تحقیق سازمانی مجازی الگویی سازمانی برای عصر اطلاعات

سازمانی مجازی;الگویی سازمانی برای عصر اطلاعات;تعاریف سازمان مجازی

قسمت اولسازمانی مجازی؛ الگویی سازمانی برای عصر اطلاعاتچكیده

سازمانهای مجازی مصداق عینی پیشرفت در فناوری اطلاعات آند و بدین وسیله از آنها پشتیبانی می‌كنند. این سازمانها یا واگذاری فعالیتها به سازمانهای مستقل دیگر و تأمین خدمات و كالاها با همكاری واحدهای خارجی از رهگذر اتحاد آنها به وجود آمده‌اند. در این قرن پیشرفتهای فناوری اطلاعات و حركت به سوی مجازی سازی سازمانها آن چنان جدی است كه لحظه‌ای غفلت از آن خسارات جبران ناپذیری را به جامعه سازمانی وارد خواهد كرد.

مقاله حاضر با هدف شناخت و بررسی سازمانهای مجازی نوشته شده است. همچنین به ارائه مبانی و مفاهیم مرتبط با این سازمانها همچون روند مجازی سازی در سازمانها، به تعاریف و ویژگیهای برجستة سازمانهای مجازی پرداخته شده است. مقایسه این سازمانها با سازمانهای سنتی در ادامه بررسی می‌شود. سپس انواع سازمانهای مجازی، طیف اداره مجازی و مهمترین مدلهای ساختاری این سازمانها تشریح می‌گردد. عمده‌ترین محاسن و معایب سازمانهای مجازی از دیگر مباحت مطرح شده در این مقاله است.

واژه‌های كلیدی: سازمان مجازی، فناوری اطلاعات، اداره مجازی، سازمان شبكه‌ای در سازمان بدون مرز

برای مثال، شركت جانسون الكتریك در هنگ كنگ، موتورهای كوچكی با ارزش 195 میلیون دلار تولید و آنها را در دستگاههای آبمیوه‌گیری، مخلوط كن و به كار می‌برد. كارخانه های تولیدی در جنوب چین، آزمایشگاههای تحقیق و توسعه در هنگ كنگ و شركت جانسون چندین هزار كیلومتر دورتر از كارخانه‌هایی قرار دارد كه برای تولید محصول خود از این قطعه‌ها استفاده می‌كنند. شركت ترتیبی داده است كه هر روز صبح با كمك ابزارهای پیشرفته فناوری اطلاعات، به مدت دو ساعت بین دست اندركاران، متخصصان و مشتریان در ایالات متحده و اروپا میزگردی از راه دور تشكیل شود (دفت، 1381: ص 261).

نمونة دیگر، شركت فیلیس است كه مركز آن در هلند و واحدهای آن در شصت كشور دنیا قرار دارد. شركت برای آنكه بتواند اطلاعات را به همه واحدهای بسیار پراكنده و جدا از هم خود ، به طوری كه همه آنها در فناوری جدید سهیم شوند، برساند باید از ساختار مجازی استفاده كند. (همان/ ص 296).

محاسن اینگونه سازمانها به طور كلی شامل وفق‌پذیری بیشتر، كوتاه شدن زمان پاسخگویی و تخصصی‌تر شدن وظایف است. اما معایب آنها افزایش مناقشات، كاهش وفاداری و احتمال خطرپذیری است. محققان به دلایل زیر استقرار محیطهای كاری مجازی را در سطح جهان اجتناب ناپذیر می‌دانند:

كاهش هزینه‌های واقعی: برای مثال، شركت ای . بی. ام[1] با حذف دفاتر و محیطهای كاری لازم كاركنان، سالانه بین 40 تا 60% در هزینه های خود صرفه جویی داشته است.

افزایش سرویس دهی به مشتریان: به طور نمونه، شركت مشاوره‌ای اندرسون[2] با تحقیقات خود به این نتیجه رسیده است كه مشاورانش از زمانی كه دفاتر كاری خود را رها كرده و به طور مجازی مشغول به كار شده‌اند، با مشتریان خود 25% مذاكره رو در روی بیشتری داشته‌اند.

افزایش سوددهی: برای مثال، شركت هیولت و پاكارد[3] با تغییر محیط كاری به سمت سازمان مجازی، درآمد خود را به ازای هر فروشنده تا دو برابر افزایش داده است.

افزایش كارایی: برای نمونه، مطالعات در شركت آی. بی. ام نشان می‌دهد كه این شركت بین 15 تا 40% افزایش تولید داشته است. همچنین شركت یو. اس.وست[4] گزارش می‌دهد كه میزان تولید این شركت بیش از 40% دچار افزایش شده است. (اصیلی ، 1380: 48).

تعاریف سازمان مجازی

تعریف استاندارد و مشتركی از سازمانهای مجازی در دسترس نیست و در تعریف هر محققی صرفاً به تعدادی از آنها اشاره می‌شود:

سازمان مجازی از مجموعه‌ای از شركتها به وجود می‌آید كه برای بهره جستن از فرصتهای رقابتی دست به دست هم می‌گذارند و پس از تأمین هدف مورد نظر از یكدیگر جدا می‌شود (دفت، 1381، ص 283).

سازمان مجازی بسیاری از فعالیتهای خود را از منابع خارجی تأمین می‌كند و ساختاری را به وجود می‌آورد كه در آن به جای ایفای وظایف سنتی در هر واحد داخلی، واحدهای خارجی عهده‌دار ایفای آن وظایف می‌شوند (Gokdman et al 1995).

دانلود تحقیق سازمانی مجازی الگویی سازمانی برای عصر اطلاعات

لینک دانلود و توضیحات فایل”تحقیق سازمانی مجازی الگویی سازمانی برای عصر اطلاعات”