تحقیق اخلاق و عرفان
اخلاق;عرفان ;نقش اخلاق و عرفان در سیاست
فهرست موضوعات
- مقدمه
- چیستى اخلاق
- ماهیت و حقیقت عرفان
- نقش اخلاق و عرفان در سیاست
- نتیجه گیرى و برداشت
مقدمه
-
بدون تردید، تبیین و تحلیل دیدگاههاى استاد شهید مطهرى در مورد «نقش اخلاق و عرفان در سیاست» یا «ارائه تصویر و تفسیرى روشن از حكمت عملى در دو ظرفیت»؛ یعنى «اخلاق» كه انسان را به تكامل روحى و درونى مىرساند، و «سیاست مُدُن» یا مدیریت و حكومت بر جامعه، كه به «تكامل اجتماعى» و اداره جامعه انسانى برمىگردد و پیوند آن دو ظرفیت به «حكمت نظرى»، كه از «هست»ها و «است»ها سخن مىگوید و آن دیگرى از «باید»ها و «شاید» و «نشاید»ها بحث مىكند ، هم كارى است سترگ و البته شدنى و هم نیاز به نگرش همهجانبه به اندیشهها و بینشهاى استاد شهید مطهرى دارد و اگر حكمت و حكومت را در تعامل و ارتباط با یكدیگر مورد شناخت و سنجش قرار دهیم و آنها را با عرفان و حكمت حضورى و شهودى یا معرفت ذوقى و باطنى گره بزنیم، در عین شیرینى و دلنشینى، كار را دشوارتر مىنماید كه چگونه «اخلاق» كه عمدتاً یك مقوله فردى و نوعى تزكیه نفس و ارتباط با خداست و درونگرایى در آن متجلّى است یا حداقل تفسیر و برداشت اولیه ما از آن چنین است و «عرفان» كه اساساً سیر و سلوك باطنى و تهذیب، ریاضت و دنیاگریزى، جامعهگریزى و انقطاع از برون و اتصال به درون و رهایى از خلق و وصل به خالق است و یا دست كم چنین برداشت و تحلیلى از آن در ذهنها وجود دارد، با «حكومت»، «سیاست» و مدیریت جامعه كه همانا پرداخت به امور مردم در همه ابعاد مىباشد در هم تنیده و به هم پیوسته باشند و اساساً چگونه است كه در دل حكومت و حكمت سیاسى، حكمت عملىِ «اخلاق» و حكمت شهودى و ذوقىِ «عرفان» نقشآفرین باشد؟ آیا درونگرایى با برونگرایى با هم قابل اجتماع هستند؟
آیا حكومت و تدبیر جامعه كه نوعى دنیازدگى و گرایش به امور طبیعى و مادیت است با اخلاق كه مقولهاى است فردى و تهذیبى و عرفان كه امرى است باطنمحور، درونگرا و سلوكى كه به نوعى دنیازدگى، خلقگریزى، تفرد، تزهّد و تجرد و تجرید براى تعالى نفس و تكامل منتهى مىشود، با هم سازگار و مرتبطاند؟ به خصوص اگر به كاركردهاى اخلاق و عرفان با حكومت و سیاست و واقعیت تلخ شكاف و فاصله اخلاق و عرفان با حكومت، آن هم در جامعه و جهان كنونى بنگریم و دیوار فرهنگى، روانى و حتى عملى و عینى كه میان هر كدام از آنها وجود دارد، اندك توجهى بیفكنیم، خواهیم دید كه مسأله با پیچیدگى و ابهام بیشترى مواجه است و سؤال عمیقتر وشبهه بیشتر و پیچیده تر مىشود .
فایل ورد 11 صفحه