مبانی نظری و پیشینه مدیریت کیفیت

مبانی نظری و پیشینه مدیریت کیفیت

بصورت فایل ورد

همراه با منابع

مدیریت كیفیت چیست؟

مدیریت كیفیت : در شرایط اقتصادی فعلی جهان، حضور فعال در بازار كسب و كار و موفقیت در این بازار با توجه به كاهش تدریجی حمایت های دولتی و فرو ریختن انحصارات، مستلزم كیفیت بالای محصولات و خدمات در مفهوم جدید آن یعنی لحاظ نمودن خواسته های مشتری همراه با مشخصات فنی و استانداردهاست. این فرهنگ كه در حقیقت زاییده شرایط رقابتی است توانایی هایی را طلب می كند كه مهمترین آنها را می توان به شرح زیر بیان نمود (بیگوود ،1997، ص418).

1.درك خواسته های مشتری و تامین آن در كوتاه ترین زمان ممكن و با پایین ترین سطح قیمت.

2. ارایه محصولات و خدمات با كیفیت و مورد اعتماد با درنظرگرفتن شرایط محیطی و دوام آن.

3. پیش بینی نیازهای آتی مشتریان و پیشی گرفتن از آن ها. بدیهی است كه توانایی های فوق مستلزم تحول عمیق در فرهنگ سنتی مدیریت و آشنایی با مفاهیم جدید مشتری، بهبود مستمر اقدامات پیشگیرانه و مشاركت همگانی در بهبود فرآیندهای تولیدی و غیر تولیدی در محدوده داخلی و خارجی سازمان است كه اینها مستلزم حركتی سازمان یافته همراه با آموزش در كلیه سطوح سازمان و دربرگیرنده تمامی كاركنان جهت ایجاد فضای مناسب برای اجرای تغییرات با هدایت و حمایت مدیریت ارشد و مشاركت همگانی است و این تصویری جدید از مدیریت است كه تحت عنوان ISO مطرح است.

مدیریت كیفیت عبارت است از روشی برای مدیریت یك سازمان كه كیفیت و مشاركت همه اعضای سازمان اساس محور آن می باشد. و هدف آن نیل به موفقیت در درازمدت از طریق جلب رضایت مشتریان و تامین منابع همه اعضای سازمان و جامعه است. تحول مدیریت كیفیت گویای آن است كه فلسفه كیفیت اولین بار پس از جنگ جهانی دوم توسط متخصصین و مهندسین كیفیت آمریكا طرح گردید. با گذشت قریب به نیم قرن از پیدایش افكار اولیه مدیریت كیفیت توسط دمینگ ،جوران، وایشی كاوا، طی دهه گذشته از نیمه دوم 1980، به بعد مدیریت كیفیت مقبولیت قابل ملاحظه ای در محافل مدیریتی آمریكا و اروپا پیدا كرده است. مدیریت كیفیتاز صنعت سرمنشا گرفت و به یك حركت اجتماعی مبدل گردید، كه دامنه اش بهسازمانهای بهداشت و درمان، آموزش، دانشگاه های دولتی و موسسات انتقاعی گسترش یافته است. (هاكمن ، 1995، ص 150). شاید این سوال برای همگان مطرح شود كه مدیریت كیفیت جامع با استاندارد ISO9000 و یا سایر استانداردهای مدیریت كیفیت چه تفاوتی دارد؟ گاهی مشاهده می شود كه بعضی به اشتباه آنها را یكی قلمداد نموده و هر دو را یك استاندارد كیفیتی می نامند. باید توجه داشت كه مدیریت كیفیت جامع یك فلسفه و نگرش است و اهداف بلند مدت سازمان را در بردارد، در حالی كه ISO9000 یك مدل اجرایی برای تحقق و رسیدن به مدیریت كیفیت جامع می باشد. در مدیریت كیفیت جامع از انگیزه نیروی انسانی، رفتارهای مدیریت، سیستم مدیریت مشاركتی، سیستم پیشنهادها ،گروه های كاری، ارتباطات و مسایل روانی نیروی انسانی صحبت می شود. از این طریق سازمان می تواند با شكوفایی استعدادهای بالقوه نیروی انسانی باعث بالا بردن بهره وری و كیفیت كالا و خدمات شده و در نهایت به بازارهای جهانی دسترسی پیدا نماید. در حالی كه استانداردهای ISO9000 مدلی برای استاندارد كردن و كمی نمودن فرآیندهای تولید و همچنین بالا بردن كیفیت از طریق انجام صحیح عملیات و مستند سازی آنها می باشد. استاندارد ISO9000 و استقرار آن در یك سازمان زمینه را برای استقرار مدیریت كیفیت جامع و دسترسی به اهداف آن تسهیل می نماید. بنابراین می توان گفت كه استاندارد ISO9000 ابزاری برای رسیدن به مدیریت كیفیت جامع است. برای دسترسی به مدیریت كیفیت جامع، راه ها و ابزارهای مختلفی وجود دارد و یكی از آنها استقرار استاندارد ISO9000 می باشد.

مدیریت كیفیت: یك سری فعالیت های وظیفه عمومی مدیریت كه خط مشی كیفیت، اهداف، مسئولیت ها و بكارگیری آنها از طریق اقداماتی از قبیل طراحی، كنترل، تضمین و ارتقای كیفیت در درون قالب كاری سیستم را تعیین می كند.

بر طبق یکی از نگرشها، مدیریت کیفیت یعنی نظارت بر فرآیند ساخت و تولید محصول برای ایجاد اطمینان از مطابقت محصول با آنچه موردنظر طراح یا مشتری بوده است .

این نظارت از مرحله دریافت و سفارش مواد اولیه تا خدمات پس از فروش را شامل می شود.

قابلیت دسترسی، راحتی حمل و نقل، مصرف کم انرژِی، سهولت آموزش، بدین ترتیب طیف وسیعی از فعالیت ها را شامل می گردد و بکارگیری محصول و همچنین تعمیر و نگهداری و بازیافت را می توان از عوامل کیفیت برشمرد .

دانلود مبانی نظری و پیشینه مدیریت کیفیت

لینک دانلود و توضیحات فایل”مبانی نظری و پیشینه مدیریت کیفیت”