مقاله بررسی اینترنت (پورتال)

تحقیق بررسی اینترنت (پورتال);پژوهش بررسی اینترنت (پورتال);مقاله بررسی اینترنت (پورتال);دانلود تحقیق بررسی اینترنت (پورتال);بررسی اینترنت (پورتال);اینترنت ;پورتال

مقاله بررسی اینترنت (پورتال) در 17 صفحه ورد قابل ویرایش

Portal

شبكه های به هم تنیده جهانی بر پایه كار بر اینترنت به سوی تكامل پیش می روند و به طور مستمر به بازسازی خویش می پردازند در اثنای این تغییر و تحول و بازسازی مفهوم جدیدی به نام Portal مطرح گشته است و زیر بنای تحولات مهمی در آینده گشت كه شاید زمانی دور از انتظار و دسترس فرض می شد.

رشد واحدهای تجاری در دوره اخیر شیوه های نوین را جهت این پیشرفت می طلبد . پرداختن به تجارت از طریق Portal های یكی از این مدل های جدید است . پیشرفت در تكنولوژی های بی سیم تأثیرات زیادی روی پیشرفت Portal ها داشته است . Portal ها موج جدیدی از اینترنت می خوانند.

تاریخچه ایجاد Portalها به اوایل دهه 1990 باز می گردد . در سال 1994 وقتی Net scape Navigator گسترش پیدا كرد : استفاده از وب ها تقریباً عمومیت پیدا كرد . دو پروفسور و جری یانگ ( jerry Yong ) مدلی ا زیك سایت با دسترسی برای آسان برای هر كسب ساختند . سایت اولیه jerry Yang’s Guid to www نام داشت . در آن زمان این سایت با امكانات ویژه اش بسیار مورد توجه قرار گرفت و توجه بسیاری از اسپانسرها را به سوی خود جلب كرد . استقبال شایان از این سایت این دو را بر آن داشت تا به توسعه آن بپردازند و سپس آن را به Yahoo ! كه همچنان از پر مخاطب ترین و عمومی تین سایت هاست تبدیل كردند.

موفقیت Yahoo ! سایر شركت ها را بر آن داشت تا از این تكنیك پیروی كنند و اكنون شاهد صدها Portal روی شبكه جهانی وب هستیم.

برخی بر این باورند كه قرار دادن واژه Portal روی home page ، سایت مورد نظر را به یك Portal تبدیل خواهد كرد و افزون چندین ارتباط (Link ) و خصوصاً استفاده از یك موتور جستجو بر ای دستیابی به اطلاعات روی Web ، برای تبدیل یك وب سایت به Portal كافی است ولی آیا Portal ها به همین راحتی قابل وصولند؟

برای پاسخ به این سوال بهتر است بیتشر با ساختار و مشخصات یك Portal آشنا شویم و Portal چیست؟

از نظر لغوی واژه Portal در دیكشنری آكسفورد به دوروازه (Gate Way ) تعبیر شده است یك Portal روی اینترنت مانند یك نفطه ورود به اطلاعات قابل دسترسی در اینترنت است.

(www. Zdwebopedia.com) zd webopedia

Portal را به صورت زیر تعریف كرده است:

« یك وب سایت یا سرویسی كه طیف وسیعی از منابع و خدمات مانند E-mail ، بازارهای مجازی ، موتورهای جستجو و خریدهای online ،‌ گروه های مذاكره ، اخبار ، وقایع ورزشی ، گزارش وضعیت هوا و ….

را ارائه می دهد . در گذشته تعداد Portal ها بسیار محدود بوده ولی اكنون تقریباً همه وب سایتهای قدیمی به Portal ها تغییر پیدا كرده اند.

Portal ها به ارتباطاتی را به سایر سایت ها و Portal ها فراهم می سازند لذا مهم ترین مفهوم كه از بیان Portal بر می آید استفاده مخاطبان از ارتباطات بین همة خدمات اینترنتی می باشد .

Portal روی شبكه به صورت یك ابزار رقابتی درآمده است و هر روز با امكانات بیشتری عرضه می شود . صاحبان این شركت با سرعت دیوانه واری به پیش می تازند تا بتوانند مخاطبان بیشتری را داشته باشند . اطلاعاتی كه هر Portal كاربر را به آن هدایت می كند به نوع و محل ورود بستگی دارد.

از نقطه نظر مشتری Portal ها معایبی دارد مانند اینكه كاربران فقط به اطلاعات دیكته شده و مشخصی دسترسی دارند. باید تنها به بخشی از اطلاعات قناعت كنند . Portal ها معمولاً كاربردان را به یك سری همگونه زیر یك چتر فعالیت می كند رهنمود می سازد.
مزایایی ایجاد Portal

ایجاد یك web Portal مزایایی زیر را در برخواهد داشت:

تهیه و تامین اطلاعات از منابع مخلتف با فرمت های متفاوت ارائه آن در یك قالب منفرد .
تامین خدماتی بر پایه وب مثل chat roon ، search ، E-mail FTP و ….
به كاربران اجازه می دهد كه فعالیت های تجاری خود را اداره و كنترل نمایند.

معایب ایجاد Portal

ایجاد web Portal معایبی برای اكثر تجارت ها به شرح زیر خواهد داشت.

گسترش فضای رقابتی
ناتوانی در تكمیل فرایند تجارت و فروش كالا یا خدمات . این موضوع در مواردی حادتر است كه مشتری اطلاعات كاملی را دریافت می نماید و در نهایت برای خرید یا دریافت خدمات به شركت رقیب مراجعه می كند .
داشتن اطلاعات بسیار زیاد یا بسیار كم كه باعث گیچ شدن مشتری می شود.

دسته بندی Portal ها

تقسم بندی Portal ها انواع بسیار گوناگونی دارد . و با توجه به نوع دیدگاه متفاوت خواهند بود در ادامه فصل به برخی از انواع دسته بندی اشاره خواهیم دسته بندی كه در این مقطع مورد نظر است با توجه به كاربران می باشد.

یك Portal می تواند در سطع استفاده از كاربران خاصی باشد . كه به آن user – Level می گویند و یا گروه خاصی از Portal استفاده نمایند كه به آن group – Level گفته می شود . البته در usiness model سازمان می توان از تركیبی از هر دو استفاده كرد .

نوع user – level در حال حاضر بسیار متداول می باشد و به شخصی كردن محیط برای كاربران می پردازد . كاربران در سطح و رده های گوناگون می توانند از میان گزینه های متفاوت حیطه مورد علاقه خود را بیابند و به شخصی كردن سایت مورد نظر بر طبق خواسته ها ، داده ها و اطلاعات خود بپردازند .
نوع group – Kenel

در اختیار گروهی قرار می گیرد كه در موارد موضوع خاصی مسیر مشترك دارد . در این صورت مدیر این گروه به تغذیه اطلاعات و تعیین چیدمان سایت می پردازد ولی هر كدام از اعضای گروه می توانند بخش شخصی خود را داشته باشند و در حیطه كاری خود به مدیریت آن بپردازند ولی قادر به تغذیه اطلاعات به سایت كل نیستند.

بهترین نوع Portal آن است كه شخص با گروهی آغاز به كار كند سپس در گروه سایت به ایجاد یك شخصی خود بپردازد . البته در حال حاضر هنوز این مسأله رایج نگشته است كه شخص از یك گروه به Portal شخصی انتقال یابد.

Portal ها باید در مجموع ساده و قابل فهم برای كاربران بوده ولی می توان در بالا یا پایین Portal به تبلیغ پرداخت .
ایجاد یك Portal

برای ایجاد یك Portal نمی توان تنها از دپارتمان خاصی استفاده كرد بلكه پروژه عظیم خواهد بود كه باید از كلیه واحدهای یك سازمان استفاده نمود . برای خلق یك Portal می توان از سیستم هایی نظیر سیستم زیر استفاده نمود.

1 ـ بازاریابی : این واحد ارتباطات بازاریابی را تسهیل و برنامه لازم را و برای ایجاد Portal طراحی می نماید و پاسخگوی نگهداری پروژه وب سایت خواهد بود.

2 ـ وظایف كاركردی : این واحد نیازمندی های تجارت ، استاندارد ها و خدمات و رویكردها و ساختارهای اطلاعاتی لازم را برای ایجاد یك Portal مناسب مشخص می كند .

نمی باشد.
Portal های عمودی ( vertical Portal )

Portal های عمودی سایت هایی هستند كه تلاش می كند به سازمان هایی هوشمند تبدیل شوند تا همه نوع اطلاعات ممكن را در مورد موضوع خاصی ارائه دهد . در Portal های عمودی نه تنها سطح وسیعی از اطلاعات ممكن را در مورد موضوع خاصی ارائه می گردد بلكه امكان ایجاد ارتباط و تشریك مساعی را برای مشتریان و بازدیدكنندگان را فراهم می آورد.

این نوع Portal ها روی موضوع خاصی متمركز می شوند و همة عوامل وابسته آن را در بر می گیرد. و به صورت تخصصی به موضوع می پردازد . عموم متصورند كه یك Portal افقی مجموعه ای از چندین Portal عمودی می باشد.

اجزاء Portal های عمودی بسیار گسترش یافته است . زیرا می توانند منابع جامعی از اطلاعات را در اختیار كاربران قرار دهند . همچنین سطح وسیعی از اطلاعات و خدمات را مطابق خواست مشتری و بر اساس كاربرد در اختیار وی قرار می دهد.

مثل وب سایت ها در رویكرد B2B كار با فروشندگان و خریداران را از سراسر همان با خواسته ها و علایق مشابه ارتباط برقرار می كند.

یك سایت B2B وی اینترنت به قصد تجارت ایجاد شده است و نوعی تغیر از انواع سنتی آن است كه توسط فاكتورهای مثل مكان جغرافیای ی، ساعت كار و … محدود شده است.

دانلود مقاله بررسی اینترنت (پورتال)

لینک دانلود و توضیحات فایل”مقاله بررسی اینترنت (پورتال)”