مبانی نظری و پیشینه تحقیق کیفیت مراقبت پرستاری

مبانی نظری; پیشینه تحقیق; کیفیت مراقبت پرستاری

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

-12-مفهوم كیفیت :

كیفیت، حاكی از درجه ای است كه یك محصول با انتظارات مشتری و مشخصات ارائه شده تطبیق دارد. به هرحال كیفیت ارائه خدمات و تولیدات همواره مورد توجه انسانها بوده است. شاید توسعه نوآوری و صنعت نیز، بر مبنای این اصل استوار باشد كه انسان هیچ گاه نست به وضع موجود خود راضی نیست و همواره سعی در بهبود آن داشته است. در همین راستا كیفیت در بخش صنعت در دهه های 1950-1940 مورد توجه قرار گرفت و در علوم پزشكی از سال 1980 مطرح شد (رجبی پور میبدی، 1388).

سازمان بین المللی استاندارد (ISO)، كیفیت را مجموعه ای از مشخصات و ویژگی های یك خدمت یا كالا تعریف می كند تا بتواند نیازهای تضمین شده مشتری را برآورده سازد. هدف نظام كیفیت تامین اعتماد لازم برای مشتری و مدیریت ارشد سازمان هنگام ارائه خدمات است. در این میان بیمارستان ها جایگاه ویژه ای دارند، زیرا هر اشتباه حتی از نوع كوچك می تواند جبران ناپذیر باشد. بنابراین لازم است ارائه خدمات بدون نقص و مطابق با استانداردهای حرفه ای ارائه گردد (درگاهی، 1386)

همچنین كیفیت به عنوان توانایی یك فرآورده یا خدمت برای ارضاء نیازهای ابراز شده و میزانی برای برآوردن انتظارات مشتری یا مددجو تعریف شده و منظور از كیفیت خدمات بهداشتی درمانی، میزان دستیابی به مطلوب ترین برآیندهای سلامتی است به گونه ای كه خدمات ارائه شده اثربخش، كارا و به صرفه باشد. همچنین كیفیت، ساختار پیچیده ای از ارزشها ، عقاید ونگرشهای افرادی است كه در مراقبتهای بهداشتی با یكدیگر در تعامل می باشند، لذا در تعریف كیفیت مراقبت ها، شناخت دیدگاه پرستاران به عنوان بزرگ ترین گروه در میان كاركنان بهداشتی درمانی، از جایگاه ویژه ای برخوردار است (پازارگادی و همكاران، 1386)

2-13- مفهوم مراقبت در پرستاری:

مراقبت در پرستاری دارای دو جنبه است، بعد عواطف و بعد فعالیتها، كه بعد اول مربوط به توجه به مددجو به عنوان یك فرد و اهمیت دادن به آنچه كه برای وی اتفاق می افتد می باشد. به عبارت دیگر بعد عاطفی مراقبت برای شاْن، مقام و استقلال فرد دیگر احترام قائل است. بعد فعالیت ها به منظور مساعدت، كمك و خدمت به دیگران است كه از طریق ارتباط بین پرستار و بیمار بدست می آید. در حقیقت این بعد از مراقبت مربوط به تشخیص و برآوردن نیازهای بیمار می باشد (عزیززاده فروزی وهمكاران، 1373).

2-14- مفهوم كیفیت مراقبت پرستاری و ابعاد آن :

كاناواكتیكیول و همكاران (2001) ، مضامین كلیدی زیر را در تعریف كیفیت مراقبت پرستاری بدست آوردند:

1-دستیابی به نیازهای فیزیكی بیماران

2-فراهم نمودن حمایت های روانی- اجتماعی برای بیماران

3-اطمینان از توجه به نیازهای روحی و معنوی بیماران

4-رضایت مندی بیماران از مراقبت ها

5-پاسخگو و مسئول بودن مراقبت های پرستاری به نیازهای بیماران

6-اطمینان از ارائه مراقبت های جامع وهمه جانبه به بیمار

كه در نهایت تعریف زیر را به عنوان تعریف نهایی ارائه دادند:

” كیفیت مراقبت پرستاری، پاسخگویی پرستاری به نیازهای جسمی، روانی، عاطفی، اجتماعی و معنوی بیماران است، به طوری كه به زندگی سالم و طبیعی خود باز گردند و رضایت خاطر بیماران و پرستاران جلب شده باشد ” (پازارگادی و همكاران، 1386).

بارهانس و آلیگود (2010) در مطالعه ای كیفی، مراقبت پرستاری با كیفیت از دیدگاه پرستاران را به صورت دستیابی به نیازهای انسان از طریق توجه، همدلی، تعاملات احترام آمیز با بیمار همراه با احساس مسئولیت، حمایت اساسی و یكپارچه از مددجو بیان نمودند (آتش زاده شوریده و همكاران، 1391).

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق کیفیت مراقبت پرستاری

لینک دانلود و توضیحات فایل”مبانی نظری و پیشینه تحقیق کیفیت مراقبت پرستاری”