بررسی وظایف عمومی مربیان

بررسی وظایف عمومی مربیان;وظایف عمومی مربیان

بررسی وظایف عمومی مربیان

بسمه تعالی

فهرست مطالب

عنوان

صفحه

فصل اول: تعاریف و مفاهیم

مفهوم فنون تدریس و تعاریف آن

شرایط مربی از نظر قوانین موثر در تدریس

وظایف عمومی مربیان از دیدگاه سازمانی

تعریف مطالعه و روش های آن

فصل دوم: آیین كلاس داری

هدف از بررسی آیین كلاس داری

نقش انگیزه

نقش انضباط و كنترل

بحث انضباط شخصی و تاثیر آن در كلاس داری

فصل سومن: روش های كلی تدریس در نظام آموزشی

روش های فعال و غیر فعال و قوانین اثر و نتیجه

هدف های آموزشی

مهایت های فرایند تدریس

الف) مهارت های پیش از تدریس- تعریف استاندارد- آشنایی با طرح درست و فواید آن و فرم

ب) مهارت های بپمن تدریس: 1- تنظیم صدا و حركات فیزیكی مربی 2- حفظ شخصیت و احترام مربی 3- فروتنی و ادب 4- بیان كافی مطالب درسی 5- اجتناب از ارائه مطالب غیر درسی 6- اجتناب از اختلاط موضوعات 7- كیفیت بیان مطالب

بررسی فنون عرضه شده به كارآموز و بیان مطالب

ارجاع اطلاعات كافی برای كارآموز

انتظاراتی كه كارآموز از مراكز فنی و حرفه ای دارد:

تقاضا و نیازهای عمومی و كلی در پداگوژی و نحوه برخورد با دیگران

طریق شناخت افكار و استعدادهای افراد

مهارت های پس از تدریس

فصل چهارم: كلیات روش های تدریس

1- روش های تدریس غیر فعال- شیوه مكتبی- شیوه توضیحی- شیوه سخنرانی

2- روش های تدریس فعال- شیوه پرسش و پاشخ- شیوه بحث- شیوه اكتشافی

3- شیوه یا روش اكتشافی و روش حل مسائل

4- شیوه یا روش اكتشافی و روش حل مسائل

بحث پایانی

منابع و مأخذ مورد استفاده

تعریف فرستنده یا مربی

مربی شخصی است كه اطلاعات علمی پراكنده را متناسب با استاندارد رشته آموزشی خود تنظیم كرده و با شیوه های مناسب آن را به صورت مطالب ساده و قابل درك برای كارآموز تبدیل و با سرعت مناسب و در سطح استعداد او انتقال می دهد.

حال با توجه به تعریف مربی می توان فرق بین مربی با كتاب را مقایسه و درك نمود. یعنی اینكه كتاب آنچه را كه در خود دارد چه سخت باشد و چه آسان، بدون توجه به اینكه كارآموزی كه آنرا مطالعه می كند می فهمد یا نه مطالب را انتقال می دهد، ولی مربی اطلاعات كتاب را درك و مطالب سخت و نامفهوم را همانند فیلتری به كنار گذاشته و جایگزین آن مطالب ساده تر و قابل درك و فهم كارآموز به كار می برد.

شرایط مربی از نظر قوانین موثر در تدریس

1- داشتن علاقه به رشته آموزشی خود

2- داشتن صبر و حوصله در جهت انتقال اطلاعات

3- تسلط كامل به علوم فنی مورد نیاز

4- توانایی ایجاد نظم و انضباط در محیط آموزشی

5- داشتن فن بیان مناسب

6- توانایی ایجاد روابط خود و صمیمی با كارآموزان

در چه شرایطی مربی می تواند اطلاعات علمی خود را به كار آموز موثرتر انتقال دهد؟

1- كارآموز به او اطمینان و اعتبار را در نظر داشته باشد.

2- داشتن نظم و انضباط در كلاس آموزش.

3- داشتن فن باین تن صدای مربی بسیار تاثیر گذار است.

4- توجه كردن مربی به افراد كم توجه و یا بی توجه.

5- توجه به سطح اطلاعاتی كارآموزان و میزان استعداد و توانایی آنها.

6- پرهیز از ایجاد سدهای ارتباطی.

7- از نظر (مادی- معنوی- امنیت شغلی و ایمنی) تامین باشد.

كارآموز در چه شرایطی مفاهیم آموزشی را بهتر درك می نماید؟

1- داشتن علاقه و انگیزه و شناخت و درك علت فراگیری رشته آموزشی.

2- فراهم بودن عوامل رفاهی (نور- گرما- سرما- صدا- زاویه دید كارآموز نسبت به مربی و كلاس به صورتی قرار گیرد كه همه شاگردان قادر به دیدن و شنیدن حرفهای او باشند)

3- نیاز بازار كار به حرفه آنها.

4- آمادگی روحی و جسم و داشتن استعداد اولیه

5- برخورد مناسب استاد.

6- توضیح كامل و توجیه در مورد برنامه یا رشته آموزشی

در نظام فنون تدریس به دو عامل مهم آموزش تئوری و هم عملی توجه بیشتری شده است و تاكید همیشه در تلفیق انها بوده است، چرا كه باعث می شود خواسته های بیان نشده را در تئوری بتوان در علم بیان نمود و مسائل را با دیدی بازتر و ملموس تر به مشاهده كارآموزان گذارد.

دانلود بررسی وظایف عمومی مربیان

لینک دانلود و توضیحات فایل”بررسی وظایف عمومی مربیان”