مبانی نظری تعاریف رفتار اطلاع یابی
مبانی نظری وپیشینه تحقیق تعاریف رفتار اطلاع یابی;پیشینه ومبانی نظری تحقیق تعاریف رفتار اطلاع یابی;مبانی نظری تعاریف رفتار اطلاع یابی;پیشینه نظری تعاریف رفتار اطلاع یابی
پیشینه ومبانی نظری تحقیق تعاریف رفتار اطلاع یابی
توضیحات: فصل دوم مقاله کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
- همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو مقاله
- توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
- پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
- رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
- منبع : دارد (به شیوهAPA)
- نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc
قسمتی از مبانی نظری متغیر:
ویلسون (2000) رفتار اطلاعیابی انسان را عبارت از فرایندی میداند كه در تعامل دائمی با افراد، شبكههای اجتماعی، موقعیتها و بافتهای گوناگون شكل گرفته و معتقد است كه این بافت و موقعیت اجتماعی است كه بهوجود آورنده نیاز اطلاعاتی است و فرد را به استفاده از منابع دسترسپذیر مشخصی محدود میكند.
در دایرهالمعارف کتابداری و اطلاعرسانی، نیز رفتار اطلاعیابی چنین تعریف شده است: به الگوهای پیچیده رفتار و فعل و انفعالهای متقابل انسان هنگام جستوجوی هر نوع اطلاعات، رفتار اطلاعیابی اطلاق میشود. این اصطلاح به شیوههای گوناگون برای اشاره به هر بستری به کار میرود که در آن، اطلاعات جستوجو میگردد و تمام شکلهای اطلاعیابی را دربرمیگیرد. جزء «اطلاعیابی» این اصطلاح ممکن است، بیش از آن که به طور ضمنی میزان فعالیت مثبتی را برساند، از فعالیتی حکایت کند که توسط مطالعات فردی یا گروهی نتیجه نداده باشد. درحالیکه اصطلاح خنثای «گردآوری اطلاعات» ممکن است توصیفی عینیتر از «اطلاعیابی» ارائه دهد. جزء «رفتار» در این اصطلاح نیز ممکن است به سبب معنای ضمنی «رفتارگرایی» کمی مبهم جلوه کند (نوشین فرد، 1381).
2-3. تاریخچه رفتار اطلاع یابی
پس از جنگ جهانی دوم و با افزایش اطلاعات علمی و فنی در زمینه های گوناگون، بحث رفتار اطلاع یابی برای اولین بار در كنفرانس اطلاعات علمی انجمن سلطنتی انگلستان در سال ١٩٤٨ مطرح شد .دراین كنفرانس، مطالعاتی درباره نحوه استفاده كاربران از اطلاعات ارائه و آغازگر رویكردی جدید در مطالعه رفتار اطلاع یابی انسان شد. ده سال بعد، در سال ١٩٥٨ ، كنفرانس بین المللی اطلاعات علمی در واشنگتن، مطالعات رفتار اطلاعیابی را پیگیری كرد. پیش از ظهور رایانه برای ذخیره و بازیابی اطلاعات و در فاصله دهة ١٩٤٠ تا ١٩٦٠ محور اصلی بر استفاده از اطلاعات متمركز شده بود .اولین پژوهش در این زمینه در سال ١٩٧٢ انجام گرفت كه موضوعات آن درباره نیازهای اطلاعاتی جامعه شهری، چگونگی تأمین آنها، و امكان تأمین بهتر این نیازها از سوی سازمان ها بود. به نظر می رسد برای اولین بار پالمر در اواخر دهة ١٩٨٠ به رفتار اطلاعاتی گروهی از دانشمندان پرداخته است. نتایج پژوهش وی نشان داد كه رشته تخصصی، سازمان یا محیط شغلی و شخصیت، بر رفتار اطلاع یابی مؤثر است (ویلسون،2000).
البته در اواسط دهة ١٩٨٠، در پاسخ به ابراز نیاز به تمركز بیشتر بر كاربران به جای نظام، حوزه رفتار اطلاع یابی تغییر عمده ای را هم در مفهوم آفرینی و هم در طراحی پژوهش ها تجربه كرد .اكثر مطالعات حوزه استفاده و كاربران با به كارگیری رویكردهای كا مل تر در مطالعه رفتار اطلاع یابی، به بررسی رفتار اطلاع یابی تغییر شكل داد. مشخصه این امر، تغییری در ماهیت جمع آوری داده ها از بررسی گروه های بزرگ از طریق پرسشنامه یا مصاحبه ساخت یافته به مطالعه گروه های كوچك از طریق مشاهده و مصاحبه های ساخت نیافته بود. همچنین، مشخصه مهم دیگر آن تحول در ماهیت رویكرد تحلیل، بویژه با تلاش آشكار برای تولید الگوهای اطلاع یابی افراد یا گروه ها بود ( مهو و تیبو، 2003).
2-4. رفتار اطلاع یابی در وب
برخلاف روند روبه رشد وب، تاکنون بررسی اندکی در مورد اطلاع یابی در وب انجام شده است. یکی از دلایل این امر، دشواری جمع آوری داده های کامل برای توصیف مرور روی وب است.
به طور کلی تا کنون چهار شیوه اصلی اطلاع یابی در وب شناخته شده است که عبارتند از : مرور هدایت نشده، مرور مشروط، جستجوی غیر رسمی و جستجوی رسمی.
1. مرور هدایت نشده: در این حالت، انتظار میرود نمونههای زیادی از مرحله آغاز(هنگامی كه جویندگان كار را در سرا صفحههای پیشگزیده، صفحه یا پایگاه مطلوب مثل پایگاههای خبری یا روزنامه، شروع كنند) و پیوندیابی (توجه به مطالب مورد علاقه (اغلب تصادفی) و پیگیری پیوندهای فرامتنی) مشاهده شود. پیوندیابی اغلب درطی بررسی هدایت نشده اتفاق میافتد. پیوندیابی بهصورت بازگشتی (بهعقب) امكانپذیراست، چون موتورهای جستجو شاید صفحات دیگری را مكانیابیكنند كه كاربر را به پایگاه كنونی ارجاع دهد.
2. مرور مشروط: دراین حالت، انتظار میرود فعالیتهای مرور، تمایز و نظارت رایج باشد. این تمایز را بررسیكننده به هنگام انتخاب پایگاهها یا صفحه وب مرتبط اعمال میكند. پایگاهها ممكن است براساس بازدیدهای شخصی پیشین یا توصیههای دیگران از یكدیگر متمایز شوند. اغلب پایگاههای متمایز شده نشانهگذاری میشوند. بررسیكنندگان به هنگام بازدید از پایگاههای متمایزشده، محتوا را با ملاحظه فهرست مطالب، نقشههای سایت یا سیاهه مقولات و ردهها مرور میكنند. كاربران ممكن است با مراجعه منظم به پایگاههای متمایز شده یا با خلاصهبرداری از محتوای آنها، بر این پایگاهها نظارت داشته باشند.
3. جستجوی غیررسمی: دراین حالت، انتظار میرود تمایز، استخراج و نظارت ویژگیهای غالب باشد. به علاوه، با توجه به شناخت كاربر از ربط، كیفیت، پیوستگی و … جستجوی غیررسمی احتمالاً از شمار اندكی از صفحات وب متمایز شده، صورت پذیرد. استخراج نسبتاً غیررسمی است؛ بدین معنا كه جستجوی اطلاعات باید در پایگاه(های) منتخب متمركز شود. اگر فرد كانالهای روزآمدسازی یا عاملان نرمافزاری ایجادكند كه اطلاعات را براساس كلیدواژهها یا سرعنوانهای موضوعی بیابد، ویژگی نظارت فعالتر میشود.
4.جستجوی رسمی: دراین مرحله، انتظار میرود عملیات استخراج همراه با فعالیت تكمیلی نظارت رخ دهد. درجستجوی رسمی، از موتورهای جستجویی استفاده میشود كه وب را بهطور نسبتاً جامع زیر پوشش قرار میدهند و مجموعهای از امكانات جستجوی قدرتمند را فراهم میآورند. فرد برای استفاده از تمام اطلاعات، زمان بیشتری را به جستجو اختصاص میدهد تا قابلیتهای جستجوی پیچیده را فرا گیرد. جستجوی رسمی ممكن است دو مرحلهای باشد: جستجوی چند پایگاهی برای شناسایی مآخذ مهم و جستجوی درونپایگاهی. استخراج احتمالاً با فعالیت نظارت تقویت میشود(چو، دتلور، ترنبال،2000).
l
لینک دانلود و توضیحات فایل”مبانی نظری تعاریف رفتار اطلاع یابی”