مبانی نظری و پیشینه فناوری اطلاعات و سیستم اتوماسیون اداری

مبانی نظری و پیشینه فناوری اطلاعات و سیستم اتوماسیون اداری

بصورت فایل ورد

همراه با منابع

2-1. مقدمه ……………………………………………………………………………………………………..14

2-2. بخش اول : فن آوری اطلاعات …………………………………………………………………………….. 14

2-2-1. تاریخچه ……………………………………………………………………………………….14

2-2-2. تعاریف فناوری اطلاعات ……………………………………………………………………………… 15

3-2-3. سیر تکامل فناوری اداری ……………………………………………………………………………….. 17

3-2-3-1. دوره اول؛ فناوری اداری ………………………………………………………………………………. 17

3-2-3-2.دوره دوم ؛ یعنی فناوری رایانه…………………………………………………………………. 17

3-2-3-3.دوره سوم ؛ یعنی فناوری ارتباطات ………………………………………………………………………. 17

2 -2-4. نقش فناوری اطلاعات در سازمان ………………………………………………………………………… 18

2-2-5. بکارگیری اثربخش فناوری اطلاعات ………………………………………………………………… 19

2-2-6. فناوری اطلاعات و سیستم های اطلاعات………………………………………………………….. 19

2-2-7. اهمیت اطلاعات و سیستم های اطلاعاتی ………………………………………………………………. 20

2-2-8. انواع سیستم های اطلاعاتی ……………………………………………………………………………….. 21

2-2-9. ساختار سیستم های اطلاعاتی …………………………………………………………………………… 21

2-2-9-1. شبکه ارتباطات اطلاعاتی …………………………………………………………………………22

2-2-9-2. زیر ساخت (سخت افزار و نرم افزار شبکه ) 24……………………………………………………

2-2-9-3. سیستم مدیریت پایگاه داده ها(DBMS) ………………………………………………………..25

2-2-9-4. سیستم پردازش عملیات (TPS) ……………………………………………………………….25

2-2-9-5. سیستم های کاری مبتنی بر دانش (KWS) …………………………………………………….25

2-2-9-6. سیستم اطلاعات مدیریت(MIS) …………………………………………………………………25

2-2-9-7.سیستم اطلاعات تصمیم گیری(DSS) ………………………………………………………………26

2-2-9-8. سیستم اطلاعات مدیران اجرایی(EIS) ………………………………………………………………26

2-2-10. اتوماسیون اداری به عنوان یک سیستم فرعی MIS ……………………………………………… 26

2-2-11. مقایسه انواع سیستم های اطلاعاتی ……………………………………………………………..26

2-3. بخش دوم: سیستم اتوماسیون اداری …………………………………………………………………28

2-3-1. تاریخچه …………………………………………………………………………………………… 28

2-3-2. اتوماسیون اداری :یافتن تعریفی مشخص …………………………………………………..29

2-3-3. اتوماسیون اداری (خودکاری اداری) ……………………………………………………………. 30

2-3-4. گردش مکاتبات اداری……………………………………………………………………. 31

2-3-5. معایب و مشکلات نظام اداری غیر مکانیزه(مکاتبات اداری) …………………………………… 32

2-3-6. دلایل استفاده از سیستم های اتوماسیون اداری ……………………………………………. 33

2-3-7. دلایل عدم استفاده از سیستم های اتوماسیون اداری ……………………………………………….. 33

2-3-8. مزایای استفاده از اتوماسیون اداری ……………………………………………………………………33

2-3-8-1. با توجه به وجه مالی و جریان نقدینگی ……………………………………………………………….. 33

2-3-8-1-1. مزایای مستقیم …………………………………………………………………………………………34

2-3-8-1-2. مزایای غیر مستقیم ……………………………………………………..34

2-3-8-2. در مقایسه با مشکلات گردش کار دستی …………………………………………………34

2-3-9. مشکلات استفاده از اتوماسیون اداری…………………………………………………………. 36

2-3-10. استفاده کنندگان از سیستم اتوماسیون…………………………………………………. 37

2-3-10-1. مدیران ……………………………………………………………………………………………….37

2-3-10-2. کارمندان……………………………………………………………………………………. 37

2-3-10-3. مشتریان ……………………………………………………………………………………………………. 37

2-3-10-4. کارمندان بایگانی و دبیرخانه……………………………………………………………………….. 37

2-3-10-5. بشریت ………………………………………………………………………………….38

2-3-11. ارگونومی در مکانیزاسیون اداری: ………………………………………………………………………. 38

2-3-12. چالش های اتوماسیون اداری……………………………………………………………………………………….. 38

2-3-13. تکنولوژی لازم برای مکانیزه کردن امور دفتری…………………………………………………………. 39

2-3-13-1. واژه پردازها…………………………………………………………………………………………………… 40

2-3-13-2. نشر رومیزی …………………………………………………………………………………………….. 41

2-3-13-3. کشو های بایگانی الکترونیکی……………………………………………………. 41

2-3-13-4. پست الکترونیکی ……………………………………………………………………………….. 41

3-3-13-5. پست صوتی …………………………………………………………………………… 42

2-3-13-6. فاکس……………………………………………………………………………………………………… 42

2-3-13-7. کنفرانس صوتی …………………………………………………………………………… 43

2-3-13-8.کنفرانس ویدئویی……………………………………………. 44

2-3-13-9. کنفرانس های کامپیوتری…………………………………………………………………….. 44

2-3-13-10. سند خوان ها ………………………………………………………………………. 44

2-3-13-11. ماشین های کپی هوشمند ……………………………………………………………………………….. 44

2-3-14. انتخاب «ترکیب اتوماسیون اداری»برای مدیر…………………………………………………………….. 45

2-3-15. اجرای سیستم های اتوماسیون اداری………………………………………………………. 45

2-3-16. شرایط استفاده از سیستم اتوماسیون اداری………………………………………………………….. 46

2 -3-16-1. اطلاعات پایه ………………………………………………………………………………..46

2-3-16-2. عملیات مربوط به نامه های وارده 46…………………………………………………………….

2-3-16-3. عملیات مربوط به نامه های صادر.ه…………………………………………………………………… 46

2-3-16-4. عملیات مربوط به مکاتبات داخلی……………………………………………………………………… 47

2-3-16-5. عملیات مربوط به گردش مکاتبات و کارهای اداری…………………………………………. 47

2-3-16-6. عملیات مربوط به پیگیری و ردیابی مکاتبات و کارهای ارجاع شده ………………………….. 47

2-3-16-7. عملیات مربوط به بایگانی………………………………………………………………… 47

2-3-16-8. عملیات مربوط به جستجو و بررسی ……………………………………………………………….. 47

2-3-16-9. عملیات مربوط به گزارش ها و مشاهدات………………………………………………………. 47

2-3-16-10. امنیت حدود دسترسی………………………………………………………………………………….. 48

2-3-17. تحقق دولت الكترونیك در ایران……………………………………………………………………………….. 48

2-3-17-1. اتوماسیون فعالیتهای اختصاصی ………………………………………………………………48

2-3-17-2. اتوماسیون فعالیتهای عمومی ………………………………………………………………..49

2-3-18. مزایای دولت الکترونیکی ……………………………………………………………………………….49

2-4. بخش سوم: مفاهیم مرتبط با فرهنگ سازمانی …………………………………………………………….. 50

2-4-1. ویژگیهای فرهنگ سازمانی ……………………………………………………………………………51

2-4-2. عوامل و اجزاء فرهنگ سازمانی …………………………………………………………………..52

2-5. بخش چهارم : وضعیت سیستم گردش مکاتبات در آموزش و پرورش ……………………………….53

2-5-1. معرفی سیستم اتوماسیون اداری ادارات آموزش و پرورش و مدارس ……………………………….. 54

2-6. بخش پنجم: نقد و بررسی تحقیقات انجام شده ……………………………………………………………….58

2-6-1. پیشینه پژوهش در ایران ……………………………………………………………………………..58

2-6-1-1. پایان نامه 1 …………………………………………………………………………………………. 58

2-6-1-2. پایان نامه 2 …………………………………………………………………………………………………. 59

2-6-1-3. پایان نامه 3 ……………………………………………………………………………………………………. 59

2-6-1-4. پایان نامه 4……………………………………………………………………………………………. 60

2-6-2-5. پایان نامه 5 …………………………………………………………………………………………………… 60

2-6-1-6. پایان نامه 6 61…………………………………………………………………………………………

2-6-1-7. پایان نامه 7 ……………………………………………………………………………………………..62

2-6-2. پیشینه پژوهش در جهان ……………………………………………………………………………………………….63

2-6-2-1. پژوهش کای ………………………………………………………………………………………..63

2-6-2-2. پژوهش مارلیک و کولیس …………………………………………………………………………………….63

2-6-2-3.پژوهش گالستر ………………………………………………………………………………………..64

2-6-2-4. پژوهش ریچارد ال.دفت ………………………………………………………………………………….. 64

دانلود مبانی نظری و پیشینه فناوری اطلاعات و سیستم اتوماسیون اداری

لینک دانلود و توضیحات فایل”مبانی نظری و پیشینه فناوری اطلاعات و سیستم اتوماسیون اداری”