گزارش كارآموزی بررسی تأمین اجتماعی

گزارش کاراموزی بررسی تأمین اجتماعی ;کاراموزی بررسی تأمین اجتماعی ;کارورزی بررسی تأمین اجتماعی ;دانلود گزارش کارآموزی بررسی تأمین اجتماعی ;بررسی تأمین اجتماعی ;تأمین اجتماعی

گزارش كارآموزی در تأمین اجتماعی در 35 صفحه ورد قابل ویرایش

قبل از اینكه به موضوع اصلی بپردازیم، لازم می دانم بخشی از كتاب را به بررسی نقش تأمین اجتماعی در جوامع و تاریخچه‌ی تأمین اجتماعی در ایران اختصاص دهم.

تأمین اجتماعی نقش بسزایی در ارتقای سطح زندگی مردم، برنامه ریزان و مدیران جامعه دارد و برنامه ریزان تأمین اجتماعی باید در امر برنامه ریزی برای این سازمان همگام با دیگران برنامه ریزان پیش بروند.

نظام تأمین اجتماعی اقشار جامعه را به هنگام كاهش یا قطع درآمد، بروز بیماری، بیكاری، از كارافتادگی، فوت و بی سرپرستی از طریق دو نظام بیمه ای و حمایتی تحت حمایت قرار می دهد.

نمودار سازمانی زیر عملكرد سازمان را براساس سلسله مراتب نشان می دهد.

سازمان تأمین اجتماعی به موجب ماده‌ی 1 قانون تأمین اجتماعی مصوب 1354 تاسیس شد تا انواع بیمه های اجتماعی را به اجرا درآورد و گسترش دهد و نظامی هماهنگ با برنامه های تأمین اجتماعی مستقر سازد و همچنین وجوه و درآمدهای موضوع قانون تأمین اجتماعی را تمركز بخشد و از محل همین وجوه و ذخایر به سرمایه گذاری و بهره برداری بپردازد.

سازمان تأمین اجتماعی مركزی در خیابان آزادی جنب وزارت كشور واقع شده است بر اساس مصوبه 29/4/73 مجلس شورای اسلامی نهاد عمومی و غیردولتی است و اداره آن براساس ماده‌ی 6 اساسنامه تحت ریاست شورای عالی «بالاترین ركن سازمان» است.

اركان سازمان عبارتست از: شورای عالی، هیأت مدیره، مدیرعامل، هیأت نظارت.

تحقیق عدالت اجتماعی

از دیرباز تاكنون ذهن برنامه ریزان، سیاست مداران، اقتصاددانان، جامعه شناسان و … را به خود مشغول داشته است.

جوامع توسعه یافته امروزی از قرن 19 و 20 به مقولة تأمین اجتماعی توجه كرده و چگونگی آن را ساخته و به مرحلة اجرا درآوردند در حالیكه جوامعه توسعه نیافته به اهمیت آن عمدتاً از جنگ جهانی دوم به بعد رسیده و در صدد طراحی،‌ ساخت و عملیاتی كردن آن هستند.

قبل از پرداخت به تئوری حسابداری صندوقهای تأمین اجتماعی لازم است به انواع مستمری این صندوق ها به طور اختصار اشاره نماییم زیرا همین مستمریها و شرایط آنها است كه باید در آینده درباره آنها با در دست داشتن اطلاعات لازم محاسبات مربوطه را انجام دهیم.

الف) مستمری بازنشستگی :‌حق دریافت مستمری بازنشستگی همیشه به یك حداقل سن و طی یك دوره حداقل بیمه بستگی دارد.

در بسیاری از كشورهای اروپای غربی و سایر كشورهای صنعتی برای برقراری مستمری سن مردان لااقل باید 65 سال باشد ولی در كشورهای اروپای شرقی غالباً 60 سال است از طرف دیگر در بسیاری از كشورهای در حال توسعه معمولا سن دریافت مستمری 60 حتی 55 سال تعیین شده است.

در تعداد زیادی از كشورها سن قبول مستمری برای زنان كمتر از مردان است.

دوره استاژ: (دارا بودن حداقل سابقه بیماری) در برخی از صندوق ها بر حسب مدت پرداخت حق بیمه، سال های بیمه،‌ شغل، كار یا محل اقامت تعیین می گردد.

معمولاً از 10 سال كمتر و از 25 سال بیشتر نیست.

ب) مستمری از كار افتادگی:

از كار افتادگی بر دو نوع است و به موجب قانون تعریف شده است:

1) از كار افتادگی شغلی

2) از كار افتادگی كلی (عدم توانائی انجام كار)

از كار افتادگی شغلی به از دست دادن شغل بیمه شده كه به طور معمول به آن می پردازد مربوط می شود. ولی از كار افتادگی كلی عبارتست از عدم توانایی به دست آوردن در آمد در هر شغل مناسب

ج) مستمری بازماندگان

مستمری بازماندگان در صورت فوت مستمری بگیر بازنشسته یا بیمه شده شاغل یا از كار افتاده پرداخت می گردد.

بازماندگان مهم دریافت كننده مستمری همسر و فرزندان متوفی هستند.

سایر مستمری بازماندگان احتمال مانند والدین، خواهران، برادران، و اولاد آنها یا شوهر یك زن بیمه شده در شرایطی محدود از نظیر هزینه ها هرگز حائز اهمیت نیستند.

نرخ های پرداخت مستمری ها به شرح زیر است.

نرخ مستمری بازنشستگی : 30% دستمزد متوسط پایانی به اضافه %5/1 به ازاء هر سال پرداخت كسور بیش از 15 سال تا حداكثر %60 بعد از 35 سال یا به اضافه كسورات پرداخت شده یا بستانكار شده

مستمری از كار افتادگی : همان فرمولی كه برای مستمری بازنشستگی بیان شد.

مستمری بازماندگان: درصدی از مستمری بازنشستگی كه بیمه شده حق دریافت آن را دارد یا از مستمری از كارافتادگی كه در زمان فوت حق آن را می داشت به این شرح %50 به همسر و 20% به هر طفل
منابع تامین مالی و هزینه ها

طبق ماده 51 قانون تامین اجتماعی هیأت مدیره سازمان باید تا اول دی ماه هر سال بودجه كل سازمان را برای سال بعد تنظیم كند و به شورای عالی تامین اجتماعی پیشنهاد نماید شورای عالی مكلف است حداكثر تا پانزدهم اسفندماه بودجه سال بعد را تصویب كند و به هیئت مدیره ابلاغ نماید.

براساس ماده 28 قانون، به طور كلی درآمدهای سازمان از منابع زیر تامین می شود:

1-2-5- درآمدهای حاصل از حق بیمه وصولی

2-2-5- درآمدهای حاصل از وجوه و ذخائر و اموال سازمان

3-2-5- درآمدهای حاصل خسارات و جرائم نقدی

4-2-5- كمك ها، هدایا و سایر درآمدها

5-2-5- سه درصد وصولی حق بیمه بیكاری

طبقه بندی انواع بیمه های درمان به تجزیه و تحلیل سیاستهای بیمه ای در نظام های بهداشتی یا تركیبی از طرح های بیمه كمك می كند، ارائه طبقه بندی ابزاری مفید خواهد بود كه دستیابی به داده های آماری در مورد سیاستها و اطلاعات موردنیاز را برای برقراری نظارت در بیمه های خصوصی هدایت خواهد كرد.

بیمه نوعی روش تأمین منابع مالی است كه هم پیش پرداخت و هم یك كاسه كردن را دربرمی‌گیرد، بیمه های درمان براساس چهار معیار منبع تأمین مالی، میزان اختیار افراد برای مشاركت در برنامه گروهی یا فردی بودن برنامه و روش محاسبه حق بیمه طبقه‌بندی می شوند.
چشم انداز رفاه اجتماعی در جهان امروز

1- جامعه ای با دو سرعت

2- عقیم سازی و سقط جنین اجباری

برای اینكه اطلاعاتی راجع به رفاه و عدالت اجتماعی داشته باشیم، لازم دانستم هرچند كه این مباحث چندان ارتباطی به گزارش اصلی ندارد.

شمه ای از آنچه را كه دانستن و تفكر كردن پیرامون این موضوع به نظر این حقیر الزامی است را به اطلاع خوانندگان برسانم.

عدالتی كه همة جوامع از آن سخن به میان می آورند ولی اكثریت آنها از معنای واقعی آن بی خبر هستند.

1- جامعه ای با دو سرعت

در آبان ماه گذشته (سال 84) هنگامی كه دولت لیبرال دموكرات نخست وزیر ژاپن برای تعیین تكلیف اصلاحات اقتصادی موردنظر خود و پیش بردن موج جدید خصوصی سازی انتخابات پارلمانی زودتر از موعد را انتخاب كرده بود، تبلیغات انتخاباتی كم سابقه ای برای متقاعد كردن رأی دهندگان برپا شد.

اصلاحات موردنظر نخست وزیر ژاپن و حزب حاكم در حقیقت همان چیزی است كه در كشورهای دیگر با عنوان خصوصی سازی مطرح می شود و نخستین هدف آن هم كوتاه كردن دست دولت از تصدی سازمانها و دستگاههای تولیدی و خدمات عمومی است.

در گرماگرم همین مبارزات انتخاباتی بود كه در زیر همان آگهی های دیواری بس بالابلند بر در و دیوار شهرها، روزنامه نگاران خارجی با گروههای چشم گیری از افراد بی‌سروسامان و خیابان خواب مواجه می شدند كه در گوشه و كنار گذرگاههای عمومی روزگار می گذراندند.

یكی از همین خبرنگاران در مصاحبه با یكی از همین خیابان خواب ها می گوید:

«مرد پنجاه ساله ای بی پناه است كه صاحب و كارفرمای یك كارگاه فلزكاری كوچك بوده است كه ورشكست شده و برای فرار از دست طلبكاران به یكی از مجتمع های فقیرنشین در توكیو پناه آورده است.

در نیمه اول سال 2005 (1384) وضع اقتصادی كشور تا حدی بهبود یافت و آثاری از رشد مجدد اقتصادی پدید آمد.

واقعیت این است كه دور از بازارهای سهام و عملكرد چشم نواز صنایع سود آفرین و همچنین دور از بازی های سیاسی صاحبان قدرت و باز هم دور از عرضه گسترة كالاهای لوكس در شهرهای بزرگ و محله های اشرافی، كشور ژاپن دیگری هم وجود دارد كه متشكل از انبوه عظیمی از مردم بی بضاعت است كه به طور معمول در پرتو دوربین ها و نمایشگاهها و چشم اندازهای دلفریب تبلیغاتی قرار نمی گیرند،‌ ولی این جماعت خاموش و سر به زیر را می توان در امتداد خیابانهای با فروشگاههای ورشكسته و كارگاههای تعطیل شده مشاهده كرد. سیمای دیگری از این تعطیلی ها و اخراج ها را می توان در ستون حوادث و در میان نامه های خوانندگان روزنامه های بزرگ كشور را تشخیص داد.

سازمان تامین اجتماعی در سال 1347 فعالیت خود را تحت عنوان صندوق تامین اجتماعی آغاز كرده ابتدا زیر نظر وزارت كار و اموراجتماعی فعالیت خود را انجام می‌داد. و سپس تحت سرپرستی وزارت درمان و آموزش پزشكی عمل می‌كردو در حال حاضر مستقل از هر حرفه‌ای به فعالیت خود را ادامه می‌دهد.

سرمایه اولیه برای تشكیل سازمان از طرف دولت تامین شد و طبق اساسنامه فعالیت خود را آغاز كرد.

درآمد سازمان در ابتدا فقط از طریق حق بیمه كارگران و كارفرمایان دریافت می‌كرد و تامین می‌شد و بعدها درآمدهای دیگری از جمله پرداخت بیمه شدگان خسارات و جرائم نقدی، هدایا و كمك‌های نقدی نیز اضافه گردید.

هدف سازمان از تاسیس یك نهاد عمومی، غیردولتی و بیمه كردن اقشار مختلف مردم، خدمت به بیمه شدگان و پرداخت به مستمری بگیران و در حقیقت تامین سطح و زندگی ومادی و فرهنگی بوده است.

مدیر عامل سازمان بالاترین مقام اداری آنجا می‌باشد و توسط وزیر درمان و آموزش پزشكی به سمت خود منصرف می‌شود.

اهم فعالیت‌های سازمان تامین اجتماعی مربوط است به خدماتی است كه به بیمه شدگان ارائه می‌دهد و همچنین وجوهی كه از آنجا دریافت می‌كند.

هزینه‌هائی كه به منظور ارتقاء سطح آموزشی كاركنان صورت می‌گیرد. درنهایت به خدمت بهینه‌تر به مردم منجر می‌شود برای اطلاع رسانی فرهنگی، بیمه‌ای به مردم نشریه‌ای دو هفته یكبار منتشر می‌شود، به عنوان نشریه آتیه كه مربوط به بیمه شدگان و مستمری بگیران و علاقمندان به امر بیمه می‌باشد.

سازمان تامین اجتماعی مركزی در خیابان آزادی جنب وزارت كار و امور اجتماعی و در استان تهران واقع شده است.

و واحدهای این سازمان شامل اداره كل درآمد، اداره فنی بیمه‌شدگان، اداره كل مستمریها معاونت اداری و مالی، اداره كل سرمایه‌گذاری، دفتر ذخایر سرمایه‌گذاری، دفتر امور مجمع شركت‌ها اداره كل امور مالی ما اداره كل خدمات، معاونت درمان، درمان مستقیم، درمان غیرمستقیم اداره‌ی كل پشتیبانی، راهبری سیستم‌ها، آموزش، امور داروئی، درآمد حق بیمه و آمار و محاسبات است.

در هر یك از این واحدها فعالیت های خاصی انجام می‌شوند و تمام واحدها در راستای اهداف سازمان یكپارچه عمل می‌كنند.

جوامع توسعه یافته امروزی از قرن 19 و 20 به مقوله تامین اجتماعی توجه كرده و چگونگی آن را ساخته و به مرحله اجرا در می‌آروند. در حالیكه توسعه نیافت به اهمیت آن عمدتاً‌ از جنگ جهانی دوم به بعد رسیده و در صدد طراحی ،ساختن و عملیاتی كردن آن هستند. سازمان تامین اجتماعی در دو بخش بیمه‌ای و درمان به امر بیمه مشغول است. و همچنین مستمری كه به مستمری بگیران پرداخت می‌كند بر دو نوع است:

الف) مستمری بازنشستگی،

ب) مستمری از كار افتادگی

ج) مستمری بازماندگان

الف) در بسیاری از كشورهای اروپای غربی و سایر كشورهای صنعتی برای برقراری مستمری سن مردان لااقل باید 65 سال باشد، ولی در كشورهای اروپای شرقی این میانگین غالباً 60 سال است.

از طرف دیگر در بسیاری از كشورهای در حال توسعه معمولاً‌ سن دریافت مستمری 60 حتی 55 سال تعیین شده است.

در تعداد زیادی از كشورها سن قبول مستمری برای زنان كمتر از مردان است.

ب) مستمری از كارافتادگی بر دو نوع است و به موجب قانون تعریف شده است:

1) از كارافتادگی شغلی 2) از كار افتادگی كلی (عدم توانائی انجام كار)

از كار افتادگی شغلی به از دست دادن به شغل بیمه شده كه به طور معمول به آن می‌پردازد مربوط می‌شود ولی از كار افتادگی كلی عبارتست عدم توانائی بدست آوردن در هر شغل مناسب.

ج) مستمری بازماندگان در صورت فوت مستمری بگیر بازنشسته یا بیمه شده شاغل یا از كار افتاده پرداخت می‌گردد.

بازماندگان مهم دریافت كننده مستمری همسر و فرزندان متوفی هستند.

سایر مستمری بازماندگان احتمالی مانند والدین، خواهران، برادران و اولاد آنها یا شوهر یا زن یك بیمه شده در شرایطی محدود از نظیر هزینه‌ها هرگز حائز اهمیت نیستند.

« نرخ‌های پرداخت مستمری‌ها به شرح زیر است.

نرخ مستمری بازنشستگی 30% دستمزد متوسط پایانی به اضافه 5/1% درصد به ازای هر سال پرداخت، كسور بیش از 15 سال تا حداكثر 60 درصد بعد از 35 سال یا به اضافه كسورات پرداخت شده یا بستانكار شده

مستمری از كار افتادگی: همان فرمولی كه برای مستمری بازنشستگی بیان شد مورد استفاده قرار می گیرد.

مستمری از كارافتادگی نیز به همین صورت پرداخت می شود.

مستمری بازماندگان: درصدی از مستمری بازنشستگی كه بیمه شده حق دریافت آن را دارد یا از مستمری از كار افتادگی كه در زمان فوت حق آن را می داشت به این شرح پرداخت می گردد (50 درصد به همسر و 20 درصد به هر طفل)

«منابع تأمین مالی و هزینه ها»

طبق ماده 51 قانون تأمین اجتماعی هیأت مدیره سازمان باید تا اول دیماه هر سال بودجه كل سازمان را برای سال بعد تنظیم و به شورای عالی پیشنهاد نماید و شورای عالی مكلف است حداكثر تا پانزدهم اسفندماه بودجه سال بعد را تصویب كند و به هیئت مدیره ابلاغ نماید.

بیمه نوعی روش تأمین منابع مالی است كه هم پیش پرداخت و هم یك كاسه كردن را دربرمی‌گیرد، بیمه های درمان براساس چهار معیار منبع تأمین مالی، میزان اختیار افراد برای مشاركت در برنامه گروهی یا فردی بودن برنامه و روش محاسبه حق بیمه طبقه‌بندی می شوند. تأمین اجتماعی باید همگام با دیگر برنامه ریزی های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به اقشار مختلف مردم خدمات هماهنگی را ارائه دهد.

تأمین اجتماعی به معنای عدالت و یكسویه شدن می باشد یعنی پیشرفت مادی و فرهنگی جوامع. اكثر كشورها از این واژه استقبال می كنند و می كوشند تا با تصویب برنامه های خرد و كلان از منفعتی كه در این راه نصیب ایشان می شود بی نصیب نماننده اما آیا تا به حال به این موضوع فكر كرده اند كه هدف اصلی تأمین اجتماعی چیست و چرا باید به مردم خدمت كند و همچنین رفاه واقعی بیمه شدگان و افرادی كه در آرزوی بیمه شدن به سر می برند چیست.

دانلود گزارش كارآموزی بررسی تأمین اجتماعی

لینک دانلود و توضیحات فایل”گزارش كارآموزی بررسی تأمین اجتماعی”