دانلود گروه سازهای زهی 36 ص
دانلود گروه سازهای زهی 36 ص;تحقیق گروه سازهای زهی 36 ص;مقاله گروه سازهای زهی 36 ص;گروه سازهای زهی 36 ص
فرمت فایل : ورد
قسمتی از محتوی فایل
تعداد صفحات : 36 صفحه
گروه سازهای زهی دلایل فراوان و مثبتی وجود دارد كه «سازهای زهی» را به عنوان مهمترین بخش و قلباركستر میدانند.
این دلایل به شرح زر است: 1- سازهای زهی دارای وسعت صوتی بسیار وسیعی است.
آهنگساز همهی وسعتصوتی یعنی از بالاترین نت ویولن تا بمترین نت كنترباس را در اختیار دارد.
2- سازهای زهی از نظر تكنیكی بسیار متنوع هستند.
3- خصوصاً طنین و گرمی صوت سازهای زهی آنها را بیشتر قابل بهرهوری كرده است.
5- معمولاً دانهی شدت و ضعف صوتی در گروه سازهای زهی بسیار وسیع است.
6- سازهای زهی برخلاف سازهای بادی چوبی و برنجی كه باید گاهگاهی به آنهااستراحت داد تا نوازنده بتواند نفس تازه كند و لبهای او رفع خستگی كند، سازهای زهیقادرند كه به طور مداوم و بدون سكوت برای مدت زمان طولانی كه لازم باشد نواختهشوند.
آرشهكشی و افههای مخصوص واژهی «آرشه كشی» (bowing) میتواد فقط به معنی حركت آرشه روی سیمها باشد، یا بهمعنی علایمی در بخش سازهای زهی كه راهنمای نوازندان در چگونگی آرشهكشی باشد.
با استفاده از مفهوم دومی كلمه، آرشه كشی شامل این موارد است: 1- خط منحنی اتحاد روی گروهی از نتها كه باید با یك آرشه اجرا شوند؛ 2- آرشه راست (رو به پایین كشیده میشود) به وسیلهی علامت (TT) و آرشهی چپ (روبه بالا) با علامت (V) نشان داده میشوند كه هرجا یكی از آنها موردنیاز باشد به كارمیروند.
3- علایمی مانند نقطه یا آكسان روی نتها برای پیشنهاد نوع آرشه كشی مناسب.
4- لغات حقیقی چون «سپیكاتو» برای مشخص كردن نوع واقعی آرشه كشیای كه باید بهكار رود.
همچنین علامتهای arco و pizzicato كه قبلاً توضیح داده شدند، میتوانند تحتعنوان آرشهكشی نیز بیایند.
گرچه نوازندگان ممكن است دربارهی آرشه گذاری بیشتر از آهنگسازان بدانند، ولی آنهابدون مشخص شدن علایم آرشه گذاری نمیدانند دقیقاً چه افهای موردنظر آهنگساز یاتنظیم كننده بوده است.
به عبارت دیگر آرشه گذاری جزء جداییناپذیر موسیقی است ونباید آن را شانسی رها كرد.
پاسخ دیگر اینكه طرح آرشهگذاری برای تمام گروههای سازهای زهی به طور همزمانایجاد همگونی افه موسیقایی میكند كه امر مهمی است و كسب آن بسیار مشكل خواهدبود.
اگر چنانچه نوازندگان هر گروه به تنهایی اجازهی انتخاب آرشهگذاری خود را داشتهباشند.
پارتیتورهایی وجود دارند كه در آن به جای آرشه گذاری، خطوط منحنی طویلی برایمشخص كردن جملهبندی موسیقایی در نقاط به خصوصی از بخش سازهای زهی قرارمیگیرند.
معمولاً، این عمل در خطوط ملودیك كشیده و طولانی به كار میرود.
در اینگونه موارد، باید آرشه گذاری به عهده رهبر یا نوازندگان باشد.
گاهگاهی هر دو علامتجملهبندی و خطوط اتحاد آرشهگذاری با هم به منظور تأمین افهی یكنواخت و متصل درپارتیتور گنجانده میشوند.
ولی اكثر پارتیتورها برای القاء ساختمان موسیقایی بخشسازهای زهی، فقط بر استفا