چگونه توانستم به کمک راهکار های جذاب علاقه مندی به درس فیزیک را دانش آموزان نهادینه سازم

چگونه توانستم به کمک راهکار های جذاب علاقه مندی ;به درس فیزیک را دانش آموزان نهادینه سازم

مقدمه :

در نظام آموزش و پرورش هر هدف تربیتی و آموزش در نهایت به وسیله دبیر تحقق می یابد . روشهای آموزش ، محتوای دروس موضوعهای علمی ، الگوهای تربیتی و رفتارها همه و همه به وسیله دبیر به دانش آموز منتقل می شود . و از این رو در هر تحول آموزشی دبیر از جایگاه و نقش كلیدی بــرخــوردار است . بنـابراین می توان گفت كه آموزش و پرورش پویا در جهان متحول و مملو از دگرگونیهای سریع ، نیازمند وجود دبیرانی است كه مسائل و مشكلات را ببینند و درك كنند و به جستجوی علل آن پرداخته و راهكار ارائه نمایند و به تحقیق و تغییر و نوآوری رغبت و تمایل داشته و قالبهای كهنه ی آموزشی را رها كنند و در یك كلام می توان گفت :

دبیران ، معماران اصلی بنای آموزش و پرورش هستند و مصالح اصلی آن نیز كنجكاو ی ، تفكر ، پژوهش و نوآوری و ابداع در روشها و آموزشهاست . دبیر پژوهشگر دبیری است كه مشكلات كلاس خود را مشاهده كرده و پژوهش خود را با وجود مشكل آغاز كند و علت یابی آن مشكلات موجبات پویایی نظام آموزشی را فراهم نماید . بنده نیز با مشاهده ی وجود مشكل در كلاس درسی خودم [فیزیک ] در پی حل آن برآمدم . چرا كه در كلاس تنها به روش سخنرانی توسط من تدریس می شد . [ البته لازم به ذكر است كه خود دانش آموزان تمایل زیادی به این نوع آموزش داشتند « طبق عادت » . ] دانش آموزان در نیم ساعت اول گوش می كردند و سپس خسته میشدند و با توجه به حجم زیادی كه كتاب فیزیک دارد این نحوه برای من معظل شده بود . این گزارش درباره ی نحوه ی مقابله با این مشكل است . امید است با ادامه ی این روش ها موجبات پویایی روند آموزشی را فراهم نماییم .

بیان مسئله :

جهان همواره در حال تغییر و تحول است و افكار و اعتقادات و رفتار انسان نیز به تبع آن دچار دگرگونیاند و این تحولات تا حدی است كه به جرأت می توان گفت : دانش و فناوری بعد از تولید ، قبل از اینكه به دست مصرف كننده برسند كهنه می شوند . و قوانین و نظریه های جدیدی مطرح می گردند . اما عجبا ! كه نظام آموزش و پرورش ما از این امر مستثنی است و همچون سدی در برابر تحولات ایستاده و هیچ نشان و اثری از تغییر و نوآوری در آن به چشم نمی خورد . اكثر دبیران روشهای كهن تدریس (سخنرانی صرف دبیر ) را كه از گذشتگان آموخته اند را دنبال می كنند . نتایج تحقیقات نشان داده اند كه روش سخنرانی ، غیر مفید بوده و مانع شكوفایی استعدادها و بروز خلاقیت ها در افراد می شود و آنها را تبدیل به افرادی می نماید كه مغز خود را از محفوظات پر نمودهاند و هیچكدام از دانش ها را نمی توانند در عمل بكار گیرند . با این همه هیچ تغییر قابل توجهی در روش تدریس دبیران مشاهده نشده است . چند سالی است كه جهت تغییر این شیوه قدمهایی برداشته شده است . از جمله برگزاری جشنواره ها و همایش ها و دوره های آموزشی ضمن خدمت ، تحت عنوان الگوهای برتر تدریس و اقدام پژوهی و … و به دلیل مداوم نبودن برنامه ها و نداشتن ضمانت اجرایی و عدم تفاوت دبیران مبدع و نوآور با دبیران دیگر و عادت دبیران به روش سخنرانی ، دشواریهای بكار گیری روشهای جدید و صدها دلایل دیگر هنوز تغییر قابل توجهی در روشهای تدریس دبیران مشاهده نشده است .

دانلود چگونه توانستم به کمک راهکار های جذاب علاقه مندی  به درس فیزیک را دانش آموزان نهادینه سازم

لینک دانلود و توضیحات فایل”چگونه توانستم به کمک راهکار های جذاب علاقه مندی به درس فیزیک را دانش آموزان نهادینه سازم”