دانلود پاورپوینت آکوستیک در معماری
مفاهیم اولیه استاندارد میدان آکوستیک;میدان آكوستیك;تندی آوا در آكوستیك;انتشار آوا در فضای باز و بسته آكوستیك;ساماندهی آوای اتاق آوا در محیط بسته آكوستیك;برسنج برای سالنهای سخنرانی آكوستیك
مفاهیم اولیه استاندارد
میدان آكوستیك
كمیت فشار در فراگیره در حالت تعادل در همه نقاط آن یكسان میباشد. چنانچه در چنین فراگیره حالت تعادل در یكی از نقاط آن متزلزل شود (به عنوان مثال فشار در یك نقطه بیشتر میشود) این حالت ناپایدار در همه جهات در فراگیره منتشر شده به شكل موج پدیدار میشود (نظیر افتادن سنگ در آب آرام).
تندی آوا
تندی آوا كه به آن سرعت ذرات فراگیره نیز میگویند درگیر با فشار آوا و اندازه وابسته به هم میباشند. تندی آوا خود وابسته به بسامد و دامنه نوسان ذرات است كه مقداری متغیر ولی تكراری است. به این معنی كه تندی آوا به سرعت حركت ذرات فراگیره در حول نقطه حالت تعادلشان گفته میشود. هرچه انرژی ساماندهی آوا (یا به بیان دیگر بلندی آوا) بیشتر باشد به همان نسبت نیز تندی و فشار آوا بیشتر میشود.
1- انتشار آوا در فضای باز و بسته
چگونگی انتشار آوا در یك فضای باز كه دیواری آنرا محدود نكرده باشد تنها بستگی به ساختمان هندسی سرچشمه دارد. از این رو كاهش شدت آوا (انرژی آكوستیكی) كه در هر ثانیه از یك مترمربع میگذرد،با فاصله آن از سرچشمه بستگی پیدا میكند و تنها از ابعاد هندسی آن تابع است و به فركانس بستگی ندارد « تباهی هندسی انتشار آوا » نامیده میشود. افزون بر تباهی هندسی آوا كاهشهای دیگری مانند تباهی در فضا (تباهی هوا – تباهی بخار آب و مه – تباهی باد…) یا تباهی در زمین (تباهی در گل و گیاه…) نیز به شدت آوا در كاهش میدهند. از این رو برای پیشگیری از آزاد آوا (نوفه) با بهره گیری از تباهندههای نامبرده یا تباهندههای ویژه دیگر (مانند دیواركهای بازدارنده یا گذراندن سرچشمه در ژرفای زمین) كوشش میشود كه آزاد نوفه را كاهش دهند.
آوا به شیوه چشمگیری كاهش مییابد. زیرا اندازه این بازدارندهها (كوه و تپه) چندین بار بزرگتر از طول موج آواهای بم میباشند. از این رو به خوبی میتوان دریافت كه چرا آوای قطاری كه از درهها و گودیها میگذرد كمتر آزا دهنده است تا قطاری كه از دشت و كوه میگذرد. همچنین اتاقهای سمت حیاط خانهها بیش از اتاقهای سمت خیابان آرامش دارند.
شكل 1: بازدارندگی آوا – Q سرچشمه آوا – B شنونده – h بلندی موثر دیوار φ زاویه سایه
دیوارهای دراز و بلند ساخته شده در مقابل خطوط راه آهن و اتوبان هایی كه از برابر خانهها و دهات میگذرند اثر بازدارنده آوا را از مناطق مسكونی دارا میباشند.
نوفه
همچنانچه در اسیلوگرام آوائی به جای خطوط مشخص،نوار ناموزونی ملاحظه میشود آن آوا دیگر دارای اجزاء مشخص و هارمونیك نیست و در شكل وجود خطوط مشخص هم دیگر این خطوط دارای رابطه ای با یكدیگر و نغمه اصلی نمی باشند و به همین جهت این آوا را كه خالی از لطافت و دلپذیری است نوفه مینامیم.
لینک دانلود و توضیحات فایل”دانلود پاورپوینت آکوستیک در معماری”