سیاستهای آموزشی فرانسه
سیاستهای آموزشی فرانسه;ساختار آموزشی فرانسه;آموزش پایه فرانسه
- سیاست های آموزشی
- ساختار آموزشی
- آموزش پیش دبستانی
- آموزش پیش دانشگاهی
- آموزش پایه
- آموزش ابتدایی
- آموزش متوسطه
- نظام آموزش عالی
- پژوهش و تحقیقات
- آموزش غیر رسمی
- آموزش فنی و حرفه ای
- آموزش استثنایی
- آموزش معلمان
- اصول و اهداف آموزشی
- اولویت های آموزشی
- دستاوردهای آموزشی
- طرح های آموزشی
- معظلات آموزشی
- اصلاحات آموزشی
- ارزیابی تحصیلی
- مشاوره تحصیلی
- قوانین آموزشی
- مدیریت آموزشی
- نظارت آموزشی
سیاستهای آموزشی
از جمله مهمترین سیاستهای آموزشی دولت فرانسه طی سالهای اخیر میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:
1. احداث مراكز پژوهشی در مراكز آموزشی سراسركشور
درحال حاضر، پرداختن به7حوزه پژوهشی اعم از صنایع الكترونیك و فنآوری اطلاعاتی و آموزشی، حمل و نقل زمینی و هوایی، صنایع شیمیایی، صنایع غذایی-كشاورزی، علوم مربوط به نوآوری محصولات، پژوهش پزشكی وفنآوریهای محیط زیست ، از جمله مهمترین اولویتهای دولت فرانسه درحوزه پژوهش محسوب میگردد.بهمنظور نیل به تحقق سیاست مذكور،وزارت پژوهش فرانسه به استخدام پژوهشگران جوان و گسترش تحرك همگانی جوانان فرانسوی طی سالهای اخیرمبادرت نموده است.
مأموریت آژانس ملی پژوهش(Anvar)، ارتقاء فرهنگ پژوهش، برقراری ارتباط میان پژوهشگران و موسسات پژوهشی و نیز اجرای پژوهشهای كاربردی است.شایان ذكر است كه دراین راستا، تشكلهایی تحت عنوان(GIP) درجهت تحقق برنامهها و طرحهای پژوهشی مصوب، ایجاد شده كه به سازماندهی مراكز پژوهشی و دانشگاهها میپردازند.ازجمله مهمترین این تشكلها میتوان به سازمان Sophia Antipolis درمونپلیه، سازمانSaint-Quentin-en-yvelines و سازمان Cergy-Pontois درپاریس اشاره نمود.هدف دولت از ایجاد چنین تشكلهایی برقراری مشاركت واقعی میان مؤسسات بزرگ علمیو دانشگاهها بهمنظور برنامهریزیهای كلان درجهت تطابق با دانش مدرن میباشد.كشورفرانسه پس از ایالات متحده امریكا، ژاپن و آلمان درردیف چهارم كشورهای پیشرفته جهان قرار داشته و 4/2% تولید ناخالص داخلی(PIB) را به مقوله پژوهش و توسعه اختصاص داده است.كشورفرانسه همچنین به تولید 7/4% انتشارات علمیجهان و 8/16% انتشارات اتحادیه اروپا مبادرت مینماید.با وجودیكه اغلب موسسات پژوهشی به تامین اعتبار بالغ بر50 درصد فعالیتهای پژوهشی و توسعه ملی مبادرت مینمایند، با این حال ، این رقم دركشور فرانسه بر53%، در آمریكای شمالی بر 57% و در ژاپن بر 68% بالغ میگردد.مركز ملی پژوهشهای علمیفرانسه(CNRS) با تعداد 18 هزار محقق و پژوهشگر، بزرگترین مركز پژوهشی اروپا محسوب میگردد.گفتنی است كه مركزمذكور به تولید، مدیریت و ارتقاء راندمان فعالیتهای پژوهشی مبادرت مینماید.مركز فوق ازتعداد 300 گروه تخصصی ـ پژوهشی و 1000 گروه پژوهشی عمومی مستقر در دانشگاههای سراسر كشور برخوردار میباشد. مركز ملی پژوهشهای علمیفرانسه(CNRS) ، علاوه براجرای پژوهشهای تخصصی خود به اجرای برنامههای مشتركی با برخی موسسات پژوهشی دیگر نیز مبادرت مینماید.
2. ترویج زبان فرانسه به عنوان زبان ملی و آموزشی
ترویج زبان فرانسه به عنوان زبان ملی و آموزشی اصلی ترین سیاست آموزشی دولت فرانسه محسوب میگردد.باوجودیكه زبان فرانسه هیچگاه از رواج حال حاضر خود برخوردار نبوده است، با اینحال هیچگاه تا به امروز درمقابل اوجگیری توقف ناپذیر زبان انگلیسی كه میرود تا به عنوان زبان ارتباطات جهانی مطرح گردد،مورد تهدید واقع نشده است. هدف از اجرای چنین سیاستی مبارزه با زبان انگلیسی نبوده، بلكه مقصود اصلی، حفظ سیستم چندزبانی و چندفرهنگی جهانی دركشور فرانسه میباشد.از جمله مهمترین اقدامات دولت فرانسه در جهت نیل به چنین هدفی میتوان به گسترش همكاریهای میان مدارسفرانسوی مستقر درخارج از كشور و مدارس تحت نظارت سیستم آموزشی ملی، افزایش برنامههای آموزشی به زبان فرانسه در رسانههای سمعی و بصری و حمایت از ابتكارات جامع در این خصوص (راه اندازی رادیوی فرانسوی در صوفیه، رادیو بینالمللی فرانسه (RFI)،احداث انستیتوهای بین المللی فرهنگی، آموزش زبان فرانسه بهروزنامهنگاران بلغاری و تشویق و ترغیب جوانان فرانسوی به فراگیری زبانهای خارجی در داخلكشوردر جهت استقبال ازآموزش زبان فرانسه در خارج اشاره نمود.
3. برقراری همكاریهای بین المللی دانشگاهی
طی سالهای اخیر، دولت فرانسه تلاش عمده ای در جهت ارائه دورههای آموزشی تا سطح دیپلم متوسطه به 100 هزار نوجوان فرانسوی در مدارسفرانسوی خارج از كشور به عمل آورده است.گفتنی است كه چنین سیاستی با هزینه بودجه سالیانه 5/1میلیارد فرانك صورت میگیرد.
به عبارت دیگر، تربیت دانشمندان و محققین فرانسوی از پایة متوسطه تا آموزش عالی در دانشگاه ها و مراكز علمی سراسر جهان، از جمله مهمترین سیاستهای آموزشی دولت محسوب میگردد. از این روی ، ادارهكل فرهنگی وزارت امور خارجه با اختصاص 500 میلیون فرانك از سال 1994، درجهت نیل به هدف مذكور گام برداشته و به اعطای بیش از18هزار بورسیه تحصیلی و دوره كارآموزی مبادرت نموده است.
4. ارتقاء همكاریهای تخصصی با سایركشورهای جهان
از آنجاییكه تربیت و آموزش سهم عمده ای از دانشمندان فرانسوی، به افزایش درخواست همكاری كشورهای جهان با كشور فرانسه درسطح جهانی منجرخواهد گردید، از اینرو دولت فرانسه به ارائه پیشنهادات همكاری خود در زمینههای مختلف آموزشی با سایركشورهای جهان تمركز نموده است.آموزش نیروی انسانی ماهر، برقراری همكاریهای بین المللی آموزشی، استقرار نهادهای حكومتی و قانونی در سایر كشورهای جهانو آموزشكادرهای اداری ماهر از جمله مهمترین اقدامات دولت فرانسه در جهت نیل به اهداف فوق محسوب میگردد. از این روی،ادارهكل فرهنگ با همكاری چندین وزارتخانه، تشكیلات اداری محلی، سازمانهای غیردولتی وشركتهای تجاری، به اجرای سیاستهای جامعی در این خصوص پرداخته و به ایفای نقش تشویقی و هماهنگسازی درجهت انسجام هر چه بیشتر اقدامات دولت فرانسه مبادرت نموده است.
5. افزایش ابزارهای سمعی و بصری
اجرای سیاست افزایش ابزارهای سمعی و بصری در جهت تثبیت جایگاه امروزی زبان فرانسه و توسعه آن درسطوح بین المللی از جمله مهمترین سیاستهای دولت فرانسه طی سالهای اخیر محسوب میگردد.در این راستا، تلاش دولت درجهت گسترش سریع ابزارهای جدید تكنولوژیك، به ارائه طرح 5 ساله توسعه ابزارهای سمعی و بصری فرانسوی درسایر كشورهای جهان منتهی گردید.راه اندازی خطوط اصلی طرح مذكور، به راه اندازی 2 كانال تلویزیونی فرانسوی(كانال فرانسوی زبان TV5 درجهت ترویج و اشاعه زبان فرانسه و كانالفرانسوی بینالمللی(CFI) به عنوان بانك فرانسوی برنامههای آموزشی برای كلیه تلویزیونهای جهان، منجرگردیده است.
گفتنی است كه كانال تلویزیونی مذكور به پخش برنامههای ویژه بینندگان غیرفرانسوی زبان مبادرت نموده و از متد آموزشی با درج زیرنویس و دوبله استفاده مینماید.
6 . ارائه مشاوره تحصیلی و شغلی مناسب به نسل جوان كشور در جهت جایدهی مناسب شغلی به آنان
7. تأكید برگسترش برنامه های آموزش متوسطه علاوه بر آموزش فنیو حرفهای، درجهت جبران كمبود نیروی انسانی ماهر
8 . تربیت نخبگان ملی، بدون اتكا به وراثت و ثروت در نهادهای آموزشی
9. أكید بر انتقال دانش نظری، عملی، فرهنگ عمومی و روش استدلالی
10. تأكید بر فرهنگ عمومی به موازات پرداختن به آموزشهای فنی وحرفهای
توجه به سیاست فوق از جمله مقولات بحث برانگیز در طول تاریخ نظام آموزشی فرانسه بوده است كه همچنان نیز ادامه دارد.اینگونه بحثها كه ریشه در وفاداری به اصول سهگانه جمهوری (برابری، برادری و آزادی) دارد، بر این استدلال استوار است كه (مدارس دولتی) ملزم به جبران كمبودهای آموزشی و غیرآموزشی آندسته از دانشآموزانی میباشند كه در خانواده، از انضباط، دقت علمی و فرهنگ عمومی بیبهره ماندهاند.