مقاله حماسه دینی در ادبیات کشورمان

حماسه دینی در ادبیات کشورمان;روزگار باستان;یادگار زریران;زبان پهلوی;دوران اسلام;اثارمنظوم;امام علی;افسانه;تاریخ;اسطوره;خاوران نامه;حمله حیدری;صاحبقران نامه;مختار نامه;حیدر کرار;اشعار وصفی;حماسه اساطیری;حماسه مصنوع;تحمیدیه ;دانلود ;دانلود مقاله;دانلود پایان نامه;دانلود تحقیق

*مقاله حماسه دینی در ادبیات کشورمان*

در این جستار، نویسنده با ارایه تعریفى از حماسه دینى، به سیر این‏گونه حماسه‏ها در تاریخ كشورمان پرداخته، ویژگى‏هاى برخى از حماسه‏هاى مهم دینى چون: خاوران‏نامه، حمله حیدرى، صاحبقران‏نامه و مختارنامه را برشمرده است .

حماسه دینى در ادبیات كشورمان از روزگار باستان تاكنون، راه درازى را پیموده است . از «یادگار زریران» به عنوان نخستین اثر بازمانده از این‏گونه آثار به زبان پهلوى یاد مى‏شود . در دوران اسلامى، ایرانیان مسلمان بویژه شیعیان، در آثار منظوم فراوانى به شرح فضایل و مناقب بزرگان دین، بویژه شرح رشادت‏هاى امام على (ع) در جنگ‏ها پرداخته‏اند . این‏گونه آثار كه گاه با عناصرى از افسانه، تاریخ و اسطوره درهم آمیخته‏اند، فصل شورانگیزى از ادبیات كشورمان را رقم زده‏اند .

در این جستار، نویسنده با ارایه تعریفى از حماسه دینى، به سیر این‏گونه حماسه‏ها در تاریخ كشورمان پرداخته، ویژگى‏هاى برخى از حماسه‏هاى مهم دینى چون: خاوران‏نامه، حمله حیدرى، صاحبقران‏نامه و مختارنامه را برشمرده است .

پیرایه مردان خدا حیدر كرار

آن هم نسب و هم‏نفس احمد مختار

آن حاجب بار در اسرار پیمبر

آن میر دلیر سپه دین جهاندار

«قوامى رازى»

حماسه نوعى از اشعار وصفى است كه مبتنى بر توصیف اعمال پهلوانى و مردانگى‏ها و افتخارات و بزرگى‏هاى قومى یا فردى باشد، به نحوى كه شامل مظاهر مختلف زندگى آنان گردد . (1)

منظومه‏هاى حماسى از دیدگاه صاحبنظران به انواع مختلفى از جمله: 1 – منظومه‏هاى حماسى اساطیرى و پهلوانى 2 – منظومه‏هاى حماسى تاریخى 3 – منظومه‏هاى حماسى دینى 4 – منظومه‏هاى حماسى مصنوع تقسیم شده است .» (2)

حماسه دینى و مذهبى به توصیف قهرمانى‏هاى بزرگان و اولیاى دینى هر قوم اختصاص دارد . این نوع حماسه به بیان مشكلات و جانفشانى قهرمانان و بزرگانى مى‏پردازد، كه فداكارى آنها نقشى به‏سزا در تكوین و ریشه‏دار شدن دین و مذهب یك قوم ایفا كرده است .» (3)

حماسه‏هاى دینى، یادگار مجاهدت گروهى براى حفظ دین و نبرد با معاندان و برانداختن آداب و رسومى است كه خلاف عقاید دینى تشخیص داده مى‏شود . نخستین حماسه بازمانده از این دست در ایران، یادگار زریران (ayayadgare zareran) است كه متنى حماسى به زبان پهلوى است و شرح و وصف نبرد ایرانیان با خیونان (Hyaona) براى پاسبانى از دین زرتشت است . این داستان را، دقیقى به شعر درآورد و فردوسى هم آن را در شاهنامه گنجانده است و از تاریخ‏نویسان سده‏هاى چهارم تا ششم هجرى، تنها ثعالبى به طور مشروح و با كمى اختلاف از این داستان یاد مى‏كند . (4) در واقع این حماسه مربوط به دوران آغازین دین زرتشت است كه بهترین دوران براى تشكیل حماسه‏هاى دینى بوده است .

پس از اسلام و رواج شعر فارسى، اكثر قریب به اتفاق شاعران فارسى زبان كه خود پرورده دین اسلام بودند، اشعار خود را در خدمت دفاع، تبلیغ و ترویج دین اسلام قرار دادند كه آغاز دواوین اشعار، تحمیدیه‏ها، نعت پیامبر و ائمه اطهار (ع) و خلفه بیانگر این موضوع است . در تاریخ شعر فارسى، اشعار دینى از شاعران مانند كسانى مروزى و ناصر خسرو آغاز شد و بعدا به وسیله شاعران شیعى مذهبى از قبیل: قوامى رازى؛ شاعران قرن ششم هجرى و ابن حسام خوسفى؛ شاعر قرن نهم و محتشم كاشانى؛ شاعر قرن دهم تكمیل شد . پس از آن در تمام دوره صفویه و قاجاریه ادامه یافت این اشعار كه حماسه‏هاى دینى را هم باید در شمار آنها دانست، معمولا در ذكر مناقب یا مصائب اولیاى دین وپیشروان تشیع سروده شده است . رواج این نوع شعر در دوره صفویه كه عهد تقویت مذهب تشیع و رسمى شدن آن در ایران است، كه از هر دوره دیگر بیشتر بوده و در دوره قاجارى نیز ازدواج نیفتاد .

دانلود مقاله حماسه دینی در ادبیات کشورمان

لینک دانلود و توضیحات فایل”مقاله حماسه دینی در ادبیات کشورمان”