مبانی نظری و پیشینه مدیریت دانش و عملكرد كاركنان

مبانی نظری و پیشینه مدیریت دانش و عملكرد كاركنان

بصورت فایل ورد

همراه با منابع

بخش اول: مدیریت دانش ………………………………….20

مقدمه ………………………………………………………………..21

2-1 مدیریت دانش …………………………………………..22

2-1-1 تاریخچه مدیریت دانش ………………………………….22

2-1-2 سلسله مراتب دانش ……………………………..23

2-1-3 مفاهیم ……………………………………………………………..23

2-1-3-1 داده ………………………………………………23

2-1-3-2 اطلاعات ………………………………………………24

2-1-3-3 دانش ……………………………………………………..25

2-1-3-4 خرد ………………………………………………………..25

2-1-4 ارتباط بین داده، اطلاعات و دانش ………………26

2-1-5 سیر مراحل تبدیل داده به دانش و خرد سازمانی …………….27

2-1-6 سلسله مراتب دانش (هرم دانش) …………………27

2-1-7 انواع دانش ……………………………………………….29

2-1-7-1 دانش نهفته (ضمنی) …………………………………29

2-1-7-2 دانش صریح (آشکار) ……………………………….29

2-1-7-3 دانش فردی ……………………………………………30

2-1-7-4 دانش جمعی ……………………………………….30

2-1-8 مدیریت دانش ………………………………………………….33

2-1-8-1 تعاریف …………………………………………………33

2-1-8-2 مفهوم مدیریت دانش …………………………….35

2-1-8-3 اهمیت بکارگیری مدیریت دانش ………………….35

2-1-9 اهمیت و ضرورت مدیریت دانش در سازمانهای دولتی ……….36

2-1-10 مزایای مدیریت دانش …………………………………….38

2-1-11 چرا باید از مدیریت دانش بهره جست؟ …………………39

2-1-12 مشکلات نبود مدیریت دانش …………………………40

2-1-13 موانع مدیریت دانش …………………………………….41

2-1-14 نظام مدیریت دانش ……………………………..42

2-1-14-1 تعاریف ………………………………………….42

2-1-14-2 مزایای به ­کارگیری نظام مدیریت دانش ………………….43

2-1-14-3 رویکردهای نظام مدیریت دانش …………………….43

2-1-14-4 اجزاء و عناصر نظام مدیریت دانش …………………..45

2-1-15 مدل­ها و نگرش­های مدیریت دانش …………………46

2-1-15-1 مدل عمومی دانش در سازمان ……………………46

2-1-15-2 مدل ادل و گراسیون …………………………….48

2-1-15-3 مدل بویسوت …………………………………………49

2-1-15-4 مدل نوناکا …………………………………………..50

2-1-15-5 مدل نوناکا و تاکوچی …………………………………52

2-1-15-6 مدل چو …………………………………………………53

2-1-15-7 مدل استیوهالس ……………………………………….54

2-1-15-8 مدل پیتر گوتشاک ………………………………..55

2-1-15-9 مدل بهات (Bhatt) ………………………………….56

2-1-15-10 مدل هیسینگ ……………………………………..58

2-1-15-11 مدل هفت سی ………………………………………….59

2-1-15-12 مدل سوناسی و سوری …………………………..60

2-1- 16 کارکنان دانش مدار …………………………………………60

2-1-17 منابع مدیریت دانش ……………………………………….61

2-1-18 قابلیت فرآیند مدیریت دانش …………………………………62

2-1-19 موفقیت بهره­ گیری از مدیریت دانش …………………….63

2-1-20 نگرش صاحب نظران در مورد عوامل مؤثر بر موفقیت مدیریت دانش ……65

بخش دوم: عملکرد کارکنان …………………………………..67

مقدمه …………………………………………………………………………68

2-2 عملکرد کارکنان ……………………………………………….69

2-2-1 مفهوم عملکرد …………………………………………………69

2-2-2 عملکرد و شاخص­های بهبود آن ……………………….69

2-2-2-1 استراتژی­های بهبود عملکرد ………………………..69

2-2-2-2 آموزش …………………………………………………….71

2-2-2-3 رضایت شغلی …………………………………………..72

2-2-2-4 ترک خدمت یا تمایل به ترک خدمت در کارکنان ……….73

2-2-2-5 تعهد سازمانی …………………………………….73

2-2-3 عوامل مؤثر بر عملکرد از دیدگاه محققان ……………….74

2-2-3-1 عوامل عملکردی……………………………………………75

2-2-4 سیستم عملکرد فردی …………………………………….76

2-2-5 استفاده از مدل (ACHIEVE) …………………………..77

2-2-6 مفهوم و ماهیت مدیریت عملکرد …………………..78

2-2-7 آشنایی با مفهوم ارزیابی عملکرد ……………………79

2-2-8 اهمیت و ارزیابی مدیریت عملکرد …………………..80

2-2-9 هدف مدیریت عملکرد …………………………………..82

2-2-10 نحوه ارتباط بین مدیریت عملکرد و ارزیابی عملکرد …………83

2-2-11 شاخص­های ارزیابی عملکرد سازمان­ها …………………83

بخش سوم: پیشینه تحقیق ……………………………………85

2-3 بررسی مطالعات و تحقیقات صورت گرفته پیرامون موضوع ………86

2-3-1 پژوهش­های صورت گرفته خارج از کشور …………..86

2-3-2 پژوهش­های انجام گرفته داخل کشور ……………………….87

بخشی از منابع و مآخذ:

  1. 1. ابطحی، سید حسن و صلواتی، عادل (1385)، “مدیریت دانش در سازمان”، تهران، انتشارات پیوند نو، چاپ اول .
  2. 2. ابطحی، سید حسن و صلواتی، عادل (1385)، “مدیریت دانش، مجله مدیریت و توسعه”، شماره 25، صفحة 53 تا 64 .
  3. 3. اجتهادی، مصطفی (1386)، “سرمایه اجتماعی”، پژوهشنامه علوم انسانی، دانشگاه شهید بهشتی، شماره 53 .
  4. 4. احمدپورداریانی، محمود (1381)، “کارآفرینی (تعاریف، نظریات و الگوها)”، انتشارات پردیس، چاپ اول، صفحة 87 – 85 .
  5. 5. اخوان، پیمان و اولیایی، انوش و دسترنج، نسرین و ثقفی، فاطمه ( 1389)، “توسعه فرآیندهای چرخه مدیریت دانش مبتنی بر عوامل مؤثر بر موفقیت مدیریت دانش”، فصلنامه سیاست علم و فناوری، شماره 2.
  6. 6. اخوان، پیمان و حیدری، صفاناز (1386)، “مدیریت دانش مشتری، رویکردی برای کسب مزیت رقابتی”، نشریه مدیریت فردا، سال پنجم، شماره 18، صفحة 24 تا 40 .
  7. 7. استیسی، رالف (1389)، “تفکر استراتژیک و مدیریت تحول”، مترجم: مهزیار کاظمی موحد.
    1. 8. افزار، عباس (1387)، “مدیریت دانش: مفاهیم، مدل ها، اندازه گیری و پیاده سازی”، انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر، صفحه 30 .
    2. 9. افزاره، عباس (1384)،”مدیریت دانش، مفاهیم، مدلها، اندازه­گیری و پیاده­سازی”، مركز نشر دانشگاه امیركبیر، فصل دوم، صفحه30 .

10. امیر خانی، طیبه و پور عزت، علی اصغر (1387)، “تأملی بر امکان توسعه سرمایه اجتماعی در پرتو عدالت سازمانی در سازمانهای دولتی”، نشریه مدیریت دولتی، دوره 1، شماره 1، صفحة 32- 19 .

11. امیری، میثم و رحمانی، تیمور (1385)، “بررسی آثار سرمایه اجتماعی درون و برون گروهی بر رشد اقتصادی استانهای ایران”، دو فصلنامه جستارهای اقتصادی، سال سوم، شماره 6، صفحة 45 – 11 .

دانلود مبانی نظری و پیشینه مدیریت دانش و عملكرد كاركنان

لینک دانلود و توضیحات فایل”مبانی نظری و پیشینه مدیریت دانش و عملكرد كاركنان”