چارچوب مبانی نظری وپیشینه پژوهش امید به زندگی

چارچوب مبانی نظری وپیشینه پژوهش امید به زندگی;چارچوب مبانی نظری;پیشینه پژوهش امید به زندگی;چارچوب مبانی نظری امید به زندگی;چارچوب مبانی نظری وپیشینه پژوهش ;امید به زندگی

مشخصات این متغیر:

منابع: دارد

پژوهش های داخلی و خارجی: دارد

کاربرد این مطلب: منبعی برای فصل دوم پژوهش، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی

تعداد صفحه: 19صفحه

نوع فایل:word

توضیحات از متن فایل

امید به زندگی یكی از معیارهای اساسی تعیین سطح كیفیت زندگی در جوامع امروزی محسوب می‌شود به‌طوری‌که هر چه طول عمر مردم كشوری بیشتر باشد، آن جامعه را پیشرفته‌تر می‌دانند. بیشترین امید به زندگی مربوط به كشور ژاپن است كه متوسط سن مردم آن به بیش از 80 سال می‌رسد و بعدازآن كشورهایی مثل سنگاپور، استرالیا و كانادا با تفاوت بسیار نزدیكی باهم قرار دارند و كمترین میزان امید به زندگی مربوط به كشورهایی مثل افغانستان و زیمبابوه با متوسط سن كمتر از 40 سال است.

اسناد تاریخی مربوط به صدها سال پیش نشان می‌دهند متوسط طول عمر برخی افراد در آن زمان، كمتر از 30 سال بوده است حال‌آنکه در جوامع كنونی این عدد به بیش از 85 سال برای كشورهای پیشرفته می‌رسد. در كشور ایران سن امید به زندگی برای مردان 70 و برای زنان حدود 73 سال است.

تعریف‌های گوناگونی در رابطه با امید به زندگی وجود دارد اما به‌طور خلاصه می‌توان گفت امید به زندگی متوسط سال‌هایی است كه فرد انتظار دارد، زندگی كند. پیشرفت علم درزمینه‌های مختلف صنعتی، كشاورزی و پزشكی در چند دهه اخیر نقش بسیار مؤثری در ارتقای سطح كیفیت زندگی و به دنبال آن افزایش طول عمر انسان‌ها ایفا كرده است. این پیشرفت‌ها باعث شده تا متوسط تعداد سال‌هایی كه فرد انتظار دارد زندگی كند.

به‌بیان‌دیگر، اسنایدر و همكارانش (1991) امید را «مجموعه‌ای شناختی می‌دانند كه مبتنی بر احساس موفقیت ناشی از منابع گوناگون (تصمیم‌های هدف مدار) و مسیرها (شیوه‌های انتخاب‌شده برای نیل به اهداف) است.» بنابراین، امید یا تفكر هدف مدار، از دو مؤلفه مرتبط به هم یعنی مسیرهای تفكر و منابع تفكر، تشکیل‌شده است. «مسیرهای تفكر» انعکاس‌دهنده ظرفیت فرد برای تولید کانال‌های شناختی برای رسیدن به اهدافش است و منابع تفكر هم عبارت‌اند از افكاری كه افراد درباره توانایی‌ها و قابلیت‌هایشان برای عبور از مسیرهای برگزیده تعریف کرده‌اند تا به اهدافشان برسند. از طریق تركیب منابع و مسیرها، می‌توان به اهداف رسید. اگر هرکدام از این دو عنصر شناختی وجود نداشته باشند، رسیدن به اهداف غیرممکن است. شواهد تحقیقاتی زیادی وجود دارند كه نشان می‌دهند بین بالا بودن میزان امید افراد و موفقیت آن‌ها در فعالیت‌های ورزشی، بالا بودن میزان پیشرفت تحصیلی، سلامت جسمی و روانی بهتر و بیشتر مؤثر بودن روش‌های روان‌درمانی مورداستفاده در درمان اختلالات، ارتباط وجود دارد (اسنایدر،2002).

فهرست منابع

منابع فارسی

– احمدوند، ز ؛ حیدری نسب، ل و شعیری، م. (1391). تبیین بهزیستی روان‌شناختی بر اساس مؤلفه‌های ذهن آگاهی. فصلنامه علمی-پژوهشی. شماره 2.

– بشارت، محمدعلی. (1384). بررسی تأثیر هوش هیجانی بر كیفیت روابط اجتماع. ی مطالعات روان‌شناختی،2، 38-25.

– پیمانفر، ا؛ علی‌اکبری دهکردی،‌ م و محتشمی، ط. (1391). مقایسه احساس تنهایی و احساس معنا در زندگی سالمندان با سطوح نگرش مذهبی متفاوت. مجله روانشناسی و دین.ش 5 (4)52-41.

– جواهری، فروزان.(1383). بررسی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی در پیشگیری از افسردگی در دانشجویان – دختر ساکن خوابگاه دانشگاه اصفهان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن. پاییز و زمستان

– حسینیان، الهه؛ سودانی، منصور و مهرابی زاده هنرمند، مهناز. (1388). اثربخشی معنی درمانی گروهی بر امید به زندگی بیماران سرطانی. مجله علوم رفتاری،3(4)، ص 292-287.

– خاکی، غلامرضا.( 1390). روش تحقیق با رویکردی به پایان‌نامه نویسی. تهران. انتشارات بازتاب.

– دادستانی، پریرخ. (1386). روانشناسی مرضی تحولی، از کودکی تا بزرگ‌سالی. جلد دوم. تهران: انتشارات سمت.

– دانایی‌فرد، حسن؛ الوانی، سید مهدی و آذر، عادل. (1388). روش‌شناسی پژوهش کمی در مدیریت :رویکرد جامع. تهران. صفار، اشراقی.

– رحیمی پور، م ؛ کرمی، ا. (1393). نقش واسطه‌گری هوش معنوی با بهزیستی روان‌شناختی و رضایت از زندگی در سالمندان شهرستان مهریز (یزد)، فصلنامه علمی-پژوهشی طب توان‌بخشی. دوره سوم. شماره سوم. پاییز.

– سارافینو. (2004). روانشناسی سلامت. ترجمه الهه میرزایی. (1384). جلد دوم تهران: انتشارات رشد.

– سهرابی، فرامرز. (1385). درآمدی بر هوش معنوی. فصلنامه­ معنا. ویژه­نامه روانشناسی­دین. شماره 2.

– سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی، الهه مرندی. (1385). روش تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگاه.

منابع لاتین:

-Arch J. J.; Craske M. G. (2006) “Mechanisms of mindfulness: Emotion regulation following a focused breathing induction” Behaviour Research Therapy 44 1849-1858.

Amram Joseph (Yosi) 2005 Intelligence Beyond IQ: The contribution of emotional and spiritual intelligences to effective business leadership Institune of Transpersonal Psychology Ayas M Al-Seraihi A Al-Mahr M.(2006). The outcome of children with AML. Ped Cancer; 19:23- 35

– Argyle M.& Hills P.(2000). Religious experience and their relation with happiness and personality .the international journal for the psychology of religion

– Augusto Landa J.M. Lopez-Zafra E.(2006). Martinez de Antonana R. and Pulido M. Perceived

– Aryana- ki TBuxcHu & SHB. (2009). Life Satisfaction of Thai Religious women. Sam louis university (Private) Bonifacio Street Baguio city DECS-CAR

– Abdolahi F Mohammadpour A. (2004). investigation of the quality of preceding elderly life at home and elderlies home in savitown.second nationl congress of family .

– Brown K. W.; Ryan R. M. (2004). Perils and Promise in Defining and Measuring mindfulness observation from experience Clinical psychology: Science and practice vol. 11 no. 3 242-246.

– Baer R.A. (2003). Mindfulness training as a clinical intervention: A conceptual and empirical review. Clinical Psychology: Science and Practice 10 125–143.

– Borkovec T.D. (2002). Life in the future versus life in the present. Clinical Psychology: Scienceand Practice 9 76–80.

– Brill hart B. (2005). A study of spirituality and life satisfaction among persons with spinal cord injury. RehabilNurs .30(1) pp:31-34.

– Baer R.(2003). Mindfulness training as a clinical intervention: A conceptual and empirical review. Clinical Psychology: Science and Practice 10 125–143.

– Carmody J.; Bear R. A. (2007). Relationship between mindfulness practice and level of indfulness medical and psychological symptoms and well-being in a mindfulness stress reduction program Behav Med.31 23- 33.athology in Iran (2005);Tehran:shahid Beheshtis university.

– Chang E. C. (2000). Hope Problem-solving Ability and Coping in a College StudentPopulation: Some Implications for Theory and Practice Journal of Clinical Psychology 54 953-962.

– Chang V. Y. Palesh O. Calddwell R. Gasgow N. Abramson M. Luskin F. Gill M. Bruke A. & Koopman C.(2004). The effects of a mindfulness based stress reduction program on stress mindfulness self efficacy and positive states of mind. Journal of Stress of Health. 20(3) 141_147.

– Chlan K.M. Zebracki K & Vogel L.C. (2010). Spiritualityand life satisfaction in adults with pediatric-onset spinal cord injery. Retrieved from: ww.pubmed.com.

دانلود چارچوب مبانی نظری وپیشینه پژوهش امید به زندگی

لینک دانلود و توضیحات فایل”چارچوب مبانی نظری وپیشینه پژوهش امید به زندگی”