تاریخچه مختصری از پوستر

پوستر;تاریخچه پوستر;پوسترهای نوشتاری

تاریخچه مختصری از پوستر در غرب :

پوستر واژه ای است انگلیسی به مفهوم آگهی دیواری كه از حد رایج كوچكتر نباشد . در بیان تاریخچه پوستر باید گفتت ( نخستین پوسترها ، اعلامیه هایی است كه در قرون وسطی و رم باستان گاهی بر روی دیواره ها دیده می شد . این گونه تبلیغات تا اواخر قرن 18 میلادی معمولاً فقط از نوشته تشكیل می شود و گاهی در این آگهی یك تصویر كوچك حكاكی شده و نیز بعضی از تزئینات گیاهی و كادر و حاشیه دیده می شد . [1] از قرن 19 میلادی پوستر سازی به یك عرصه هنری تبدیل شد و نقاشانی مانند تولوز لوترك و ژول و موشا در این زمینه آثار هنرمندانه ای به وجود آوردند كه پلی بود بین آثار نقاشی ونمونه كه امروزه به عنوان پوستر می شناسیم این هنر به شاخه مهمی از هنر گرافیك یعنی طراحی پوستر تبدیل شد . هنر پوستر در طی نیم قرن 19 میلادی در دوره ای كه كشورهای مترقی و غنی و سرمایه دار امكانات نمایشی خود را گسترش می دادند با افزایش مراكز تفریحی و محصولات تجملی از آنها بهره برداری می كردند ، تسلط یافت .

آگاه كردن مردم نسبت به این امكانات نیازمند وسیلة ای موثر بود كه توانایی پیام را داشته باشد و این وسیله چیزی جز پوستر نبود . به منظور اینكه پوستر نقشی بیانگر ما بین آگهی دهنده و بیننده بازی كند ، در عامل كلمه و تصویر مورد استفاده قرار گرفت كه یك تركیبی ساده و روان حاصل از گسترش سریع تكنیك چاپ بود .

تاریخچه مختصری از پوستر در ا یران :

برای بررسی تاریخچة پوستر در ایران باید از نخستین اعلانهای تبلیغاتی كه برای نصب روی دیوارها تولید شده بود ، هیچگونه طرح و تصویری در آنها مشاهدهع نمی شود فقط از چندین سطر مطالب در یك كلمه « اعلان » یا « اطلاعیه » در بالای آن به صورت متقاون تشكیل شده بود . گاهی تزئینات مانند كادر و حاشیه و بعضی علامات تأكید كننده یا تزئین در این اعلانها دیده می شود كه اگر خطاطی بود از روحسه ترهیب صفحه های قرآن و كتابهای دینی در تزئین صفحه استفاده می كردند و اگر چاپی بود از علائم تزینی چاپ فرنگی كه همراه صنعت چاپ به ایران آمده بود ، بهره می جستند . روحیه حاكم بر این نوع آگهی های دیواری تقاون بود كه در تمام موارد به طور كامل به چشم می خورد و سنت سفیدها به سیاه ها معمولاً معقول و متقارن و چشم نواز و همان روحیه حاكم بر كتابهای خطی است و هنوز ویژگیهای خاصی به عنوان هنریی كه ویژة آویختن روی دیوارهاست دیده نمی شود .

موضوع این اعلانها ، تئاتر ، سینما و سپس بعضی كالاهای تجاری و مضمونهای سیاسی است و بیشتر آنها چاپ سنگی و تك رنگ هستند بطور معمول سیاه روی كاغذ سفید ، اما گاهی نمونه هایی هم دیده می شود كه غالباً رنگهای اصلی مانند آبی ، قرمز ، سبز و زرد هستند . در روند تكامل تاریخی پوستر به عنوان یك هنر ، سه مرحله متقاوت را می توان تشخیص داد مرحلة ‌آغازین كه در دهة‌ اول قرن 20 رایج بوده شامل استفاده پوستر برای تبلیغ كالاها و دستگاهها بود . مرحله بعد كاربرد آن در اعلانهای سیاسی و آگاهی یافتن سیاستمداران برای انتقال نظریاتشان بود كه با آغاز جنگ جهانی اول رواج گرفت و آخرین و مهمترین مرحلة‌آن مربوط به آگهی های فرنگی و توریستی بود . پوستر پدیده ایست با سه ویژگی شامل ، محتوا ، ارزش هنری و كیفیتهای تبلیغاتی و بهترین پوسترها آنهایی هستند كه این سه ویژگی را به طور همزمان داشته باشند .

از لحاظ نحوة پرداخت موضوع استفاده از عناصر بصری ، می توان پوسترها را به دو قسمت تقسیم كرد :

پوسترهایی كه با تصویر كار می شوند و پوسترهایی كه فقط با خط كار می شوند .[2] كه در مورد قسمت اخیر در بخش های بصری به تفصیل سخن خواهیم گفت .

پوسترهای نوشتاری و تقسیمات آن :

به منظور اینكه پوستر نقش بیانگر ، بین آگهی دهنده و بیننده بازمی كند دو عامل كلمه و تصویر مورد استفاده قرار گرفت و از آنجا كه وظیفه اصلی پیام است باز این انتقال بیشتر به عهده تصویر واقع شد . ولی باید از آنجا كه وظیفه اصلی پوستر انتقال سریع و صریح پیام است باز این انتقال بیشتر به عهده تصویر واقع شد . ولی باید توجه داشت كه استفاده از عناصر تكراری و قرار دادی تصویری درپوستر ایجاد نوعی یكنواختی
می كند و برای جلب توجه ببننده استفاده از عناصر نو و تازه و خلاقانه لازم به نظر می رسد . در این راستا یكی از حركات صورت گرفته استفاده از خطوط و استعدادهای نوشتاری و تصویری و تركیبی در آنست . اطلاع رسانی از طریق پوستر تا حدود زیادی مرهون خط می باشد ، چرا كه در اغلب موارد ، تصویر نیاز به عناصری را رد تا آنرا گویاتر می سازد و آن عنصر خط است . عنصر نوشته در پوستر به منظور دقیق تر كردن هدف تصویر و پیام آن به كار گرفته می شود و تركیب این دو عنصر باید به گونه ای باشد كه تصویر حرف بزند و نوشته ، تصویر باشد ایجاد چنین موقعیتی بستگی به كار آیی و خلاقیت طراح دارد . در ببشتر پوسترها نوشته تكمیل كننده اثر ا ست ولی دسته ای از پوستر ها نیز موجودند كه نوشته در آنها حرف اول را می زند و بار انتقال پیام را خود به عهده دارد . در این نوع پوستر محتوا و درون مایه موضوع را باید به نحوی در نوشته نمایان ساخت به این گونه نوشته تداعی معنی مورد نظر را نماید و ببننده را تا حدودی به موضوع ، فرهنگ و محتوای درونی نوشته راهنمایی كند ، كه در این صورت گرافیسم خط محقق شده است . طراح با توجه به نوع موضوع می تواند از كلیة خطوط از حروف سنتی گرفته تا خطوط طراحی شده استفاده كند . ولی باید توجه به نوع موضوع می تواند از كلیه خطوط از حروف سنتی گرفته تا خطوط طراحی شده استفاده كند . ولی باید توجه داشته باشد ، بدون ایجاد تغییرات و تحولات در حروف آنهم در جهت بیان موضوع ، اثر او از جذابیت و كشش لازم برخوردار نمی گردد : به عنوان مثال استفاده از خطوط سنتی با آن همه فریب و بلند مرتیگی با همان تركیبی كه از گذشته به جای مانده ، ودر جهت ساخت پوستر ، خط باید به نقش و بیان تصویری تبدیل شود ، تركیب در آن به گونه خاصی است . مانند پوسترهای است كه با تصویر كار می شود . به این خاطر كه چون خطی كه مورد استسفاده قرار می گیرد ، به عنوان نقش اصلی پوستر مطرح می گردد در این حالت علاوه بر آن كه خط حالت علاوه بر آن كه خط حالت تصویری پیدا می كند ، از طرف دیگر ، همان خط نیز هست كه باید لی آت هم بشود ، لی آت در این جا یعنی تركیب غیری و كمپوزیسیون كلمات و این عیناً مانند كار تصویر سازی می باشد . [3]

در واقع ، در حالیكه یك نماد تصویری می تواند از طریق ایجاد تغییراتی در عناصر ایده مورد نظر را بهنحوی انتزاعی به وجود آورد نماد مفهومی بر ماهیت یك ایده تاكید می كند و در نتیجه صورتهای را به كار می گیرد كه به جای اشاره به خودش به مفهوم آن اشاره می كند . انتخاب نماد مفهومی و یا نماد تصویری را خود موضوع تعیین می كند . متناسب با موضوع ، یكپارچگی ، تأثیر بصری و ظرافت ، عناصر اولیه و اجتناب ناپذیر یك نماد هستند ، خواه مفهومی ، خواه تصویری ، خواه مبتنی بر یك یا چند حروف كه در مورد آخری شكل حروف ، اصالت و یكپارچگی اجزایش سبب می شود كه نماد ، از لحاظ زیبایی شناسی ارزش پیدا كند و قدرت ارتباطی آن افزایش یابد . نهادی كه با اضافه شدن یك عنصر یعنی صرف و گرفتن پرداختن كلی برای یكپارچه شدن می تواند به نمادهای مفهومی یا تصویری تبدیل شود . كوتاه سخن این كه در پوسترهای نوشتاری نوشته برای از ظاهر علامتی آن ، به عنوان وسیله زبان یك نوع امكان كاربرد تصویری را هم فراهم می كند[4] .

پوسترهایی كه با حروف دست نویس ساخته می شوند :

در این حروف ، نوعی احساس راحتی ، عامیانه ، بچگانه ، ملموس و زنده وجود دارد كه می تواند به تناسب این احساسات در موضوعات مربوطه استفاده شود .

با توجه به اینكه در پوستر یك تیتر برای معرفی موضوع و سوتیتر و نوشته هایی فرعی جهت مشخص كرد مكان ، زبان و تشریح ابعاد موضوع وجود دارد ، آنگاه كه طراح با توجه به موضع یكی از خطوط فوق را جهت الگوی كار انتخاب كرده می تواند در ساخت پوسترهای نوشتاری به گونه های زیر عمل نماید :

1 – حرف اول كلمه اصلی استفاده شود .

2 – از حروف اول كلمات اصلی استفاده شود .

در این دو شیوه با استفاده از حرف یا حروف یا شده ، شناسایی به دست می آید كه به جای آن كلمه یا كلمات به كار می روند . از آنجا كه در زبان فارسی ، شناسایی كلمات به این و شیوه مرسوم نیست ، استفاده از این روش چندان گویا به نظر نمی رسد . هر چند نمونه های اندكی در این زمینه از خط فارسی وجود دارد .

3 – از یك كلمه كه نقش كلیدی موضوع پوستر را بازی می كند استفاده شود .

در این شیوه یك كلمه كه بیان كننده اصل موضوع پوستر می باشد ، انتخاب می شود و طراح می كوشد با طرح و مشكل حروف ، تكنیكهای اجرائی و فنون بصری ، حالت ، ویژگی و یا تصویر موضوع را بنمایاند ، این كلمه در اكثر موارد بنا به كاربرد پوستر با برگنمایی به یك نقش تصویری تبدیل می شود .

4 – از دو یا سه كلمه كه نقش كلیدی در موضوع پوستر را بازی می كند استفاده شود .

5 – از نمام تیتراژ عنوان اصلی استفاده شود .

در این شیوه می توان كلمات را در كل دید و آنها را به شكل یك نقش واحد طراحی كرد و نیز می توان آنها را بجز اولی در ارتباط با هم طراحی نمود و در كل این تركیب را جهت بیان مفهومی یا تصویری پوستر بكار گرفت .

6 – از سو تیترها به عنوان یك عنصر بصری در ساختمان پوستر استفاده شود .

سو تیترها نمی تواند جهت پر كردن فضای خالی پوستر به كار ورند و یا با ایفای نقشی مهمتر شیوه های فوق را جهت تكمیل شكل تصویری خود یاری رسانند .

سخنی با علافمندان در باره اصول ساخت پوسترهای ( نوشتاری )

این بخش ترجمه ای از كتاب « DECORAIVE – RYPOGRAPHY » است كه به عنوان یك روش كار هستند ، جهت ایجاد ساختارهای خطی در ابعاد مختلف گرافیك مطرح گردیده و لازم به توضیح است كه مباحث این كتاب یكی از عوامل موثر در شكل گیری زمینه های ذهنی و شیوه های عملی ساخت پوستر می باشد .

هر چند توضیات این كتاب با توجه به امكانات و ویژگیهای خط لاتین تنظیم شده ولی در ترجمه آن سعی بر ایت بوده كه قسمتهایی انتخاب شود كه قابل گسترش در تمام خطوط باشد . به هر حال با توجه به كمبود منبع در این زمینه ، مباحث موجود راهنمایی خوبی برای طراحان علافمند به موضوع پوستر می باشد .

شكل حروف :

اساس حروف آرایی بر این نكته نباشد كه از حروف ، برای بیان خود آنها استفاده كنیم . برای به كارگیری چاپ به شكل تزئینی نیازمند فهم شكل ، اندازه ، ارزش زنگی ، رنگ بافت واینكه چگونه چاپ با دیگر عوامل در ارتباط هست ، هستیم . حروف نیز مانند مردم دارای اشكال متفاوت از ( كلاسیك ) گرفته تا فرم های عجیب و غریب هستند . استفاده مناسب و صحیح از فرم حروف به اندازه تناسب لباس با شخصیت ما نیاز به دقت و توجه دارد . یكی از راههای شناخت اشكال حروف ، یافتن شباهت بین فرم وحرف و فرم اشیاء می باشد . لازم به توضیح است كه حروف الفبای هر خطی می تواند منبع غنی از الهام جهت درك بیشتر خطوط دیگر باشد .

دانلود تاریخچه مختصری از پوستر

لینک دانلود و توضیحات فایل”تاریخچه مختصری از پوستر”