دانلود تحقیق راكت فضایی
راكت فضایی ;موشک ;فضا ;راکت ;راكتهای شیمیایی ;راكتهای الكتریكی;راکت هسته ای
یكی از دیرینهترین آرزوهای بشر در طول زمان سفر به فضا بوده است. البته سالها این موضوع آرزویی دست نیافتنی و افسانهای فرض میشده است تا اینكه بالأخره این انسان معجزهگر به نیروی عقل و خرد و خلاقیت خویش توانست به كرهی ماه گام نهد و این آرزوی دیرین خود را به عمل تبدیل كند.قدرتی كه اینبار به یاری بشر آمد تا با آن فضا را فتح كند،قدرتی به نام راكت بود.
یك راكت، وسیله، موشك و یا هواپیمایی است كه با بیرون دادن گاز از ته خود به جلو حركت می كند. راكت ها بیشتر برای مقاصد نظامی، حمل ماهواره ها به مدارها، سفرهای فضایی و برای پژوهش دیگر سیارات استفاده می شوند.
راكت ها پیشینه ای طولانی دارند و در برخی از كتاب ها، حتی تاریخ هزار ساله برای آنها ثبت شده است. راكت ها وسایلی بودند كه انسان را در قرن 21 برای اولین بار به كره ماه رساندند و هم اكنون هم توریسم فضایی تنها با كمك این وسایل انجام می شود.
تاریخچه
كلمه راكت از كلمه Rocchetta ایتالیایی گرفته شده كه نام یك ترقه بسیار ابتدایی است كه توسط موراتوری در سال 1379 ساخته شد.نخستین فناوری های ساخت راكت توسط چنگیزخان مغول هنگامی كه روسیه و قسمت هایی از شرق و مركز اروپا را فتح كرد ابداع شد. البته خود چنگیزخان هم هنگامی كه شمال چین را فتح كرد از طریق چینی ها به این فناوری رسید و به سرعت متخصصین راكت سازی چینی را به استخدام خود درآورد و برای اولین بار در سال 1241 میلادی در جنگ سجو از تسلیحات راكت مانندی استفاده کرد.
البته در آن زمان راکت به معنی وسیله ای بود که با مواد منفجره پرتاب می شد و بدون هدایت مسیرش را طی می کرد. مسلمانان هم برای اولین بار در دنیا و به دست خودشان راكت ساختند و علیه شاه لوئیس نهم فرانسوی در سال1268 میلادی استفاده كردند.
اما دو دانشمند یكی از بلوك شرق و دیگری از بلوك غرب بودند كه با ساختن راكت هایی عصر فضا را رقم زدند. كورولوف از شوروی و فون براون دانشمند نازی بعد از جنگ به استخدام آمریكا درآمدند. از تلاش های موازی آنها بود كه الان سفرهای فضایی میسر شده. آن دو همیشه آرزو داشتند كه با هم همكار بودند.
اما دست رسی به فضا پیچیدگی و مشکلات خاص خود را دارد. راه یابی به فضا پیچیده است، چرا که باید با بسیاری از مشکلات روبرو شد. مثلا: وجود خلا در فضا ، مشکلات گرما و حرارت ، مشکل ورود مجدد به زمین ، مکانیک مدارها ، ذرات و باقی ماندههای فضا ، تابشهای کیهانی و خورشیدی و طراحی امکانات برای ثابت نگه داشتن اشیاء در بی وزنی.
ولی بزرگترین مشکل ایجاد انرژی لازم برای بالا بردن فضاپیما از زمین است که برای درک این موضوع باید به بررسی طرز کار موتورهای موشک پرداخت.
اولین بار موتور راكت توسط آلمانیها برای پرتاب بمبها به سوی دشمن در جنگ جهانی دوم بكار گرفته شد. این موتورها با سوخت جامد كار میكردند كه امروزه نیز با گذشت چندین دهه باز هم مورد استفاده قرار میگیرند.
به هرحال ساختن یك موتور، بدون هیچ عضو دواری كه در وسایل نقلیه موجود مورد استفادهاند، به گونهای كه قادر باشد با سرعتی بسیار بالا از كمند جاذبه زمین گریخته و به دیگر نقاط فضا برود آنچنان ساده و معمولی نیست و دارای پیچیدگیهای خاص خود میباشد كه بحث دربارهی هر جزء آن و نوشتن از هر كدام، مطالعات زیادی را میطلبد. ولی در این مقاله ما بیشتر به كلیات و معرفی نحوه عملكرد موتور راكت به صورت تئوری میپردازیم كه امید است مورد استفاده قرار گیرد.
فنون پرتاب راكت جهت بررسی و آشنایی كامل با آن سالیان زیادی مطالعه و پرداختن به مباحث زیادی را میطلبد كه ما در این مقاله سعی به پرداختن به همهی جزئیات آن را نداریم.
این مقاله در برگیرنده توابع اولیه و اصلی مطالعهی تئوری راكت با آدرسدهی قوانین فیزیكی حاكم بر حركت و پیشرانش، پارامترهای مهم اجرا و عملكرد در راكت، تكنیكهای مختلف پیشرانش در راكت، و انواع سوخت و پیشرانهای مورد استفاده در راكت میباشد.
مختصری دربارهی پیشرانش(جرم عكس العملی)
راكتها نیز همانند سایر انواع پیشرانهای دیگر هستند كه مطابق قانون سوم نیوتن با تبادل ممنتم توسط تعدادی جرم عكسالعملی و با مصرف انرژی تولید نیروی پرتاب و حركت به جلو میكنند.
ولی راكتها از آن نظر كه جرم عكسالعملی مورد نیاز خود را با خود حمل میكنند با سایر انواع وسایل نقلیه متفاوتند. بنابراین بینیاز به محیط اطراف بوده و مستقل از آن عمل میكنند. (Self contained)
سایر انواع وسایل نقلیه جهت تأمین جرم عكسالعملی به محیط اطراف خود نیازمندند. اتومبیلها از زمین استفاده میكنند و هواپیماها و قایقها از آب و قایقهای بادبانی از باد. راكتهایی كه اغلب با آنها آشنایی داریم، راكتهای شیمیایی هستند كه جرم عكسالعملی آنها مخلوط سوخت و اكسیژن میباشد. در راكتهای شیمیایی، جرم عكسالعملی همان منبع انرژی نیز هست. راكتهای شیمیایی معمل، آن دسته از موتورهای احتراق داخلی هستند كه مخلوط سوخت و اكسیژن را در یك محفظه احتراق سوزانده و گاز تولیدی با گرما و فشار زیاد را به سوی یك نازل شتاب میدهند. ولی در راكتهای الكتریكی و هستهای كه در ادامه درباره آن صحبت خواهد شد، پیشران (جرم عكسالعملی) اساساً جرمی راكد و فاقد نیروی جنبش میباشد كه توسط موتور به آن حرارت و شتاب داده میشود و سوخت و پیشران جدای از هم عمل میكنند.
فایل ورد 16 ص