ادبیات نظری و پیشینه تحقیق هوش اخلاقی

ادبیات نظری ; پیشینه تحقیق; هوش اخلاقی

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

مبانی نظری هوش اخلاقی

تاریخچه هوش[1]

تاریخچه مطالعات مربوط به هوش مساله هوش به عنوان یک ویژگی اساسی که تفاوت فردی را بین انسانها موجب می‌شود، از دیرباز مورد توجه بوده است. زمینه توجه به عامل هوش را در علوم مختلف می‌توان مشاهده کرد. برای مثال زیست شناسان ، هوش را به عنوان عامل سازش و بقا مورد توجه قرار داده‌اند. فلاسفه بر اندیشه‌های مجرد به عنوان معنای هوش و متخصصان تعلیم و تربیت ، بر توانایی یادگیری تاکید داشته‌اند در طول تاریخ ، بشر همیشه در صدد كسب موفقیت و پیشرفت بوده است . در دهه های اخیر دستیابی به علوم و فنون مختلف ، بشر را در این راه به سرعت به جلو برده است .در حوزه موفقیت های فردی تصور بر این است كه بهر ه هوشی معیار اصلی توانایی یادگیری و موفقیت افراد است (میرزایی، 1386 به نقل از نسبی 1386).

فرهنگ لغت وبستر واژه هوش را اینگونه بیان می كند:

* توانایی یادگیری ، درك ، فهم و رویارویی با موقعیت های جدید .

* استفاده ماهرانه از دلایل .

*توانایی به كار گیری دانش در محیط چند گانه شخصی .

به طور كلی تعاریف متعددی را كه توسط روان شناسان برای هوش ارائه شده است را می توان در سه گروه تقسیم بندی كرد:

تعریف تربیتی هوش

به اعتقاد روانشناسان تربیتی هوش كیفیتی است كه مسبب موفقیت تحصیلی می شود و از این رو یك نوع استعداد تحصیلی به شمار می رود آنها برای توجیه ای اعتقاد اشاره می كنند كه كودكان با هوش نمره های بهتری در درس ها ی خود می گیرند و پیشرفت تحصیلی چشم گیری نسبت به كودكان كم هوش دارند .

تعریف تحلیلی هوش

بنا به اعتقاد نظریه پردازان تحلیلی، هوش توانایی استفاده از پدیده های رمزی و یا قدرت و رفتار موثر و یا سازگاری با موقعیت های جدید و تازه است . شاید بهترین تعریف تحلیلی هوش به وسیله دیوید وكسلر[2] روان شناس امریكایی پیشنهاد شده باشد كه بیان می كند : هوش یعنی تفكر عاقلانه ، عمل منطقی و رفتار موثر در محیط .

تعریف كاربردی هوش

در تعریف كاربردی ، هوش پدیده ای است كه از طریق تست های هوش سنجیده می شود و شاید عملی ترین تعریف برای هوش باشد(نسبی ،1386).

2-2-2-انواع هوش از دیدگاه روان شناسان

انواع هوش از دیدگاه ثروندایك[3]

هوش انتزاعی: این نوع هوش با اندیشه و نها دها سر و كار دارد . درك روابط اجزا و پدیدهای و همچنین توان درك نظریه ها ، ریاضیات و … با این هوش مرتبط است .

هوش مكانیكی: با ویژگی هایی ارتباط دارد كه به بهره گیری موثر از ابزار ها و انجام اعمال مرتبط می شود . افرادی كه از نظر انجام فعالیت ها و عملی بازده خوبی دارند از هوش مكانیكی بالایی بر خوردار هستند .

هوش اجتماعی: به توانایی های افراد كه ایجاد روابط اجتماعی مناسب را میسر می سازد مرتبط
می شود(عزیزی، 1386).

انواع هوش از دیدگاه اسپیرمن[4]

اسپیرمن معتقد است كه در همه كاركردهای روانی یك عاملی كلی هوش و شماری از عوامل اختصاصی هوشی وجود دارد . به عبارتی او هوش را به عنوان یك هوش كلی و تعدادی هوش اختصاصی تقسیم می كند( همان منبع).

انواع هوش از دیدگاه ترستون[5]

ترستون معتقد است كه هوش از تعدادی از استعداد های نخستین روانی كه هوش كلامی ، استعداد عددی ، در ك روابط فضایی ،درك معانی كلامی ، حافظه ، استدلال و ادراك را در بر دارد ،تشكیل
می شود .هوش كلامی، روابط واژگان ارتباط كلامی، استعداد های عددی و سرعت دقت در عملیات حساب را شامل می شود . درك روابط فضایی به استعداد پی بردن به باز شناسی و همگونی شكل ها به یاری بینایی اطلاق می شود و منظور از درك معانی كلامی عبارت از به خاطر سپردن واژه های منحصر به فرد است . منظور از حافظه، حفظ كردن هر گونه طرح و نقشه ، شعر و قطعه یا اعداد و ارقامی به صورت طوطی وار است و عبارت است از تمیز دادن اختلاف های اندازه ، شكل ، طول و عرض یا جای خالی واژ ه ها و اندامها در شكل ها(عزیزی، 1386).


[1] .Iinteligenc

1-Dived vecsler

[3] Sorendick

2-Spirman

3-Terston

دانلود ادبیات نظری و پیشینه تحقیق هوش اخلاقی

لینک دانلود و توضیحات فایل”ادبیات نظری و پیشینه تحقیق هوش اخلاقی”