بررسی رفع عیوب موتور خودرو

بررسی رفع عیوب موتور خودرو ;بلند كردن موتور;پیدا كردن اجزا موتور

رفع عیوب موتور خودرو
عیب یابی :

پیش از آغاز كار باید ، دست كم ، نظریه ای قابل قبول در مورد ماهیت مسئله داشته باشید . با استفاده از فنون عیب یابی می توان فهمید كه آیا تعمیر مهمی در پیش است یا نه . هر گاه عیب یابی با تجزیة روغن همراه شود مشخص میشود كه كدام دسته از قطعات ـ رینگها ، یاتاقان ها و غیره ـ به سرعت در حال ساییده شدن هستند .

داده های حاصل از آزمون و تحلیل ، همراه با تاریخچة تفصیلی بهره برداری ، باید محل عیب را به خوبی مشخص كنند ( سیلندر ها ، یاتاقان ها ، محرك های لوازم كمكی و مانند آن ) . اما تحلیل نیابد صرفاً به نتیجه گیری كلی ختم شود . مثلاً بی معناست اگر بگوییم كه یاتاقان یا رینگ پیستون « ساییده است » یا «سوخته است » تعمییر كار باید تشخیص دهد كه خرابی كدام قطعه یا كدام وضعیت بهره برداری خاص سبب خرابی این قطعات شده است . بلبرینگ چرخ اتوبوسهای شهری نمونة خوبی از فرایند انتخاب شده است : تجربه نشان می دهد كه بلبرینگ های سمت راست جلو ، بیشتر از بلبرینگ های سمت چپ خراب می شوند . وجود ذرات اكسید سرخ رنگ در والوالین حاكی از آن است كه بلبرینگ بر اثر نفوذ رطوبت ( یعنی ترشح آب ) خراب شده است و طبیعی است كه احتمال ترشح آب در طرفی ازاتوبوس كه به جدول منار خیابان نزدیك است بیشتر است .

وقتی تعمیر كار مكانیسم خرابی را دریافت ، می تواند با نگهداری بهتر و منظمتر ، ارتقای كیفیت قطعات ، یا اصلاح شرایط بهره برداری ، مشكل را بر طرف كند .

بلند كردن موتور :

در شكل 8ـ2 جرثقیل مناسب برای بلند كردن یك موتور بزرگ نشان داده شده است . توجه كنید كه چگونه میلة بارپخش كن و دو قطعة عرضی قابل تنظیم زنجیرها را قائم و تحت كشش نگه می دارند .

موتوری كه در شكل نشان داده شده است گوشوارهای مخصوصی برای بالابردن دارد ؛ موتورهای كوچكتر چنین گوشواره هایی را ندرند و تعمیركار باید تمعیدات لازم را برای بلند كردن موتور به عمل آورد . به طور كلی نقاط اتصال باید طوری در دو طرف مركز ثقل موتور انتخاب شوند كه موتور در هنگام بالا رفتن افقی بماند و كج نشود . زنجیرها نباید در اطراف قطعات آسیب پذیر ، از قبیل قالپاق انگشتی و لوله های سوخت قرار گیرند .

گوشواره هایی كه با استفاده از ورق فولاد به ضخامت 10 میلیمتر ، به كمك شعله ، برشكاری شده باشند كمال مطلوب اند ، اما استفاده از پیچهای گوشواره ای آهنگری شده ( كه می توان آنها را از فروشگاه های پیچ و مهره خریداری كرد ) عملیتر است . میلة بار پخش كن بیشتر بارهای خمشی را حذف می كند ، اما گاهی نمی توان مانع كمتر شدن زاویة زنجیرها از 90 درجه شد . بار خمشی وارد بر پیچ گوشواره ای را باید با استفاده از قطعه ای لوله با طول اندك و اشتری ضخیم ، مطابق شكل كاهشداد .

به هیچ وجه نباید زنجیرها را مستقیماً و بدون استفاده از گوشواره یا پیچ گوشواره ای به موتور بست . استفاده از مابلهای فولادی چند رشته ای ( سیم بكسل ) نیز برای این عمل توصیه نمی شود .

در شكل زیر مقر ساده ای برای استقرار موتورهای ردة 600 پوندی نشان داده شده است . مقرهای بهتر معمولاً موتور را از بغل می گیرند ( نه از لبة چرخ لنگر ) و می توان آنها را بالا و پائین برد .

تذكر :

تعمییر كار در هنگام استفاده از مقرهایی كه كله گی چرخان دارند ممكن است به دردسر بیفتند . چرخاندن موتور و جمع شده ای كه توربوشارژكن آن دست نخورده است سبب تحلیة روغن توربوشارژكن در یك یا چند سیلندر شود . تلاش بعدی برای روشن كردن چنین موتوری ممكن است سبب كج شدن شاتونها و یا وقوع اتفاقی بدتر از این شود .

موتور باید گوشواره های مناسبی برای بلند كردن داشته باشد .

بهترین مقر موتوری را كه استطاعتخرید آن را دارید خریداری‌ ، ظرفیت این مقر باید امنیت لازم را تأمین كند .

گاهی باید به جای گوشواره از پیچهای گوشواره استفاده كرد .

تمیز كاری :

شركت فوردموتور و سایر سازندگان می گویند كه كثیفی عامل اصلی اغلب عیوبی است كه بعد از انجام تعمیرات مهم پدید می آیند . اثر مستقیم كثیفی آلوده شدن روغن موتور است ؛ اثر غیر مستقیم آن ایجاد محیطی است كه تعمیرات را دشوار یا غیر ممكن می كند .

لزوم رعایت استانداردهای بالای پاكیزگی در حد استاندارد های بهداشتی ، یكی از دلایل اكراه از باز كردن موتور برای تعمیرات جزئیتر از تعمیر اساسی است . بدیهی است كه انجام چنین تعمیراتی ضرورت پیدا می كند و به پیامدهای دراز مدت آن نیز توجه نمی شود . وقتی بدون پیادهكردن موتور ازروی شاسی تعمیر اساسی انجام می شود نمی توان استاندارد های پاكیزگی را در حد معقول حفظ كرد ، اگر چه با افزایش سرعت كار و تمیز كردن آن دسته از سطوح اصطكاكی كه برای بازدید باز می شوند می توان صدمات را به حد اقل رساند . كثافت انباشته شده روی قطعات داخلی موتور را نمی توان از زیر و در حالی كه قطعات هنوز سوارند ، پاك كرد و هر گونه تلاش در این جهت صرفاً سیی وارد شدن ذرات جامد بیشتری به جریان روغن خواهد شد .

از سوی دیگر ، وقتی موتور نوسازی می شود ، بدنه ، سرسیلندر ، سینی كارتر و سایر قطعات فولادی پرسكاری شده برای تمیزكاری گرمایی یا شیمیایی به خارج از تعمیرگاه ارسال می شوند .

در این فرایند ها رنگ نیز پاك می شود كه كمال مطلوب است . میل لنگ ، پیستون و سایر قطعات داخلی مهم را ابتدا تعمیر كار می شوید تا بتواند آنها را بازدید كند .

سپس قطعات را به تراشكاری می فرستد تا وضعیت آنها ارزیابی شود . وقتی قرار باشد از پیستون ها دوباره استفاده شود ، تراشكار شیارها و زیر ستون را تمیز می كند خرده هایی كه مانع هدر رفتن چندین ساعت كار می شود .

كاری كه برای تعمیر كار باقی می ماند ، چربی زدایی پیچ و مهره ها و وسایل جانبی باز شده از روی موتور و برداشتن قشر مانع خوردگی از روی قطعات نو است .

پیدا كردن اجزاء موتور :

آب و روغن موتور را تخلیه و سطوح موتور را از چربی پاك كنید . اتصال باتری و سیم ها را قطع كنید . اگزوز را باز كنید .

موتور را به جرثقیل ببیندید و سپس اتصال های خط انتقال و دسته موتورها را باز كنید . موتور را روی مقر ببندید و منیفولد ها ، سرسیلندر ها و تمیز كاری شیمیایی مجرا های آب ، باید موتور را كاملاً لخت كرد .

سیستم روغن كاری :

ابتدا باید به سراغ سیستم روغنكاری بروید . برای وارسی این سیستم باید با مدار روغن به خوبی آشنا باشید . در شكل زیر نقشه ای از سیستم روغنكاری موتور اونان سری DJ نشان داده شده است . نفس كش ( بخار كش ) كارتر نیز در این سیستم گنجانده شده است زیرا نقش مهمی در كنترل روغن دارد . اگر این نفس كش بسته شود ، از همة روزنه های موتور روغن نشست خواهد كرد .

روغن از لولة روغن گیر صافی دار ( كه در سینی كارتر مطلق است ) عبور می كند و به پمپ روغن می رسد و پمپ ، روغن را از فیلتر گذشته است به میل سوپاپ ، یاتاقانهای ثابت ( و از طریق مجرا های تعبیه شده در میل لنگ به یاتاقانهای متحرك و گژن پینها ) و سیستم محرك سوپاپ می رسد . سوپاپ ها و انگشتی های سوپاپ به كمك « دوش روغن » مخصوص اونان روغنكاری می شود . « دوش روغن » اوله ای است كه سوراخ های ریزی در آن ایجاد شده است و روغن با فشاری در حدود 170 كیلو پاسكال ( 25 پوند بر اینچ مربع ) از آن بیرون می باشد . روغن ، در راه برگشت به پمپ ، در امتداد میل تایپیتها به طرف پایین می چكد و بادامكها و تایپیتها را روغن كاری می كند .

سیستم نشان داده شده در شكل در موتور های ششش سیلندر به كار می رود . از پایین شكل ، روغن وارد لولة روغن گیر می شود و سپس به كوپلنگ سر میل لنگ می رسد كه در واقع نوعی پمپ است .

این پمپ ، بر خلاف بیشتر پمپ های روغن ، بر سر میل لنگ نصب می شود و با دور موتور كار می كند . مجرای های ورودی و تخلیه پمپ در سینی جلئوی موترو تعبیه شده است . روغن سردكن ( كولر روغن ) ( 6 ) عبور می كند ، سپس دوباره به سوی بدنه موتر هدایت می شود و از آنجا دوباره وارد مجموعه ای از فیلتر های ( 11 ) می شود . معمولاً روغن از یك فیلتر هایی عبور می كند . اما اگر فیلتر ها دچار گرفتگی باشند یا روغن بر اثر گرما سفت شده باشد ، شیر كنارگذاری كه بر اساس اختلاف فشار كار می كند ( 12 ) باز می شوند و به روعن تصویه نشده اجازه عبور می دهد .

لولة اصلی روغن ( 3 ) ، روغن را در سرتاسر موتور پخش می كند . بخشی از روغن به یاتاقان های ثابت می رسد از طریق مجارب درون میل لنگ به یاتاقان های متحرك می رود . بوشهای میله سوپاپ روغن را از همان مجراهایی دریافت می كند كه به یاتاقان های ثابت روغن می رساند . بوش گرد عقب میل سوپاپ شیار دار است . روغن در امتداد این شییار ها حركت می كند و از طریق میل انگشتی تو خالی به انگشتی های سوپاپ می رسد . این روغن در مسیر برگشت ساخت سوپاپ ، استكانی میل تایپیت ، تایپیت و بادامك ها را روغن كاری می كند . در موتور های دیگر از مدار مشابهی استفاده می شود ، اما غالباً در آنها عمق دهنده ای به كار می رود .

در شكل زیر سیستم روغن كاری موتور 3/2 لیتری فورد نشان داده شده اسست كه برای موتور های كوچك و ، بر اساس استاندارد های دیزل ، ارزان قیمت بسیار پیچیده به نظر می رسد . روغن تحت فشار ابتدا به فیلتر می رسد .

روغنی كه از فیلتر خارج می شود ، بسته به دمایی كه دارد مستقیماً یا از طریق روغن سرد كن به لولة اصلی روغن می رود . یك شیر ترموستاتی ، كه در پوسته فیلتر تهویه شده است جریان روغن را هدایت می كند . سرد كن روغن در هنكامی كه موتور تازه روشن شده و در حال گرم شدن است ، كار مضر است و در این دوران شیر ترموستاتی بسته می ماند با افزایش دما شیر باز می شود و جریان روغن را بین لوله اصلی روغن و سروغن سدر كن تقسیم می كند .وقتی دما به حدود 94 درجه می رسد ، جریان روغن به طور كامل به طرف روغن سرد كن هدایت می شود . برای حفظ ایمنی ، هر گاه افت فشار در روغن سدر كن از 95 كیلو پاسكال ( 14 پوند بر اینچ مربع ) بالا تر برود ، شیر كنار كذر باز می شود .

بدین ترتیب گرفتگی روغن سرد كن سبب قطع جریان روغن نخواهد شد ، اگر چه با كنار گذر كردن روغن سرد كن از عمق موتور كاسته می شود .

روغن كاری میل سوپاپ كه نقطة ضعف بسیاری از موتور های میل سوپاپ روست ، مستلزم توجه خاص است . مجرایی با قطر زیاد ، كه از لولة اصلی روغن منشعب می شود ، روغن به بوش وسط میله سوپاپ می رساند . در این جریان روغن نصف می شود ؛ بخشی از آن وارد میله سوپاپ تو خالی می شود و بخشی دیگر به یك دوش روغن پاش بالاسری می رود . روغن مورد نیاز دو بوش دیگر از طریق میله سوپاپ تأمین می شود و در اینجا میله سوپاپ نقش لوله اصلی ورغن را بازی می كند ؛ دوش روغن كاری روغن كاری بادامك های انگشتی ها و نوك سوپاپ ها را به عهده دارد . یاتاقان های ثابت از طریق مجراهایی كه جای ثابت ها و لوله اصلی روغن را به هم مرتبت می كند روغن كاری می شود . معمولاً مجراهای قطری ایجاد شده در میل لنگ روغن را از جای ثابت به گونه لنگ مجاور می رساند . فوارهای روغن پاش، كه از لوله های اصلی روغن تغذیه می شوند ، زیر پیستون ها را خنك می كند و به گژن پینها روغن می رسانند . یك پمپ دنده ای ـ از سبكترین و جمع و جور ترین نوع ممكن ـ فشار لازم را ایجاد می كند .

این بررسی اجمالی سه مدار روغن در سه موتور بسیار متفاوت باید ضرورت كنار آمدن با این سیستم ها را به خوبی نشان داده باشد . هیچ سیستم دیگری تأثیری چنین مستقیم بر نتیجة كار تعمیر كار ندارد .

گرفتگی سیستم روغنكار شایعترین مشكل این سیستم است ، كه از قصور در تعویض بموقع روغن فیلتر روغن ناشی می شود و نقایص طراحی آن را تشدید می كند . هر گاه جریان روغن به طور ناگهانی تغییر مسیر دهد یا سرعت آن كاهش یابد باید در انتظار گرفتگی كامل یا جزئی مدار روغن باشید و نخستین نامزدها عبارت اند از فصل مشترك سرسیلندر / بدنة موتور ، فواره های روغن و اتصالات بین مجراهای متقاطع . برای تخلیة براده های فلز یا لجن نمی توان به مواد شیمیایی ، گرما یا هوای فشرده اتكا كرد .

مجراهای روغن را باید با دست و به كمكر ابزارهایی شبیه سینة تفنگ ، با استفاده از حلال ، پاك كرد .

تمیز كاری كامل مدار روغن ، پس از خرابی فاجعه آمیز موتور ، بیش از هر زمان دیگر اهمیت دارد زیرا بدین ترتیب می توان انبوه ذرات فلزی وارد شده به سیستم روغنكاری را تخلیه كرد . در این مورد روغن سرد كن میتواند مشكل خاص خود را با پاك كننده های شیمیایی تمیز كرد و حتی با انعطاف پذیرترین سنبه ها نیز جواب نمی دهند . گاهی تنها راه حل استفاده ازیك روغن سرد كن نو با روغن سدركن كاركرده ای است كه پیشینة آن معلوم باشد .

روغن ممكن اسن از پولك های انبساطی یا ، در مرحلة بعد ، از درپوش لوله هایمور شده یا پولك های موتور نشت كند . احتمال باز شدن ترك ها در اطراف سوراخ های زیر سوپاپی و سایر مقاطع نازك نیز وجود دارد . در هنگام نوسازی موتور تعمیر كار محتاط ( پس از كسب اطمینان از در اختیار داشتن پولكهای نو ! ) پولكهای انبساطی كار كرده را دور می اندازد و در پوش لوله ها را آب ندی می كند . بیشتر ترك هایی را كه روغن از آنها نشت می كند می توان با چشم دید .

دانلود بررسی رفع عیوب موتور خودرو

لینک دانلود و توضیحات فایل”بررسی رفع عیوب موتور خودرو”