مبانی نظری و پیشینه مدیریت دانش و عملكرد كاركنان
مبانی نظری و پیشینه مدیریت دانش و عملكرد كاركنان
بصورت فایل ورد
همراه با منابع
بخش اول: مدیریت دانش ………………………………….20
مقدمه ………………………………………………………………..21
2-1 مدیریت دانش …………………………………………..22
2-1-1 تاریخچه مدیریت دانش ………………………………….22
2-1-2 سلسله مراتب دانش ……………………………..23
2-1-3 مفاهیم ……………………………………………………………..23
2-1-3-1 داده ………………………………………………23
2-1-3-2 اطلاعات ………………………………………………24
2-1-3-3 دانش ……………………………………………………..25
2-1-3-4 خرد ………………………………………………………..25
2-1-4 ارتباط بین داده، اطلاعات و دانش ………………26
2-1-5 سیر مراحل تبدیل داده به دانش و خرد سازمانی …………….27
2-1-6 سلسله مراتب دانش (هرم دانش) …………………27
2-1-7 انواع دانش ……………………………………………….29
2-1-7-1 دانش نهفته (ضمنی) …………………………………29
2-1-7-2 دانش صریح (آشکار) ……………………………….29
2-1-7-3 دانش فردی ……………………………………………30
2-1-7-4 دانش جمعی ……………………………………….30
2-1-8 مدیریت دانش ………………………………………………….33
2-1-8-1 تعاریف …………………………………………………33
2-1-8-2 مفهوم مدیریت دانش …………………………….35
2-1-8-3 اهمیت بکارگیری مدیریت دانش ………………….35
2-1-9 اهمیت و ضرورت مدیریت دانش در سازمانهای دولتی ……….36
2-1-10 مزایای مدیریت دانش …………………………………….38
2-1-11 چرا باید از مدیریت دانش بهره جست؟ …………………39
2-1-12 مشکلات نبود مدیریت دانش …………………………40
2-1-13 موانع مدیریت دانش …………………………………….41
2-1-14 نظام مدیریت دانش ……………………………..42
2-1-14-1 تعاریف ………………………………………….42
2-1-14-2 مزایای به کارگیری نظام مدیریت دانش ………………….43
2-1-14-3 رویکردهای نظام مدیریت دانش …………………….43
2-1-14-4 اجزاء و عناصر نظام مدیریت دانش …………………..45
2-1-15 مدلها و نگرشهای مدیریت دانش …………………46
2-1-15-1 مدل عمومی دانش در سازمان ……………………46
2-1-15-2 مدل ادل و گراسیون …………………………….48
2-1-15-3 مدل بویسوت …………………………………………49
2-1-15-4 مدل نوناکا …………………………………………..50
2-1-15-5 مدل نوناکا و تاکوچی …………………………………52
2-1-15-6 مدل چو …………………………………………………53
2-1-15-7 مدل استیوهالس ……………………………………….54
2-1-15-8 مدل پیتر گوتشاک ………………………………..55
2-1-15-9 مدل بهات (Bhatt) ………………………………….56
2-1-15-10 مدل هیسینگ ……………………………………..58
2-1-15-11 مدل هفت سی ………………………………………….59
2-1-15-12 مدل سوناسی و سوری …………………………..60
2-1- 16 کارکنان دانش مدار …………………………………………60
2-1-17 منابع مدیریت دانش ……………………………………….61
2-1-18 قابلیت فرآیند مدیریت دانش …………………………………62
2-1-19 موفقیت بهره گیری از مدیریت دانش …………………….63
2-1-20 نگرش صاحب نظران در مورد عوامل مؤثر بر موفقیت مدیریت دانش ……65
بخش دوم: عملکرد کارکنان …………………………………..67
مقدمه …………………………………………………………………………68
2-2 عملکرد کارکنان ……………………………………………….69
2-2-1 مفهوم عملکرد …………………………………………………69
2-2-2 عملکرد و شاخصهای بهبود آن ……………………….69
2-2-2-1 استراتژیهای بهبود عملکرد ………………………..69
2-2-2-2 آموزش …………………………………………………….71
2-2-2-3 رضایت شغلی …………………………………………..72
2-2-2-4 ترک خدمت یا تمایل به ترک خدمت در کارکنان ……….73
2-2-2-5 تعهد سازمانی …………………………………….73
2-2-3 عوامل مؤثر بر عملکرد از دیدگاه محققان ……………….74
2-2-3-1 عوامل عملکردی……………………………………………75
2-2-4 سیستم عملکرد فردی …………………………………….76
2-2-5 استفاده از مدل (ACHIEVE) …………………………..77
2-2-6 مفهوم و ماهیت مدیریت عملکرد …………………..78
2-2-7 آشنایی با مفهوم ارزیابی عملکرد ……………………79
2-2-8 اهمیت و ارزیابی مدیریت عملکرد …………………..80
2-2-9 هدف مدیریت عملکرد …………………………………..82
2-2-10 نحوه ارتباط بین مدیریت عملکرد و ارزیابی عملکرد …………83
2-2-11 شاخصهای ارزیابی عملکرد سازمانها …………………83
بخش سوم: پیشینه تحقیق ……………………………………85
2-3 بررسی مطالعات و تحقیقات صورت گرفته پیرامون موضوع ………86
2-3-1 پژوهشهای صورت گرفته خارج از کشور …………..86
2-3-2 پژوهشهای انجام گرفته داخل کشور ……………………….87
بخشی از منابع و مآخذ:
- 1. ابطحی، سید حسن و صلواتی، عادل (1385)، “مدیریت دانش در سازمان”، تهران، انتشارات پیوند نو، چاپ اول .
- 2. ابطحی، سید حسن و صلواتی، عادل (1385)، “مدیریت دانش، مجله مدیریت و توسعه”، شماره 25، صفحة 53 تا 64 .
- 3. اجتهادی، مصطفی (1386)، “سرمایه اجتماعی”، پژوهشنامه علوم انسانی، دانشگاه شهید بهشتی، شماره 53 .
- 4. احمدپورداریانی، محمود (1381)، “کارآفرینی (تعاریف، نظریات و الگوها)”، انتشارات پردیس، چاپ اول، صفحة 87 – 85 .
- 5. اخوان، پیمان و اولیایی، انوش و دسترنج، نسرین و ثقفی، فاطمه ( 1389)، “توسعه فرآیندهای چرخه مدیریت دانش مبتنی بر عوامل مؤثر بر موفقیت مدیریت دانش”، فصلنامه سیاست علم و فناوری، شماره 2.
- 6. اخوان، پیمان و حیدری، صفاناز (1386)، “مدیریت دانش مشتری، رویکردی برای کسب مزیت رقابتی”، نشریه مدیریت فردا، سال پنجم، شماره 18، صفحة 24 تا 40 .
- 7. استیسی، رالف (1389)، “تفکر استراتژیک و مدیریت تحول”، مترجم: مهزیار کاظمی موحد.
- 8. افزار، عباس (1387)، “مدیریت دانش: مفاهیم، مدل ها، اندازه گیری و پیاده سازی”، انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر، صفحه 30 .
- 9. افزاره، عباس (1384)،”مدیریت دانش، مفاهیم، مدلها، اندازهگیری و پیادهسازی”، مركز نشر دانشگاه امیركبیر، فصل دوم، صفحه30 .
10. امیر خانی، طیبه و پور عزت، علی اصغر (1387)، “تأملی بر امکان توسعه سرمایه اجتماعی در پرتو عدالت سازمانی در سازمانهای دولتی”، نشریه مدیریت دولتی، دوره 1، شماره 1، صفحة 32- 19 .
11. امیری، میثم و رحمانی، تیمور (1385)، “بررسی آثار سرمایه اجتماعی درون و برون گروهی بر رشد اقتصادی استانهای ایران”، دو فصلنامه جستارهای اقتصادی، سال سوم، شماره 6، صفحة 45 – 11 .
لینک دانلود و توضیحات فایل”مبانی نظری و پیشینه مدیریت دانش و عملكرد كاركنان”