بررسی طبقهبندی ماشینهای بافندگی
سیستم پودگذاری راپیر;اصول كاریك ماشین بافندگی راپیر;سیستم تبادل مثبت بین دوراپیر
طبقهبندی ماشینهای بافندگی
ماشینهای بافندگی رابراساس سیستم پودگذاری میتوان به صورت زیرتقسیمبندی كرد :
الف ) ماشینهای دارای سیستم پودگذاری مكانیكی :
1. بوسیله راپیرهای سخت
2. بوسیله راپیرهای انعطافپذیر
3. بوسیله قطعات پرتابشونده ( Projectiles )
ب ) ماشینهای دارای سیستم پودگذاری غیرمكانیكی :
1. بوسیله جتهای هوای فشرده
2. بوسیله جتهای آب فشرده
علاوه براین ماشینهای بافندگی یك دهنهای ( هرباریك پودگذاری انجام میگیرد )
ماشینهای بافندگی چنددهنهای ( هربارچندین پودگذاری انجام میگیرد )
ماشینهای بافندگی راپیر
ماشینهای بافندگی راپیر ، انعطافپذیرترین ماشینهای موجوددربازارهستند. ازآنها میتوان درتهیه انواع بسیارمتنوع پارچه استفاده كرد . سرعت ماشین حدود 600 تا 700 پود دردقیقه است مرهون استفاده ازیك تكنیك ساختاری كاملاً پیشرفته است كه مشخصه آن استفاده ازتنظیمات دندهای باحداقل لرزش چارچوبهای شانه ، دفتین و ورد میباشد .
سیستم پودگذاری راپیر
پودكه تحت كنترل دقیق وثابت است پس ازپودگذاری متصل به پارچه باقی میماند (دربعضی ازموارد پوددركنارهگیر پارچه ( Temple ) گرفته میشود ) . درلحظه مناسب ، دنده انتخاب پودبه صورتی عمل میكند كه سرپودبوسیله راپیرحامل ( Bearing Rapier) كه بر روی یك تسمه انعطافپذیریایك میله قرارگرفته میشود وهمزمان بوسیله قیچیهایی كه دردولبه قرارگرفتهاند بریده میشود . پودپس ازگرفتهشدن بوسیله راپیربه مركزدهانه تارانتقال مییابد ودرآنجا راپیرحامل با راپیركشنده به هم میرسند . راپیركشنده سرنخ پودراگرفته وآن رابه طرف مقابل میبرد ودرآنجا آن رارها میكند وبه این ترتیب عملیات پودگذاری تكمیل میگردد .
تبادل پودبین دوراپیردروسط دهنه تاربه دوروش میتواند انجام گیرد :
- سیستم منفی
- سیستم مثبت
اصول كاریك ماشین بافندگی راپیر
سیستم منفی تبادل بین دوراپیر
در این سیستم راپیرحامل ، پودرامحكم بین یك نخگیر كه بوسیله یك فنرفشرده شده است وقسمت ثابت زیرین نگه میدارد . دروسط دهنه وقتی راپیرها به هم میرسند ، سرشیبدار راپیردریافتكننده واردكانال كشویی راپیرحامل میشود ودرجریان حركت راپیرها به عقب ، نخ پودراگرفته وآن راازجای خوددرزیرنخگیر راپیر حامل بیرون میكشد. اینكارباعث گیركردن نخ تادرزیرنخگیر راپیركشنده میشود ، هرچه فنر نخگیر محكمترباشد ، گیره راپیركشنده بامقاومت بیشتری برای بیرون كشیدن نخ مواجه میشود . تنظیم این نیرواصولاً بستگی به نوع ونمره نخ دارد . همچنین گیرش پوددرآغازپودگذاری نیربهمین صورت بایك سیستم منفی انجام میگیرد یعنی بدون كمك واحدهای كنترلكننده نخگیرراپیردرحالیكه گیرش پودبستگی به تنظیم لحظه برش نخ بوسیله قیچیهای دولبه پارچه دارد ؛ برعكس ، آزادشدن نخ درطرف مقابل بوسیله راپیركشنده بایك سیستم مثبت انجام میگیرد . این كاربابازشدن نخگیر بوسیله دندانهای كه به قسمت عقب نخگیر ( b ) فشارمیآورد وبه این ترتیب برمقاومت فنرهای قابل تنظیم m غلبه میكند ، صورت میگیرد . درمورد راپیرحامل نیزنخگیر درانتهای مسیرحركت خودبازمیشود ولی دراینجا هدف تمیزشدن نخگیر بوسیله مكنده است .
تبادل منفی بین دوراپیر
سیستم تبادل مثبت بین دوراپیر
وقتی كه راپیرها دروسط دهنه تاربه هم میرسند ، دواهرم كوچك كنترلشونده اززیر دهنه بالا آمده وپس ازعبوازنخهای پهنه پایینی نخگیرهای راپیرها راحركت میدهند . بادامكهای كنترلكننده كه بادقت زمانبندی شدهاند ، حركت اهرمها راتنظیم میكنند .
تبادل مثبت بین دوراپیر
ترتیب كاربه صورت زیراست :
درنتیجه فشاراهرم 3 كه برنیروی فنرهای بستهكننده غلبه میكند ، نخگیر راپیر دریافتكننده 5 بازمیشود وبه این ترتیب میتواند نخ رائه شده توسط راپیرحامل رابگیرد . پانچ 3 كه بوسیله بادامك 1 به حركت در میآید . نخگیر راپیردریافتكننده راآزادمیكند كه به این ترتیب میتواند انتهای پودرابگیرد .دراین لحظه اهرم 4 كه بوسیله بادامك 2 كنترل میشود باعث بازشدن راپیرحامل 6 ودرنتیجه رهاشدن پودمیشود . اكنون راپیرها مجدداً حركت برگشت خودراآغازمیكنند . بنابراین لازم است كه درهنگام تبادل بین راپیرها ، جابجایی راپیرها باسرعت بسیارپایینی انجام گیرد .البته هنگامی كه تبادل بین راپیرها بطورمثبت كنترل میگرددگیرش اولیه و رهاكردن نهایی نخ درخارج دهانه تارنیزباسیستم مثبت انجام میگیرد .
مزیت سیستم مثبت این است كه دامنه كاربرد نخ بانمرههای گوناگون وسیعتراست ولی ازطرف دیگرازنظرسرعتكار ، عملكرد پایینتری دارد وساختان آن پیچیدهتر است.
حامل راپیر ( Rapier Support )
تولیدكنندگان ماشینهای راپیرمجبورندبین حاملهای میلهای ( سخت ) وحاملهای تسمهای (نرم) یكی را انتخاب كنند . مزیت حاملهای میلهای این است كه حامل وراپیربدون هیچ تماسی بانخهای تار درطول دهانه حركت میكنند كه بخصوص وقتی نخهای ظریففرآوری میشوند حائزاهمیت است .
میلهها حاملهای سختی هستند كه درانتهای آنها دندانههایی وجوددارد كه بایك چرخدنده كنـتـرلكننـده درگیـــر میشوند . این میلهها باید به قدركافی سخت ومحم باشند كه ثبات ودقت راپیرهارادرشرایط كاری سخت ( حركت متناوب ) ودرحالی كه هیچ تكیهگاه وقسمت هدایتكنندهای درداخل دهانه بازوجودندارد ، تضمین كنند .
مزیت حاملهای میلهای درمقایسه باحاملهای تسمهای این است كه درآنها هیچ تماس وتداخلی بانخاهای تاردرجریان پودگذاری وجودندارد . بااینحال حاملهای میلهای به علت سختبوند نیازبه فضای بیشتری دارند ، زیرادردوطرف ماشین بافندگی باید محفظههایی برای میلهها كه انعطافناپذیرند وجودداشته باشد ، همچنین به علت افزایش سرعتكار وارتفاع ، مشكلاتی ازلحاظ پایداری ماشین بروز میكند . حاملهای تسمهای ، حاملهای انعطافپذیری هستندكه ازمواد كامپوزیت ساخته میشوند ودروسط آنهایكسری سوراخهای مستطیل شكل وجود داردكه آنها رامانند زنجیردر یك چرخدنده محرك گیرمیكند .
ازآنجاكه تسمههای انعطافپذیرهستند ، ازماشین بیرون نمیزنند بلكه بصورت 180 درجه خم شده ووارد یك محفظه زیرین میشوند وبه این ترتیب فضای مورد نیازماشین راافزایش نمیدهند . سیستم تسمه انعطافپذیرراه حلی است كه اكثرسازندگان ماشینهای بافندگی وبخصوص سازندگان ایتالیایی آن راترجیح میدهند. درحال حاضردورویكرد وجوددارد . بعضی ازماشینسازان برروی دفتین شانه ، پایههای مخصوصی تعبیه میكنند كه تسمهها برروی آنها میلغزند ؛ این امرازحركت نامنظم تسمهها جلوگیری كرده وبدین ترتیب حركت دقیق وثابت راپیرها رادرهرسرعت وارتفاعی تضمین میكند . شكل این پایهها به هرگونهای طراحی شدهاند كه مزاحمت آنها برای نخهای تاربه حداقل برسد ولی این موضوع رانمیتوان درتمام شرایط تضمین كرد . همچنین راهنماهای ( Guide Pins ) كوچكی باشكل مخصوص انتخاب شدهاند ؛ این راهنماها علاوه برهدایت تسمهها ، آنها رابه همراه راپیرها بالانگه داشته تاازكشیده شدن آنها برروی نخهای لایه پایینی دهانه تاردرهنگام پودگذاری جلوگیری گردد . بعضی ازسازندگان ماشینآلات به راهحلهای فنی دیگرعلاقه نشان دادهاند . آنها ازتسمههای پهنتر استفاده میكنند كه دربرابررانشهای جانبی مقاومت مناسبی ازخودنشان میدهند وبدین ترتیب ثبات ودقت جابجایی راپیرها راتضمین میكنند وبنابراین دیگرنیازی به وجودراهنماهای تسمه درهنه نیست كه درنتیجه آن ، اصطلاك باچله به حداقل میرسد . علاوه براین قسمت داخلی تسمهها دارای شیاری است كه سختی آنها راافزایش میدهد بطوریكه راهنمای جانبی تسمه درخارج دهانه تاردربرابرگشتاورخمشی بوجودآمده درمرحله شتابگیری ، مقابله میكند . بااینحال تسمهها وراپیرها برروی نخهای لایه پایینی تاركشیده میشوند ودرشرایط خاص اشكالاتی بوجود میآورند .
چرخدندههای محرك تسمهها یامیله راپیرها
برای تبدیل یك حركت چرخشی یكنواخت به یك حركت رفت وبرگشت ، ازنمام انواع دندهها استفاده میشود . ازاین میان سیستم حركت بادامكی بیش ازهمه مورد استفاده قرارمیگیرد . زیرادراین سیستم امكان مطالعه درمقطع عرضی بادامك برای بدست آوردن یك حركت شتابداردرراپیرها كه نخ رابه ظریفترین وجه ممكن كنترل كند وجوددارد . این موضوع به خصوص درلحظات حساس گرفتن نخ درآغازچرخه ، درهنگام تبادل نخ بین راپیرهادروسط دهنه تارودرهنگام آزادشدن پوددرلحظه خروج آن ازدهنه تاردرطرف دیگر، حائزاهمیت است . درتمام این موارد بافنده سعی میكند كه باپایینترین سرعت كاركند .
لینک دانلود و توضیحات فایل”بررسی طبقهبندی ماشینهای بافندگی”