کاریردهای روانشناسی در محیط کار

کاریردهای روانشناسی در محیط کار;کاربردهای روانشناسی اجتماعی;کاربردهای روانشناسی;کاربردهای روانشناسی صنعتی;کاربردهای روانشناسی عمومی

مقدمه :

در فصل حاضر فهرستی از ابعاد گوناگون كاربرد دانش روانشناسی در كار و

در حیطه زمانی برای دانشجویان رشته های مختلف و به ویژه برای مدیران

آینده و كنونی سازمانها معرفی شده است . دلیل اینكه مدیران را مخاطب

قرار داده ایم آن است كه به نظر می رسد جوانه هر گونه تغییر و تحول

سازمانی باید در تفكر منطقی باور داشتها و در عقل سلیم مدیران

خاصه مدیران سطوح بالای سازمانهای دولتی و بخش خصوصی كشورمان

بارور شود . اگر بالاترین سطوح مدیریت یك سازمان با دانش روانشناسی و

كاربردهای وسیع آن در همه ابعاد حیات سازمانی آشنا نباشد سرپرست

واحد كوچكتر سازمان نیزنمی تواند در تحلیل مشاغل و در آزمایش و انتخاب

آموزش ارزشیابی و استفاده از نظامهای تشویق و تنبیه افزایش سطح

روحیه و كارآمدی كاركنان تحت نظارت خود از روشهای علمی شناخته

شده استفاده كند .

قلمرو روانشناسی در كار :

روانشناسی كه آن را به عنوان مطالعه علمی رفتار و فرآیندهای ذهنی

موجود زنده تعریف می كنیم . از دو جنبه علمی و عملی یا حرفه ای مورد

توجه قرار می گیرد . وقتی درباره تحقیقات روانشناسی و استفاده از

روشهای علمی برای شناخت رفتار آدمی صحبت می كنیم در این صورت با

علم روانشناسی سروكار داریم و هنگامی كه درباره كاربرد یافته های

روانشناسی در ابعاد گوناگون حیات انسانی سخن می گوییم حرفه

روانشناسی را مورد توجه قرار داده ایم . یك نفر روانشناس حرفه ای نیز

مانند یك فیزیكدان یا زیست شناس با كاربرد یافته های علمی رشته

تخصصی خود به منظور حل مشكلات عملی مردم سروكار دارد . در قلمرو

كاربرد روانشناسی در كار رفتار آدمی در رابطه با كار مورد مطالعه قرار

می گیرد و هدف اصلی روانشناس مطالعه و كاربرد آن دسته از اصول و

یافته های روانشناسی است كه در رابطه بین انسان و كار او اثر می گذارد

. به اعتقاد بعضی از صاحب نظران حیطه روانشناسی صنعتی از قلمرو

روانشناسی در كار محدودتر است . در مورد روانشناسی صنعتی رفتار

آدمی در همه مراحل تولید توزیع و مصرف كالاها و خدمات مورد مطالعه

قرار می گیرد بطور كلی می توان گفت كه :

در روانشناسی صنعتی با بررسی رفتار آدمی و كاربرد حقایق روانشناسی

در حل مسایل انسانی در سازمانها سروكار داریم . برای روانشناسی

صنعتی یافته های روانشناسی به صورت نظریه ها و روابط علّی بین محرك

و پاسخ مطرح است .

نكته مهم دیگر آنكه روانشناس از این یافته ها برای شناخت رفتار آدمی در

رابطه با كار و مسایل انسانی ناشی از كار استفاده می كند بنابراین

می توان قلمرو روانشناسی كار را به عنوان مطالعه رفتار آدمی در آن جنبه

از حیات بدانیم كه :

1- با كار پیوندی تنگاتنگ دارد و رفتار آدمی را در رابطه با آن تحت مطالعه و

بررسی قرار می دهد .

2- برای به حداقل رساندن مشكلات انسانی در كار از قوانین و یافته های

روانشناسی استفاده می كند .

در روانشناسی صنعتی كوشش اصلی آن روانشناس آن است كه :

1- هر سازمان تولیدی یا خدماتی به تولید آن دسته از كالاها و خدمات

بپردازد كه اولاً نیازهای معقول آدمی را تامین كند و ثانیاً در این راه رفاه

جسمی و ارزشهای شخصی و انسانی مردم نیز مورد توجه قرار گیرد .

2- كارآیی و خاصه اثر بخشی فعالیت كاركنان سازمانها در تولید و توزیع

كالاها و خدمات افزایش یابد .

3- شرایطی فراهم شود تا كاركنان سازمانها با اعتقاد و علاقه به فعالیت

بپردازند .

4- ارزشهای شخصی و انسانی كاركنان سازمانها همچنان محفوظ باقی

بماند و موجباتی فراهم گردد كه ایمنی كاركنان در زمینه های سلامت

جسمی و روانی تامین شود .

5- بهداشت روانی كاركنان سازمانها با تمام ابعاد آن تامین می شود و رشد

و بالندگی شخصیت آنان همراه با افزایش كارآیی و اثر بخشی فعالیتشان

مورد نظر قرار گیرد .

6- مسایل انسانی در محیط كار حل شود و اگر بخواهیم واقع بینانه تر بیان

كنیم مسایل و مشكلات انسانی در محیط كار به حداقل برسد .

دانلود کاریردهای روانشناسی در محیط کار

لینک دانلود و توضیحات فایل”کاریردهای روانشناسی در محیط کار”