دانلود اقدام پژوهی چگونه می توانم ناهنجاریهای رفتاری دانش آموز طلاقم را كاهش یا از بین ببرم

دانلود اقدام پژوهی; چگونه می توانم ناهنجاریهای رفتاری; دانش آموز طلاقم; را كاهش یا از بین ببرم

چكیده :

سالهاست كه در مدرسه ی ابتدایی مشغول به تدریس هستم . متأسفانه در این مدّت با شاگردان مشكل دار بسیاری مواجه بودم و هر سال با تجربه بیش از قبل سعی در رفع یا كاهش آن نموده ام . امسال هم مثل هر سال از بین دانش آموزم حدود ده نفر آن ها دارای مشكل ضعیف یا حاد بودند كه در پی رفع نسبی هر یك برآمدم . شرح یكی ازموارد به این صورت بود . یكتا دختری بی نظم و حواس پرتی بود كه با انجام حركات ناشی باعث اذیّت و آزار دیگران بود . من پس از مشاهده و مصاحبه با دیگران متوجّه از هم گسیختگی خانواده و محیط زندگی او شدم و با صحبت با مادر و ناپدری او و دیگران در پی رفع ناامنی و ترس و اختلالات رفتاری و اخلاقی او بر آمدم . پس از مطالعه و بررسی و همفكری باهمكاران و دیگران و درپیش گرفتن روش های مناسب موفّق به كاهش اختلالات رفتاری و اخلاقی او شدم .

مقدمه :

خانواده اوّلین پایه گذار شخصیّت و ارزش های فكری است كه نقش مهمّی در تعیین سرنوشت ، سبك و خط مشی آینده ی فرد دارد.

هیچ كس در خانواده از تأثیرات نامطلوب طلاق گریزی ندارد . طلاق و جدایی والدین پدیده ای ناخوشایند و نامطلوب است كه غالباً پس از یك دوره كشمكش و درگیری های شدید خانوادگی به وقوع می پیوندد . علاوه بر فشارهای روانی كه در پی كشمكش های فزاینده ی والدین طلاق بر كودك تحمیل می گردد ، فشارهای روانی دیگری نیز به عنوان پیامد های جانبی طلاق وجود دارد كه گاه مجموع این فشارها می تواند كودك را به مرز بیماری های اعصاب و روان ، ناهنجاری های رفتاری ، ناسازگاری های اجتماعی و عاطفی نیز بكشاند . اولین سال های طلاق پرتنش ترین سال برای والدین است ، زیرا با بسیاری از مشكلات تازه و دشواری های مربوط به امورمالی و خانوادگی مواجه اند . (‌حجازی ، ص 33 ) اكثر اوقات در چنین شرایطی خود پنداره ی والدین دچار تزلزل می شود و احساس اضطراب ، افسردگی ، خشم ، طردشدگی و ناتوانی وبی كفایتی در برقراری روابط پر معنا به وجود می آید . این احساسات همانند امواجی حریم روانی و عاطفی كودك را متأثر می سازد و كودك علاوه بر شرایط جدید والدین ، ناچار به تحمل پدیده های جانبی طلاق نیز خواهد بود. (‌حجازی ، ص 34 )

كودكان 7 تا 10 ساله ، روش های دفاع ، تأثیر و برداشت متفاوتی نشان می دهند . این كودكان با انكار و رویا ، به مقابله با این پدیده برمی خیزند درد می كشند و غم فراوان خود را آشكار می كنند .( حسین نژاد )

بعضی از كودكان خود را باعث و بانی طلاق والدین می دانند ( كولمن ص 13 ) و چون در خانواده صحبتی در این رابطه نمی شود ، كودك روز به روز درتخیلات وهم آمیز فرو می رود و این ترس و نگرانی و ناامیدی خود را با شب اداری یا دروغ گفتن و اذیّت و آزار دیگران و ترس های واهی و… نشان می دهد . یكی دیگر از عوامل روانی كه باعث دروغ گفتن كودك می شود ، احساس تحقیر است ، بخصوص اگر در مدرسه و خانواده مورد نكوهش و سرزنش متعدد قرار بگیرد ، این حالت با شدت بیشتری بروز می كند. كودكی كه مورد تحقیرو اهانت واقع شود و به شخصیتش ضربه وارد آمده است ، تلاش می كند تا از هر راهی كه می تواند ،خود را نشان بدهد ،كاری كند كه اعضای خانواده و احیانأكسانی دیگر ،به وی توجّه كنند ، او را به حساب بیاورند و به شخصیتش اعتراف كنند . یكی دیگر از علل دروغ گویی اطفال ترس از مجازاتهاست . بدیعی است هر قدر مجازات خشن تر باشد ،ترس زیاد تر و اصرار كودك در دروغ بیشتری خواهد شد .

دانلود دانلود اقدام پژوهی چگونه می توانم ناهنجاریهای رفتاری دانش آموز طلاقم را كاهش یا از بین ببرم

لینک دانلود و توضیحات فایل”دانلود اقدام پژوهی چگونه می توانم ناهنجاریهای رفتاری دانش آموز طلاقم را كاهش یا از بین ببرم”