تحقیق کامل در مورد خودرو
تحقیق خودرو;تحقیق مهندسی مکانیک;مهندسی مکانیک;مهندسی خود رو;طراحی صنعتی;پروژه خودرو;تحقیق کامل;مکانیک خودرو;طراحی خودرو;موتور;گریبکس;یاتاقان;شاستی;سیستم سوخت رسانی;سیستم خنک کاری;سیستم روغنکاری;همه چیز در مورد خودرو;تحقیق کامل خودرو
این محصول پایان نامه بسیار کاملی در مورد خودرو می باشد.
این محصول میتواند به عنوان پروژه پایانی در رشته های مرتبط در مقطع کارشناسی و فوق دیپلم ارائه شود.
بخش های مختلف به تفسیر و با شکل تشریح شده است و پروژه کاملی ارئه شده است، کافی است فونت سیستم را تنظیم نموده و در صورت جابه جایی فهرست تان را بازبینی نمایید و پروژه تان را آماده کنید!
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………….1
فصل اول: مراحل ساخت، تصاویر و اندازه شاسی موتور پراید
1-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………2
1-2- مكانیزم شاسی موتور………………………………………………………………………………………………………………..2
1-2-1- نبشی……………………………………………………………………………………………………………………….3
1-2-2- چرخ………………………………………………………………………………………………………………………..3
1-2-3- موتور………………………………………………………………………………………………………………………3
1-3- تاریخچه شركت كیا………………………………………………………………………………………………………………….3
1-4- اتومبیلهای شركت کیا موتور………………………………………………………………………………………………………….4
1-5- شركت هیوندای موتور………………………………………………………………………………………………………………..4
فصل دوم: موتور
2-1- موتور…………………………………………………………………………………………………………………………..16
2-2- تشریح كلی……………………………………………………………………………………………………………………….17
2-3- انواع موتور……………………………………………………………………………………………………………………..17
2-3-1- موتورهای احتراق داخلی (درون سوز)……………………………………………………………………………………………..17
2-3-2- موتورهای احتراق خارجی (برون سوز)……………………………………………………………………………………………..18
2-4- موتورهای احتراق داخل……………………………………………………………………………………………………………..18
|
2-4-1- موتورهای احتراق داخلی اشتعالی………………………………………………………………………………………………..18
2-4-2- موتورهای انفجاری……………………………………………………………………………………………………………18
2-5- تقسیم بندی موتورها از لحاظ سیکل کاری……………………………………………………………………………………………….18
2-6- اصول كار موتورهای چهار زمانه………………………………………………………………………………………………………18
2-6-1- زمان اول: مكش………………………………………………………………………………………………………………19
2-6-2- زمان دوم: تراكم…………………………………………………………………………………………………………….19
2-6-3- زمان سوم: احتراق……………………………………………………………………………………………………………19
2-6-4- زمان چهارم: تخلیه…………………………………………………………………………………………………………..20
2-7- اصول كاركرد موتورهای دو زمانه……………………………………………………………………………………………………..20
2-7-1- مکش سوخت…………………………………………………………………………………………………………………..20
2-7-2- کورس تراکم…………………………………………………………………………………………………………………21
2-8- پیستون موتور…………………………………………………………………………………………………………………….21
2-9- تجزیه و تحلیل نیروهای وارد به پیستون در چهار زمان عملیات ترمودینامیكی………………………………………………………………….22
2-9-1- در زمان مكش………………………………………………………………………………………………………………..22
2-9-2- در زمان تراكم………………………………………………………………………………………………………………22
2-9-3- زمان قدرت………………………………………………………………………………………………………………….22
2-9-4- در زمان تخلیه………………………………………………………………………………………………………………23
2-10- خلاصی پیستون…………………………………………………………………………………………………………………….23
2-11- کنترل انبساط پیستون……………………………………………………………………………………………………………..23
|
2-12- ایجاد شكاف در دامنه پیستون……………………………………………………………………………………………………….24
2-13- پیستون های مجهز به محافظ فولادی……………………………………………………………………………………………………25
2-14- رینگ پیستون………………………………………………………………………………………………………………………………25
2-14-1- وظایف رینگ پیستون………………………………………………………………………………………………………………………………26
2-14-2- انواع رینگ پیستون………………………………………………………………………………………………………….26 2-14-2-1- رینگ های تراکم (كمپرس)……………………………………………………………………………………………………….26 2-14-2-2- رینگ های تراکم پایینی (كمپرس)…………………………………………………………………………………………………27 2-14-2-3- رینگ روغنی………………………………………………………………………………………………………………….27
2-15- سیلندر موتور……………………………………………………………………………………………………………………28
2-15-1- وظایف سیلندر……………………………………………………………………………………………………………….28
2-15-2- دلایل سایش سیلندر……………………………………………………………………………………………………………28
2-15-3- نیروهای موثر در سیلندر………………………………………………………………………………………………………29
2-15-4- مشخصات سیلندر……………………………………………………………………………………………………………..29
2-15-5- معایبی که در سیلندر به وجود می آید……………………………………………………………………………………………29
2-15-5-1- خط برداشتن………………………………………………………………………………………………………………29
2-15-5-2- لبه دار شدن……………………………………………………………………………………………………………..29
2-15-5-3- دو پهنی……………………………………………………………………………………………………………..30
2-15-5-4- دو پهنی (در ارتفاع گلدونی شدن)…………………………………………………………………………………………30
2-15-5-5- صیقلی شدن یا آئینه شدن سیلندر………………………………………………………………………………………….30
2-15-5-6- سائیدگی سیلندر………………………………………………………………………………………………………………………………30
|
2-16- سرسیلندر………………………………………………………………………………………………………………………..3
2-16-1- متعلقات سرسیلندر…………………………………………………………………………………………………………..31
2-16-2- انواع سر سیلندر……………………………………………………………………………………………………………31
2-16-3- جنس سرسیلندر………………………………………………………………………………………………………………32
2-16-4- واشر سرسیلندر……………………………………………………………………………………………………………..32
2-16-4-1- جنس واشر سرسیلندر………………………………………………………………………………………………………..32
2-16-5- بلوك سیلندر……………………………………………………………………………………………………………….32
2-16-5-1- جنس بلوک سیلندر………………………………………………………………………………………………………33
2-16-5-2- انواع بلوک سیلندر بر حسب قرار گرفتن سیلندرها…………………………………………………………………………….33
2-16-6- بوش های سیلندر…………………………………………………………………………………………………………….34
2-16-6-1- بوش های تر…………………………………………………………………………………………………………..35
2-16-6-2- بوش های خشک………………………………………………………………………………………………………….35
2-16-6-3- بوش سر خود…………………………………………………………………………………………………………..35
2-16-7- شاتون موتور……………………………………………………………………………………………………………….35
2-16-8- انواع یاتاقان های شاتون…………………………………………………………………………………………………….36
2-16-8-1- نوع یاتاقان های یکپارچه……………………………………………………………………………………………….36
2-16-8-2- نوع یاتاقان های دو تکه………………………………………………………………………………………………..36
2-16-9- گژن پین (انگشتی پیستون)…………………………………………………………………………………………………….36
2-17- میل لنگ موتور…………………………………………………………………………………………………………………..37
2-17-1- ارتعاش گیر یا ضربه گیر میل لنگ………………………………………………………………………………………………38
|
2-17-2- ارتعاشگیر وزنهای…………………………………………………………………………………………………………..39
2-17-3- ارتعاشگیر هیدرولیكی………………………………………………………………………………………………………..39
2-18- یاتاقان………………………………………………………………………………………………………………………..40
2-18-1- انواع یاتاقان موتور………………………………………………………………………………………………………..40
2-18-2- خصوصیات یاتاقان……………………………………………………………………………………………………………41
2-18-2-1- مقاومت یاتاقان در مقابل فشار حمل بار و ضربات ناشی از احتراق……………………………………………………………….41
2-18-2-2- نرمی و قابلیت فرو بردن ذرات خارجی در یاتاقان……………………………………………………………………………41
2-18-2-3- مقاومت در برابر خستگی در یاتاقان……………………………………………………………………………………….41
2-18-2-4- مقاومت در برابر خوردگی در یاتاقان………………………………………………………………………………………41
2-18-2-5- مقاومت در مقابل سائیدگی در یاتاقان……………………………………………………………………………………..42
2-18-2-6- قابلیت هدایت حرارتی…………………………………………………………………………………………………..42
2-18-3- لقی یاتاقان و تاثیر آن بر كار موتور………………………………………………………………………………………….42
2-18-3-1- قاعده كلی……………………………………………………………………………………………………………42
2-18-4- آلیاژهای مورد استفاده در یاتاقان…………………………………………………………………………………………….43
2-18-5- حالت های مختلف میل لنگ در یاتاقان……………………………………………………………………………………………43
2-18-5-1- حالت خاموش بودن موتور…………………………………………………………………………………………………43
2-18-5-2- حالت استارت خوردن موتور……………………………………………………………………………………………….43
2-18-5-3- حالت دور زیاد موتور ( بار متوسط)……………………………………………………………………………………….43
2-18-5-4- حالت بدون بار شدن موتور و دور بی نهایت موتور…………………………………………………………………………….43
2-19- شرایط كار میل لنگ و یاتاقان………………………………………………………………………………………………………44
|
2-20- تشریح منحنی عملكرد میل لنگ و یاتاقان………………………………………………………………………………………………44
2-20-1- ضریب اصطكاك خشك……………………………………………………………………………………………………………44
2-20-2- ضریب اصطكاك تر…………………………………………………………………………………………………………….45
2-20-3- ضریب اصطكاك هیدرودینامیكی…………………………………………………………………………………………………..45
2-21- علل تشكیل نشدن فیلم روغن و استهلاك شدید موتور……………………………………………………………………………………….45
2-22- سوپاپ………………………………………………………………………………………………………………………….46
2-22-1- تایمینگ سوپاپ ها…………………………………………………………………………………………………………..46
2-22-1-1- آوانس سوپاپ گاز………………………………………………………………………………………………………….46
2-22-1-2- ریتارد سوپاپ گاز…………………………………………………………………………………………………………46
2-22-1-3- آوانس سوپاپ دود………………………………………………………………………………………………………….47
2-22-1-4- ریتارد سوپاپ دود…………………………………………………………………………………………………………47
2-22-2- قیچی كردن سوپاپ ها…………………………………………………………………………………………………………47
2-22-3- جنس سوپاپ ها………………………………………………………………………………………………………………47
2-22-4- ساختمان سوپاپ……………………………………………………………………………………………………………..47
2-22-5- مکانیزم حرکت سوپاپ ها در سیستم های مختلف……………………………………………………………………………………..48
2-22-6- شناخت سوپاپ ها…………………………………………………………………………………………………………….49
2-22-6-1- شناخت سوپاپ ها از نظر شکل ظاهری……………………………………………………………………………………………49
2-22-7- شرایط كار سوپاپ ها…………………………………………………………………………………………………………49
2-22-8- خنک شدن سوپاپ ها…………………………………………………………………………………………………………..50
2-22-9- روغنکاری سوپاپ ها………………………………………………………………………………………………………….51
|
2-22-10- روغنکاری سوپاپ ها…………………………………………………………………………………………………………51
2-22-11- فیلرگیری سوپاپ ها…………………………………………………………………………………………………………51
2-22-12- كنترل فنر سوپاپ…………………………………………………………………………………………………………..52
2-22-13- میل سوپاپ………………………………………………………………………………………………………………..52
2-22-14- سیستم فرمان سوپاپ ها………………………………………………………………………………………………………53
2-22-14-1- موتورهای میل سوپاپ رو OHC……………………………………………………………………………………………….53
2-22-15- بادامک موتور……………………………………………………………………………………………………………..55
2-22-16- بادامک در میل سوپاپ……………………………………………………………………………………………………….55
2-22-17- قسمت های مختلف بادامک……………………………………………………………………………………………………..55
2-22-18- انواع بادامک در میل سوپاپ………………………………………………………………………………………………….56
فصل سوم: سیستم روغنكاری
3-1- سیستم روغنكاری…………………………………………………………………………………………………………………..57
3-2- روغن موتور………………………………………………………………………………………………………………………58
3-2-1- خصوصیات روغن موتور………………………………………………………………………………………………………….58
3-2-2- خواص و وظایف روغن…………………………………………………………………………………………………………..59
3-2-3- چگونه روغن موتور آلوده می شود؟……………………………………………………………………………………………….59
3-3- درجه بندی روغن ها………………………………………………………………………………………………………………..60
3-3-1- درجه بندی انجمن مهندسین خودرو………………………………………………………………………………………………..60
3-3-2- درجه بندی چند درجه ای (مالتی گرید)……………………………………………………………………………………………60
|
3-3-3- درجه بندی كیفی روغن ها………………………………………………………………………………………………………60
3-3-4- درجه بندی كیفی اروپا………………………………………………………………………………………………………..61
3-4- مشخصات مدار روغنكاری پراید………………………………………………………………………………………………………..62
3-5- قطعات سیستم روغنکاری……………………………………………………………………………………………………………..62
3-5-1- پمپ روغن (اویل پمپ)…………………………………………………………………………………………………………62
3-5-2- فشار سنج (دستگاه نشان دهنده فشار روغن)………………………………………………………………………………………..63
3-5-3- صافی پمپ روغن………………………………………………………………………………………………………………64
3-5-4- صافی یا فیلتر روغن………………………………………………………………………………………………………….64
3-5-5- كانال های روغن……………………………………………………………………………………………………………..64
3-5-6- فشنگی روغن…………………………………………………………………………………………………………………65
3-6- انواع اویل پمپ…………………………………………………………………………………………………………………..65
3-6-1- پمپ روغن دنده ا ی…………………………………………………………………………………………………………..65
3-6-2- پمپ روغن روتوری…………………………………………………………………………………………………………….66
3-7- سوپاپ كنترل فشار روغن…………………………………………………………………………………………………………….67
3-8- سیستم تهویه كارتل………………………………………………………………………………………………………………..68
فصل چهارم: سیستم خنك كاری موتور
4-1- تشریح كلی………………………………………………………………………………………………………………………..69
4-2- تجهیزات مدار خنك كاری……………………………………………………………………………………………………………..71
4-2-1- رادیاتور……………………………………………………………………………………………………………………71
|
4-2-2- پروانه………………………………………………………………………………………………………………………7
4-2-3- واتر پمپ……………………………………………………………………………………………………………………72
4-2-4- ترموستات……………………………………………………………………………………………………………………73
4-3- بخاری……………………………………………………………………………………………………………………………74
4-4- دماسنج آب موتور…………………………………………………………………………………………………………………..74
4-5- واحد سنسور (فشنگی آب)……………………………………………………………………………………………………………..75
4-6- رله فن…………………………………………………………………………………………………………………………..75
4-7- درب رادیاتور……………………………………………………………………………………………………………………..75
4-7-1- سوپاپ فشار………………………………………………………………………………………………………………….76
4-7-2- سوپاپ خلائی………………………………………………………………………………………………………………….76
4-8- مزایای درب های سوپاپ دار…………………………………………………………………………………………………………..76
4-9- مایع خنک کننده……………………………………………………………………………………………………………………76
فصل پنجم: سیستم جرقه زنی
5-1- جرقه…………………………………………………………………………………………………………………………….78
5-2- سیستم جرقه زنی پلاتین دار…………………………………………………………………………………………………………..78
5-3- سیستم جرقه زنی الکترونیکی یا مگنتی………………………………………………………………………………………………….82
5-3-1- پیکاب………………………………………………………………………………………………………………………82
5-3-2- مدول……………………………………………………………………………………………………………………….82
5-4- چگونگی عملکرد سیستم……………………………………………………………………………………………………………….82
|
5-5- باتری……………………………………………………………………………………………………………………………84
5-6- واحد باتری……………………………………………………………………………………………………………………….84
5-6-1- صفحات مثبت………………………………………………………………………………………………………………….85
5-6-2- صفحات منفی………………………………………………………………………………………………………………….85
5-6-3- صفحات عایق………………………………………………………………………………………………………………….85
5-7- قطب های باتری…………………………………………………………………………………………………………………….85
5-8- پلاک مشخصات باتری………………………………………………………………………………………………………………….85
5-9- الکترولیت باتری…………………………………………………………………………………………………………………..86
5-10- توسعه باتری در آینده……………………………………………………………………………………………………………..87
5-11- سیستم شارژ………………………………………………………………………………………………………………………87
5-11-1- اجزاء سیستم شارژ……………………………………………………………………………………………………………87
5-11-1-1- تولید کننده جریان (مولد الکتریکی)…………………………………………………………………………………………..87
5-11-1-2- محافظ مولد و مصرفکننده…………………………………………………………………………………………………….88
5-11-1-3- مصرف کننده ها…………………………………………………………………………………………………………….88
5-12- انواع روش های تولید جریان برق متناوب در خودرو……………………………………………………………………………………….88
5-13- آفتامات الکترومکانیکی…………………………………………………………………………………………………………….88
5-14- آلترناتور……………………………………………………………………………………………………………………….89
5-14-1- مزایای آلترناتور……………………………………………………………………………………………………………90
5-15- مدار استارت……………………………………………………………………………………………………………………..90
|
5-15-1- تئوری موتور الکتریکی DC……………………………………………………………………………………………………..90
5-16- اتوماتیک استارت………………………………………………………………………………………………………………….91
5-16-1- طرز کار استارت……………………………………………………………………………………………………………..91
5-17- کویل……………………………………………………………………………………………………………………………92
5-18- مدارات جرقه زنی………………………………………………………………………………………………………………….92
5-18-1- مدار اولیه…………………………………………………………………………………………………………………92
5-18-2- مدار ثانویه………………………………………………………………………………………………………………..92
5-19- دلکو……………………………………………………………………………………………………………………………94
5-19-1- در دلکو……………………………………………………………………………………………………………………94
5-19-2- فنر زغال دلکو………………………………………………………………………………………………………………95
5-19-3- صفحات دلکو…………………………………………………………………………………………………………………95
5-19-3-1- صفحه زیرین……………………………………………………………………………………………………………….95
5-19-3-2- صفحه بالایی……………………………………………………………………………………………………………….95
5-19-4- میل دلکو…………………………………………………………………………………………………………………..95
5-19-4-1- دستگاه آوانس وزنه ای………………………………………………………………………………………………………96
5-19-4-2- دستگاه آوانس خلائی…………………………………………………………………………………………………………97
5-20- شمع…………………………………………………………………………………………………………………………….97
5-21- دسته بندی شمع بر اساس انتقال حرارت…………………………………………………………………………………………………98
5-21-1- شمع سرد……………………………………………………………………………………………………………………98
5-21-2- شمع نیمه گرم……………………………………………………………………………………………………………….98
|
5-21-3- شمع گرم…………………………………………………………………………………………………………………….9
5-22- وایر شمع………………………………………………………………………………………………………………………………….98
5-23- آوانس جرقه یا پیش جرقه……………………………………………………………………………………………………………99
5-23-1- انواع آوانس جرقه……………………………………………………………………………………………………………99
5-23-1-1- آوانس جرقه دینامیکی……………………………………………………………………………………………………….99
5-24- چکش برق………………………………………………………………………………………………………………………..100
5-25- چکش برق………………………………………………………………………………………………………………………..100
5-25-1- پلاتین ثابت………………………………………………………………………………………………………………..100
5-25-2- پلاتین متحرک……………………………………………………………………………………………………………….100
5-26- خازن…………………………………………………………………………………………………………………………..101
فصل ششم: سیستم سوخت رسانی
6-1- سوخت و سیستم های سوخت رسانی……………………………………………………………………………………………………….103
6-2- سوخت و پدیده احتراق………………………………………………………………………………………………………………104
6-3- سیستم سوخت کاربراتوری…………………………………………………………………………………………………………….105
6-3-1- اجزاء سیستم سوخت رسانی کاربراتور……………………………………………………………………………………………..105
6-3-1-1- مخزن یا باک………………………………………………………………………………………………………………105
6-3-1-2- دستگاه نشان دهنده مقدار سوخت……………………………………………………………………………………………….106
6-3-1-3- پمپ بنزین………………………………………………………………………………………………………………..107
6-3-1-4- کاربراتور………………………………………………………………………………………………………………..108
|
6-4- سیستم سوخت رسانی انژکتوری…………………………………………………………………………………………………………116
6-4-1- توزیع یکنواخت سوخت………………………………………………………………………………………………………….117
6-4-2- خام سوزی کمتر به علت ارسال سوخت اندازه گیری شده………………………………………………………………………………..118
6-4-3- زیاد بودن راندمان حجمی موتور…………………………………………………………………………………………………118
6-5- اجراء سیستم های انژکتوری………………………………………………………………………………………………………….120
6-5-1- واحد پردازنده الکترونیکی…………………………………………………………………………………………………….120
6-5-2- سنسورها……………………………………………………………………………………………………………………120
6-5-3- فرمان برها (عملگرها)………………………………………………………………………………………………………..125
6-6- روش های تزریق انژکتور…………………………………………………………………………………………………………….127
6-6-1- تزریق همزمان……………………………………………………………………………………………………………….127
6-6-2- تزریق مستقل………………………………………………………………………………………………………………..127
6-7- شناسایی اجزای کلی سیستم انژکتوری پراید……………………………………………………………………………………………..127
6-8- روش محاسبه تایمینگ جرقه…………………………………………………………………………………………………………..128
6-9- آوانس اصلاحی……………………………………………………………………………………………………………………..128
6-9-1- گرم شدن موتور………………………………………………………………………………………………………………128
6-9-2- داغ بودن موتور……………………………………………………………………………………………………………..128
6-9-3- زیر بار قرار گرفتن موتور در دور آرام………………………………………………………………………………………….129
6-10- تصمیم گیری برای ارسال سوخت مبنا…………………………………………………………………………………………………..129
6-11- پردازش اطلاعات و اصلاح زمان ارسال سوخت………………………………………………………………………………………………129
|
6-11-1- حالت استارت موتور………………………………………………………………………………………………………….129
6-11-2- حالت شتاب گیری در خلال گرم شدن موتور………………………………………………………………………………………….130
6-11-3- اصلاح مقدار سوخت در خلال گرم شدن موتور…………………………………………………………………………………………130
6-11-4- اصلاح سوخت در زیر بار و حالت قدرت سیستم سوخت رسانی……………………………………………………………………………..130
6-11-5- اصلاح مقدار سوخت نسبت به دمای هوای محیط……………………………………………………………………………………….130
6-12- سوپاپ کنترل دور حالت آرام………………………………………………………………………………………………………..131
6-13- پمپ بنزین………………………………………………………………………………………………………………………………..132
6-14- فیلترهای مدار سوخت رسانی…………………………………………………………………………………………………………132
6-15- رگلاتور کنترل فشار مدار سوخت انژکتورها……………………………………………………………………………………………..133
6-16- رله اصلی……………………………………………………………………………………………………………………….133
6-17- سوپاپ برقی خلائی…………………………………………………………………………………………………………………134
6-18- شیر برقی خلائی کنیستر…………………………………………………………………………………………………………….134
6-19- رله فن…………………………………………………………………………………………………………………………135
فصل هفتم: مکانیزم گیربکس
7-1- گیربکس………………………………………………………………………………………………………………………….136
7-2- تشریح کلی گیربکس پراید……………………………………………………………………………………………………………137
7-3- وظایف جعبه دنده………………………………………………………………………………………………………………….138
7-4- ساختمان جعبه دنده………………………………………………………………………………………………………………..138
7-4-1- پوسته جعبه دنده و سرپوش……………………………………………………………………………………………………..138
|
7-4-2- محورها…………………………………………………………………………………………………………………….138
7-4-3- خوارها و محل استقرار آنها……………………………………………………………………………………………………139
7-4-4- هزار خارها…………………………………………………………………………………………………………………139
7-4-5- یاتاقان ها…………………………………………………………………………………………………………………139
7-4-6- چرخ دنده ها………………………………………………………………………………………………………………..140
7-4-7- طرح سنکرونیزه (هماهنگ کننده)…………………………………………………………………………………………………141
7-5- قطعات داخلی جعبه دنده…………………………………………………………………………………………………………….142
7-6- حالت های مختلف جعبه دنده………………………………………………………………………………………………………….142
7-6-1- خلاص……………………………………………………………………………………………………………………….142
7-6-2- دنده یک……………………………………………………………………………………………………………………143
7-6-3- دنده دو……………………………………………………………………………………………………………………144
7-6-4- دنده سه……………………………………………………………………………………………………………………145
7-6-5- دنده چهار………………………………………………………………………………………………………………….146
7-6-6- دنده پنج…………………………………………………………………………………………………………………..147
7-6-7- دنده رو به عقب……………………………………………………………………………………………………………..148
7-7- اساس کار هم سرعت کننده (سنکرونیزاسیون)……………………………………………………………………………………………..150
7-8- طرز کار هم سرعت کننده (سنکرونیزور)…………………………………………………………………………………………………150
7-9- سیستم ایمنی دنده معکوس……………………………………………………………………………………………………………152
7-10- گیربکس چنگکی……………………………………………………………………………………………………………………153
|
7-11- گیربکس نیم سنکرونیزه…………………………………………………………………………………………………………….153
7-12- گیربکس تمام سنکرونیزه……………………………………………………………………………………………………………154
7-13- اوردرایو…………………………………………………………………………………………………………………………….154
|