دانلود تفاوت مدیریت و رهبری 11 ص

دانلود تفاوت مدیریت و رهبری 11 ص;تحقیق تفاوت مدیریت و رهبری 11 ص;مقاله تفاوت مدیریت و رهبری 11 ص;تفاوت مدیریت و رهبری 11 ص

فرمت فایل : ورد

قسمتی از محتوی فایل

تعداد صفحات : 20 صفحه

الف ـ تفاوت های مدیریت و رهبری : چنان كه پیش از این یادآور شدیم، مدیریت به معنی اداره كردن سازمان های نسبتاً كوچك است كه اصطلاحاً اداره خوانده می شود.
اداره یا سازمان، همان نظام بوروكراتیك یا دیوان سالاری است در چنین نظامی مسائل رسمی و وظایف تعیین شده درجه اول اهمیت هستند و همگان مؤظف به اطاعت از سلسله مراتب می باشند.
معمولاً،‌ مدیران افرادی هستند كه به انجام وظایف قانونی خود تأكید دارند و از همكاران خود می خواهند كه بر اساس شرح وظایف قانونی خود عمل كنند از جهت دیگر، از نظر عامه،‌ رهبری یعنی اداره كشورها و سازمان های بزرگ كه بیشتر جنبة سیاسی، مذهبی و اجتماعی دارد.
بیشتر مردم،‌ رهبری را امری در سطح كلان و سطوح بالای جامعه و مخصوصاً به عنوان رهبر یك كشور می نگرند.
اگرچه از نظر اجتماعی و سیاسی این برداشت وجود دارد و به مقامات ردة اول جوامع رهبر می گویند، ولی از نظر علم مدیریت و رفتارشناسی سازمانی رهبری مفهوم خاصی دارد كه در هر زمان و مكان و با هر تعدادی قابل رخ دادن می باشد.
در دنیای جدید مدیریت و مخصوصاً در مدیریت آموزشی،‌بیشتر از اصطلاح رهبری استفاده می شود و نه مدیریت.
در پاسخ این كه چرا به جای اصطلاح مدیریت باید از واژگان رهبری استفاده كرد، به بررسی تفاوت های مدیریت و رهبری می پرازیم.
مدیریت : مدیریت،‌ در اصل یعنی اداره كردن و گرداندن یك سازمان، و رهبری یعنی هدایت و راه بردن و نشان دادن راه به انسان هاست.
به عبارت دیگر، مدیریت صرفاً سازمانی و رهبری امری انسانی است.
تكیه مدیریت بیشتر به سازمان و تكیه رهبری بر انسان هاست.
مدیریت به فراهم آوردن امكانات و تنظیم امور عادی و جاری سازمان كه از قبل تعیین شده، می پردازد.
رهبری، به عنوان یك پیش آهنگ،‌ اسوه و راهنما به امور اساسی، مخاطره آمیز و معمولاً حساس و كمتر صد در صد از پیش تعیین شده می پردازد.
حركت مدیریت بر اساس خط مشی های تدوین شده است كه معمولاً همة افراد بر اساس قانون به درستی یا نادرستی و تطبیق آن با وضع مورد نظر پی می برند، اما حركت رهبری دارای آن چنان پیچیدگی و حساسیت است كه همة افراد قادر به درك آن نیستند.
انتخاب راه ها و روش ها بر اساس نیازها و اقتضائات است و نه بر اساس قانون ثابت و تغییر ناپذیر.
بنابراین مدیریت قانون گرا و رهبری مصلحت گراست.
مدیریت حالتی سنتی یا كلاسیك دارد و تصمیمات رتار خود را بر اساس قانون،‌ به شكل ثابتی تنظیم می كند.
ولی، تصمیمات و رفتار رهبری برپایه ضرورت های زمانی و اقتضائات محیطی است.
در این مفهوم، مدیر عاملی انتصابی است كه طی حكمی رسمی بر اساس قوانین توسط مقام مافوق برای انجام وظیفه و مسئولیتی نصب می شود.
منبع قدرت مدیریت قانون است و می تواند بر پایة اختیاراتی كه قانون به او می دهد، افراد را مورد تشویق و یا تنبیه قرار دهد.
بدین طریق، میزان نفوذ و درجه فرماندهی مدیر بر مبنای قدرت رسمی قانونی است كه در شغل یا موقعیت و مقام رسمی او نهفته است.
تا زمانی كه مدیری در مقام یا پست سازمانی باشد، اقتدار و فرماندهی پیش بینی شده را دارد و با عزل او اختیاراتش از بین می رود.
معمولاً،‌ پیروی و فرمانبرداری زیر دستان از مدیریت برحسب قانون و به طور اجباری ا

دانلود دانلود تفاوت مدیریت و رهبری 11 ص

لینک دانلود و توضیحات فایل”دانلود تفاوت مدیریت و رهبری 11 ص”