تحقیق در مورد تاریخچه نقاشی های دوره صفویه
تحقیق در مورد تاریخچه ی نقاشی های دوره صفویه 15 ص;تاریخچه نقاشیهای دوره صفویه ;دانلود تحقیق در مورد تاریخچه نقاشیهای دوره صفویه
توضیحات :
تحقیق در مورد تاریخچهی نقاشیهای دوره صفویه 15 صفحه در قالب Word قابل ویرایش.
بخشی از متن :
تاریخچهی نقاشی عهد صفوی:
هرات در سال 1507 با حملهی شیبك خان ازبك سقوط كرد. خود او نیز سه سال بعد در جنگ مرو به دست شاه اسماعیل بیست و سه ساله، شكست خورد و به قتل رسید. اسماعیل كه قبلاً در ابتدای قرن شانزدهم ، تركمانان آق قیونلو را تار و مار كرده بود، اكنون با این پیروزی بیشتر موقعیت خودر ا در امپراتوری خویش استحكام بخشید. بعد از هشت و نیم قرن استیلای عربها و مغولان و تاتارها بار دیگر ایران انسجام یافت. دورهی جدیدی آغاز شده بود، سلسلهی صفوی كه به دست اسماعیل پایه گذاشته شده بود، به مدت بیش از دویست سال دوام یافت و بعد به دست افغانها منقرض شد.
عهد صفوی از مهمترین دوره های هنری در تاریخ اسلامی ما به شمار می رود. شاهان قدرتمند و هنر دوست سلسلهی صفویه توانستد با تكیه بر ملت ایرانی و مذهب تشیع كه از این زمان در ایران رسمیت یافت عصر درخشانی در زمینهای مختلف هنری پدید آوردند كه در آن میان هنر نقاشی جایگاه ویژهای دارد.
آشنایی با پیدایش پایتخت سلسلهی صفوی
پایتخت سلسلهی صفویه ابتدا تبریز بود و بعد به قزوین ( اندكی به جنوب شرقی ) منتقل شد. انتقال پایتخت از شرق به غرب ایران اثرات مهمی بر پیشرفت نقاشی ایرانی داشت. در دوران صفویه مركزیت هنر به شهر تبریز آمد و برخی از هنرمندان هم در شهر قزوین ماندگار شدند. اما اصل سبك نقاشی صفویه در شهر اصفهان به وجود آمد.
بنیانگذار صفویه ، یعنی شاه اسماعیل، شهر تبریز را به پایتختی برگزید و با حمایت بیدریغی كه از هنرها و هنرمندان به عمل آورد به زودی این شهر مركز پویایی هنر ـآن عهد شد. می دانیم كه تبریز سابقهی هنری طولانی داشت و قبل از قدرت یافتن صفویه نیز كارگاههای نقاشی در این شهر فعالیت داشتند، ولی رونق و اعتلای هنری تبریز زمانی به درخشش نهایی نایل آمد كه چنان كه گفتیم به دعوت شاه اسماعیل كمال الدین بهزاد و برخی از همكاران و شاگردانش از هرات به این شهر آمدند. بهزاد كه در حدود سال 916 ه. ق به تبریز آمد از طرف شاه صفوی به مدیریت كارگاههای هنری و ریاست كتابخانهی سلطنتی گماشته شد. نظارت و رهبری هنری وی بود كه باعث گردید تا مكتب تبریز به اعلاء درجه در مصور سازی كتاب یابد و نفیسترین كتابهای هنری تاریخ ایران در این كارگاه تولید شود. تمامی هنرمندان نامدار مكتب تبریز، یا به طور مستقیم شاگرد بهزاد بودند و یا از سرچشمهی هنر او سیراب شده بودند. لذا مجموعهای بی نظیر از نگارگران خلاق ، آثار ریز نقشی را پدید آوردند كه در تاریخ و نقاشی بی همانند است. این هنرمندان علاوه بر فعالت در زمینهی مصور سازی كتب به طراحی فرش و دیگر دستبافها نیز میپرداختند.
در این دوران، مكتب بهزاد با جذب شاگردانی بسیار، شیوهی نگارگری رایج را تغییر داد. حاصل این تجربه اندوزیهای تازه، ظهور سبكی نوین با نام مكتب صفوی یا مكتب تبریز 2 بود همراه با تماشای برجسته چون « سلطان محمد» ، « آقا میرك» ، « مظفر علی» ، « شیخ زاده» .
با مطالعهی دقیق آثار مكتب تبریز این ویژگی را میتوان برای آن برشمرد.
1- اتمام ماهرانهی تصویر
2- خلق فضایی سرور انگیز و شكوهمند
3- استفاده از رنگهای به غایت درخشان و پر مایه و متنوع از جمله رنگ طلا
4- گستردگی دامنهی تخیل
5- فراخی چشمگیر در فضای تصویر
6- اختصاص سراسر صفحهی كتاب به تصویر
7- قدرت خارق العاده در پرداخت بسیار ظریف اجزای تصویر
8- اهمیت تقریباً برابر تمامی اجزای تصویر
9- تنوع حالت كلی صحنهها بر حسب موضوع
10- ترسیم جامه و عمامهها و كلاهها به رسم لباس های متداول روز
11- همگامی و همراهی معماری و منظرهی طبیعی كه بستری برای حضور انسانها هستند، توجه ویژه به منظرهی طبیعی به ویژه مناظر كوهستانی و سرانجام تنوع چشمگیر در ترسیم گل و گیاهان.
از نسخههای مهم مصور شده در این دوره می توان دیوان شاهنامهی تهماسبی ( 931 ه .ق) ، حافظ ( 939 ه.ق)، خمسهی تهماسبی (950 ه . ق) و دیوان میر علیشیروانی را نام برد.
پس از انتخاب اصفهان به پایتختی و در دوران شاه عباس اول، مكتبی تازه در نقاشی پدیدار شد كه مكتب اصفهان نام گرفت، این شیوه كه توسط نقاش نام آور عهد صفوی ( رضا عباسی) ابداع شد. نمایشی است از دوری هر چه بیشتر از مصور سازی كتاب های ادبی و كسب استقلال صفحهی نقاشی در مكتب اصفهان ، شیوهی كهن نقاشی ایرانی در زمینه فضاسازی و نحوهی تركیب بندی پیكرههای انبوه ، كم رنگ شده، نمایش تك چهرهها و تك پیكرهها با پوشاك فاخر، قوت گرفته. فضاسازیهای ساده ، خطوط منحنی دلپذیر، استفاده از حداقل رنگ و گاه ساخت و ساز ماهرانهی لباسها و ظرافت در طراحی موی سر و ریش مردان شیوهی خاص رضا عباسی است كه هنرمندان بسیاری را تحت تاثیر قرار داد. از دیگر نقاشان مكتب اصفهان میتوان به « معین مصور» ، « محمد یوسف» ، « محمد قاسم» اشاره كرد.
فهرست مطالب :
– تاریخچهی نقاشیهای عهد صفویه
– آشنایی با پیدایش پایتخت سلسلهی صفویه
– آشنایی با موضوعات نقاشی دوره صفویه
– ورود سبك اروپایی به نقاشی ایرانی
– رضا عباسی و اهمیت آثار وی
لینک دانلود و توضیحات فایل”تحقیق در مورد تاریخچه نقاشی های دوره صفویه”