تعارض سازمانی تعریف، مبانی، انواع و مدیریت تعارض
تعارض سازمانی تعریف;انواع مدیریت تعارض;مدیریت تعارض;تعارض سازمانی;تعارضات سازمانی;مدیریت تعارض;استراتژی ایجاد تعارض
چكیده
این مقاله مفهوم تعارض را شرح داده و تعارض را تعریف میكند. جایگاه تعارض در مدیریت و سازمان را مورد بررسی قرار میدهد. انواع تعارضات سازمانی را برشمرده و آنها را تقسیمبندی میكند. نظریهها و رویكردهای مختلف درباره تعارض سازمانی را شرح میدهد. به منشأ تعارضات سازمانی اشاره میكند و در پایان به مبحث مدیریت تعارض و استراتژیهای آن میپردازد.
منبع : روزنامه همشهری، شنبه 28 خرداد 1384، سال سیزدهم، شماره 3725، صفحه 10
كلیدواژه : تعارض سازمانی؛ تعارضات سازمانی؛ مدیریت تعارض؛استراتژی ایجاد تعارض
1- مقدمه
تعارض پدیدهای است كه آثار مثبت و منفی روی عملكرد افراد و سازمانها دارد. استفاده صحیح و مؤثر از تعارض موجب بهبود عملكرد و ارتقای سطح سلامتی سازمان میگردد و استفاده غیر مؤثر از آن موجب كاهش عملكرد و ایجاد كشمكش و تشنج در سازمان میشود. استفاده مؤثر از تعارض مستلزم شناخت و درك كامل ماهیت آن و همچنین علل خلق كننده و كسب مهارت در اداره و كنترل آن است كه البته امروز به عنوان یكی از مهمترین مهارتهای مدیریت به شمار میآید. توانایی برخورد با تعارض و اداره آن، در موفقیت مدیران سازمانها نقش ارزندهای دارد. اگر تعارضها سازنده باشند، موجب بروز افكار نو و خلاق میشوند و زمینه تغییر و نوآوری و تحول سازنده را در سازمان فراهم میسازند و در نهایت به مدیریت كمك میكنند تا به اهداف سازمانی خویش نائل آید.
در این مقاله سعی نگارنده بر آن است تا مفهوم تعارض، دیدگاههای سنتی، روابط انسانی و تعاملی و انواع تعارض را تبیین و به مدیران سازمانها كمك كند تا با مهارتهای مدیریت تعارض آشنا و در مواقع لزوم آن را به كار گیرند.
2- مفهوم تعارض
در فرهنگ لغات فارسی، تعارض به معنای متعرض و مزاحم یكدیگر شدن، باهم خلاف كردن و اختلاف داشتن معنی شده است. رابینز در تعریفی میگوید: «تعارض فرآیندی است كه در آن، شخص الف به طور عمدی میكوشد تا به گونهای بازدارنده سبب ناكامی شخص در رسیدن به علایق و اهدافش گردد». وی توضیح میدهد كه در این تعریف، مفاهیم ادراك یا آگاهی (Perception)، مخالفت(Opposition)، كمیابی (Scarcity) و بازدارندگی (Blockage) نشاندهنده ماهیت تعارض هستند. سایر وجوه مشترك تعریفهای واژه تعارض عبارت از مخالفت، نزاع، كشمكش، پرخاشگری و آشوب است.
– جایگاه تعارض در مدیریت
لینک دانلود و توضیحات فایل”تعارض سازمانی تعریف، مبانی، انواع و مدیریت تعارض”