حلقه های کنترل کیفیت

تاریخچه پیدایش حلقه های کیفی;مزایای تشکیل حلقه های کیفی;سازماندهی حلقه های کیفی;وظایف حلقه های کیفی

مقدمه

به منظور دست یابی به الگوهای بهینه حل مساله و ایجاد بهبود در سازمان ها، گروه های حل مساله یكی از راه كارهای مورد استفاده در سازمان های مختلف بوده است. در این راستا، سازمان ها نسبت به ایجاد تشكل های كاری و ایجاد فرهنگ كار گروهی، اقدام نموده اند و در این راه دستاوردهای مهمی نیز توسط آن ها كسب شده است.

از ویژگی های مهم و منحصربفرد این رویكرد آن است كه علاوه بر به كارگیری مؤثر تكنیك ها و ابزارهای مورد استفاده در حوزه مهندسی كیفیت، با رویكردی خلاقانه به حوزه حل مسئله نیز پرداخته و تلاش می كند تا با تلفیق این دو، در قالب یك كار گروهی هدفمند به تأمین اهداف سازمان از طریق حل مشكلات در سطوح مختلف و در نتیجه بهبود مستمر بپردازد.


تاریخچه پیدایش حلقه های کیفی

ژاپن پیش از جنگ جهانی دوم، به واسطه عدم به كارگیری روش های كنترل كیفیت، به تولیدكننده كالاهای ارزان و نامرغوب شهرت داشت. پس از جنگ جهانی دوم این كشور برای ورود به بازارهای جهانی تلاش زیادی را مصروف داشت. از سال 1771 صحنه رقابت ها تغییر كرد و از آن به بعد ژاپن توانست اطمینان بازارهای جهانی را به خاطر كیفیت مطلوب كالاهایش جلب كند و بازارهای جهانی را به دست گیرد.

این انتقال تسلط بر بازارهای كشورهای پیشرفته غربی، تاثیر زیادی گذاشت، تا آنجا كه غربی ها، دلایل متعددی را برای موفقیت ژاپنی ها مفروض داشتند. یكی از دلایل معروف كه غربی ها برآن تكیه می كنند این است كه، این سیستم ها، فقط با فرهنگ ژاپنی ها قابل اجراست و ژاپنی ها جز كار كردن، به چیزی نمی اندیشیدند.

دانلود حلقه های کنترل کیفیت

لینک دانلود و توضیحات فایل”حلقه های کنترل کیفیت”