نقش وسایل کمک آموزشی در یادگیری درس ریاضی

نقش وسایل کمک آموزشی;یادگیری درس ریاضی;پروژه;پایان نامه;پژوهش;جزوه;مقاله;دانلود پروژه;دانلود پایان نامه;دانلود پژوهش;دانلود جزوه;دانلود مقاله

نقش وسایل کمک آموزشی در یادگیری درس ریاضی

عدم استفاده از وسایلی كمك آموزشی یك از علل افت در درس ریاضی می باشد .
برای آگاهی از چگونگی تأثیر این علت در افت درسی بچه ها ، ابتدا باید با مفهوم وسایل كمك آموزشی ، اهمیت و فایده وسایلی كمك آموزشی ، آشنا شویم .
مفهوم وسایل كمك آموزشی :
هر چه كه بتواند كیفیت تدریس ویادگیری را افزایش دهد وسیله ای برای كمك به آموزش ایت . رسانه های نوشتاری از اولین رسانه هایی بودند كه در مار تعلیم و تربیت از آنها استفاده می شده است ، و سپس رسانه های دیگری از قبیل تصاویر ، نقشه ها ، اسلاید ، فیلم ، تلویزیون و بسیاری از رسانه های دیگری كه وارد جریان تعلیم وتربیت شده اند .
اهمیت وسایل كمك آموزشی :
تحقیقاتی كه تا به حال به عمل آمده است نشان می دهد كه از طریق تدریس معمولی تنها % 30 مطالب از مطالب مورد تدریس یاد گرفته می شود در حالی كه اگر یادگیری
با استفاده صحیح از وسایل ارتباطی به عمل آید میزان یادگیری افراد را تا % 75 بالا می برد .
درس ریاضیات از جمله دروسی است كه دارای وسایل كمك آموزشی زیادی چه دست ساز و چه آماده بوده و عدم استفاده از آنها نقش بسیاری بر افت تحصیلی این درس خواهد داشت .

فواید استفاده ازوسایل كمك آموزشی :
1- وسایل كمك آموزشی بازده آموزشی را از لحاظ كمی و كیفی افزایش می دهد .
2- وسایل كمك آموزشی می تواند یادگیری را انفرادی كند .
3- وسایل كمك آموزشی آموزش را با قدرت بیشتری عملی می سازد .
4- وسایل كمك آموزشی دسترسی به فرهنگ و آموزش را به طور یكسان برای همه میسر می سازد .
5- وسایل كمك آموزشی اساس قابل لمس را برای تفكر و ساختن مفاهیم فراهم می سازد . و در نتیجه از میزان عكس العمل گفتاری دانش آموز می كاهد .
6- مورد علاقه زیاد و فراون شاگردان هستند و توجه به آنها را به موضوع اصلی معطوف می سازد .
7- اساس لازم را برای یادگیری تدریجی و تكمیلی آماده می سازد و در نتیجه یادگیری را دائمی می كند .
8- تجارب واقعی و حقیقی را در اختیار شاگردان قرار می دهد و در نتیجه موجب فعالیت ایشان می شود .
9- پیوستگی افكار را موجب می گردد .
10- در توسعه و رشد معنی در ذهن شاگرد مؤثر هستند .
11- مهارتی را به طور كامل و مؤثر به دانش آموزان می آموزد .
12- تجاربی را در اختیار شاگردان قرار می دهد كه از راههای دیگر امكان ندارد .
استفاده از وسایل آموزشی موجب می شود كه دانش آموزان از همه حواس خود جهت یادگیری مطالب استفاده كنند . از آنجا كه % 75 از یادگیری مطالب توسط چشم و بینایی یاد گرفته می شود ، این موضوع باعث شد كه معلمان بیشتری به استفاده از وسایل كمك آموزشی و وسایل بصری روی آوردند .
یكی از عللی كه تعدادی از معلمان از وسایل كمك آموزشی استفاده نمی كنند این است كه فكر می كنند كه منظور از وسایل كمك آموزشی همان وسایلی است كه فقط به منظور آموزش دانش آموزان و با هدف وسیله كمك آموزشی از قبل ساخته شده می باشد .
ولی این فكر اشتباهی می باشد ، زیرا با وسایل دور ریختنی و مازاد نیز می توان یك وسیله كمك آموزشی ساخت كه به اهداف مورد نظر درس برسیم .
اگر بخواهیم نتیجه تحقیقات پیاژه و سایر محققین ارزشمند را در مورد تدریس ریاضیات به كودكان ، در یك جمله خلاصه كنیم باید بگوئیم : وسایل كمك آموزشی را به مدارس ببریم . هیچ معلمی نباید در تدریس ریاضیات بویژه در سالهای اولیه دبستان ، بدون وسیله كمك آموزشی باشد . البته بیدرنگ باید تذكر دهیم كه منظور ما این نیست كه معلم نمی تواند بدون داشتن وسایل از پیش ساخته و تعیین شده ریاضیات را تدریس كند ، بلكه یك معلم در صورتی كه مفاهیم را به درستی درك كند و روش تدریس صحیح داشته باشد، می تواندحتی از نخودولوبیا و چوب كبریت نیز در تدریس ریاضیات استفاده كند .

دانلود نقش وسایل کمک آموزشی در یادگیری درس ریاضی

لینک دانلود و توضیحات فایل”نقش وسایل کمک آموزشی در یادگیری درس ریاضی”