تحقیق مكتب نگارگری شیراز 16 ص
تحقیق مكتب نگارگری شیراز 16 ص;مقاله مكتب نگارگری شیراز ;فایل ورد مكتب نگارگری شیراز ;تحقیق ورد مكتب نگارگری شیراز ;کار تحقیقی مكتب نگارگری شیراز
توضیحات :
تحقیق مكتب نگارگری شیراز 16 صفحه در قالب Word قابل ویرایش.
بخشی از متن :
مكتب نگارگری شیراز را میتوان ام المكاتب نگارگری ایران دانست؛ چون مكتبی است كه در آن نخستین نشانههای تصویرگری ایران به ظهور رسیده و نخستین كتابخانهی مفصل و جامع در روزگار عضدالدولهی دیلمی در سدهی چهارم هجری تشكیل شده است. این كتابخانه مسلماً بخشی به نام كتابت خـانه و صورتخانه داشته كه در آن شماری از هنرمندان ازكاتب و مذهب گرفته تا مصـور و مـحرر و مجـلد و غیـره بـه كـار كتاب آرایـی مشغـول بـوده اند؛ چـنان كه نـسخهی مصور صور الكواكب الثابته نوشتهی عبدالرحمن صوفی، در سال 400 هجری منسوب به شیراز است و این نخستین نسخهی مصور بازمانده از مكتب شیراز است كه بهدست ما رسیده است. به نظر می رسد كه سنت كتابت و كتاب آرایی پس از آل بویه در شیراز ادامه یافته و سلجوقیان از آن بهره ها گرفته اند و كتابخانه های خود را آراسته اند . از این سنت بوده كه مكتب نگارگری شیراز پس از استیلای مغولان و رواج و رشد كتاب آرایی در ایران، با ویژگی های خاص خود سربركشیده است.
مكتب نگارگری شیراز از سال 736 هـ . به بعد كه آل اینجو در منطقهی فارس و یزد و كرمان و اصفهان به قدرت می رسند به گونه ای خاص و شفاف شكل می گیرد و نوع ویژه ای از نگارگری را به نمایش در می آورد كه دقیقاً خصلت ایرانی دارد و از تاثیرات بیرونی به دور است. این مكتب در دوره ی آل مظفر با تغییری در برداشت های فرهنگی ادامه می یابد و تا تحویل قرن هشتم به نهم هجری آثاری بایسته و در خور توجه تولید می ك ند و شاخصه ها و مولفههای خود را هر چه بیشتر پربار و غنی ظاهر می سازد. با ورود تیموریان به این منطقه از مكتبهای پربار نگارگری ایران میگردد و بداعت ها و نوآوری ها و دستاوردهای چشمگیری به ظهور میرساند.
در مكتب شیراز هنر تذهیب و تصویر و بالاتر از همه كتابت و خطاطی، چهره ای شاخص پیدا می كند و سنتی متمایز پدید می آورد؛ طوری كه بعدها مكتب نگارگری هرات را از این حیث سیراب می كند. در حقیقت اگر ما مثلث سه مكتب نگارگری تبریز (ایلخانی)، تبریز –- بغداد (جلایری) و هرات (تیموری) را در نظر آوریم، مكتب شیراز حكم پیش رانه ای را پیدا می كند كه خصوصیات مكتب تبریز ایلخانی و جلایری را از صافی خود رد می كند و آن را به مكتب نگارگری هرات تحویل می دهد تا این خصوصیات را هر چه بیش تر پخته تر و پروردهتر كند.
مكتب شیراز از یك نظر دیگر هم قابل اعتناست. از این مكتب است كه نخستین فرمان كلانتری كتابخانه ی سلطنتی را در دست داریم كه ابراهیم سلطان به نام نقاش، مذهب و كاتب برجستهی این مكتب، خواجه نصیر الدین محمد مذهب، صادر كرده است. می دانیم كه بعدها فرمان كلانتری كتابخانه ی سلطنتی هرات متاثر از این فرمان است و مفاهیم و معانی آن ،گاه، عیناً تكرار شده است. این تاثیرگذاری حتی در دوره ی صفویان هم به ویژه در فرمان كلانتری كتابخانه ی سلطنتی تبریز كه به نام كمال الدین بهزاد صادر شده، قابل پیگیری است.
تعامل فرهنگ ایرانی و عربی و تركی در مكتب شیراز
مكتب نگارگری شیراز از سه دوره ی تاریخی آل اینجو، آل مظفر، و آل تیمور شكل گرفته است و این شكل گیری البته موقوف به یكصد و اندی سال از تاریخچه ی مكتب یعنی از سال 736 هـ تا 850 هـ . است آل اینجو كه از سال 736 هـ . تا 756 هـ . در شیراز و پیرامون آن حكومت داشتند، مبشر و منادی فرهنگ ایرانی از نوع پیش از اسلامی، البته در چارچوب فرهنگ ایرانی- اسلامی سده ی هشتم هجری، بودند. در سال 756 هـ . آل مظرف جای آل اینجو را گرفتند.
آل مظفر با سركردگی نخست امیر مبارز الدین محمد و سپس شاه شجاع و فرزندان و بنی اعمام او، خود را همبسته ی فرهنگ عربی از نوع خلافت عباسی اعلام كردند و تقریباً تا سال 796 هـ. در شیراز و نواحی دیگر به حكومت پرداختند. در حوالی این سال تیمور وارد شیراز شد. خاندان آل مظفر را قلع و قمع كرد و فرزند خود عمر شیخ را حاكم شیراز و اصفهان قرار داد. از این پس، شیراز و پیرامون آن در اختیار تیموریان قرار گرفت. تیموریان منشا تركانه داشتند و از این پس خصلت ها و ویژگی های زندگی آن ها در فارس و پیرامون آن حضور یافت و پیدا و پنهان در فرهنگ این منطقه تاثیر گذاشت.
فرهنگ ایرانی مورد نظر آل اینجو و فرهنگ عربی مورد توجه آل مظفر و فرهنگ تركی آل تیمور در مكتب نگارگری شیراز تاثیر گذاشتند.
و…
فهرست برخی از مطالب :
مكتب نگارگری شیراز
تعامل فرهنگ ایرانی و عربی و تركی در مكتب شیراز
فضای دو بعدی درمکتب شیراز و ریشه یابی آن
سایهی مکتب شیراز بر نگارههای ترک
شیراز: خاستگاه هویت یابی نگارگری ایرانی مكتب تیموری درقرن هشتم هجری قمری
بررسی آثار طراحی مکتب شیراز(سدهی هفتم تا اواسط سدهی نهم هـ.)
برخی ویژگیهای سبك شناسانه نگارههای شیراز (از اواخر سده 14 م. تا اوایل سده 15 م)
سیر طبیعت نگاری در نقاشی مکتب شیراز
نگاره های مکتب شیراز و پیوند آن با صور ادبی:
خمسه نظامی-اسكندر وهفت فیلسوف