مبانی نظری و پیشینه تحقیق اشتغال زنان در بازار

مبانی نظری و پیشینه تحقیق اشتغال زنان در بازار;پیشینه تحقیق اشتغال زنان در بازار;مبانی نظری اشتغال زنان در بازار;مبانی نظری;پیشینه تحقیق;اشتغال زنان در بازار

جزئیات:

توضیحات: فصل دوم پژوهش کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع :انگلیسی و فارسی دارد (به شیوهAPA)

مقدمه

2-1- مفهوم تقاضای نیروی کار……………………………………………………13

2-2- مروری بر تئوری‏های تقاضای عامل کار…………………………………..15

2-2-1- تئوری‏های ایستای تقاضای عامل کار…………………………………….15

2-2-2- تئوری‏های پویای تقاضای عامل کار……………………………………..22

2-3- مروری بر تئوری‏های حاکم بر بازار کار زنان…………………………….25

2-3-1- رویکرد نئوکلاسیک………………………………………………………26

2-3-2- مدل تراکم جمعیت یا ازدحام جمعیت…………………………………….28

2-3-3- نظریه رویکرد سرمایه انسانی…………………………………………..32

2-3-4- مدل تقسیم مشاغل در بازار کار داخلی………………………………….35

2-3-5- مدل بازار کار دوگانه…………………………………………………….37

2-3-6- انتخاب منطقی و عوامل غیرتبعیض‏آمیز………………………………..38

2-4- فرصت‏ها و چالش‏های جهانی‏شدن………………………………………….41

2-4-1- اشتغال و جهانی‏شدن……………………………………………………..41

2-4-2- جهانی‏شدن و اشتغال زنان……………………………………………….44

2-5- نتیجه‏گیری…………………………………………………………………..45

مقدمه

با توجه به افزایش سطح سواد زنان در دهه‏های اخیر و سهم قابل توجه آ‏ن‏ها در نیروی كار لازم ‏است راه‏های افزایش اشتغال و استفاده بهینه از آن‏ها مورد بررسی قرار گیرد. با توجه به نقش دوگانه زنان در خانه و بازار كار و ضرورت تعادل بخشیدن به این دو وظیفه، موشكافی مسئله ذكر شده نیاز به دقت بیشتر و در نظر گرفتن جوانب مختلف كار دارد.

امروزه به‏كارگیری نیروی كار زنان جایگاه خاصی در مسائل اقتصادی و به‏ویژه رشد و توسعه اقتصادی دارد. شناخت راه‏های افزایش اشتغال نیروی انسانی زنان در برنامه‏ریزی و سیاست‏گذاری اقتصادی از اهمیت خاصی برخوردار است، به‏طوری كه در متون و ادبیات اقتصادی در دهه‏های اخیر، توسعه نیروی انسانی و ارتقائ سرمایه انسانی مورد توجه قرار گرفته ‏است.

استفاده ازنیروی انسانی زنان یك نقش دوگانه در برنامه ریزی اقتصادی دارد. از طرفی به عنوان عامل توسعه و از طرف دیگر به عنوان هدف توسعه به آن پرداخته می‏شود. نیروی انسانی كانون توجه در تئوری‏های توسعه است، به‏خصوص در طول دهه‏های اخیر و مزیت نسبی كشورها به‏وسیله توجه به نیروی انسانی و به‏ویژه نیروی انسانی انكار ناپذیر زنان، كه در كنار سایر عوامل تولید، كارایی تولید و در نتیجه شكوفایی و توسعه اقتصادی را در پی دارد.

به این منظور، دراین فصل به ارائه مبانی نظری عوامل موثر بر تقاضای نیروی كار به طور عام و تقاضای نیروی كار زنان به طور خاص پرداخته می‏شود. در این ارتباط، ابتدا به بررسی الگوهای ایستا و پویای تقاضای عامل كار كه نیروی كار را به‏صورت همگن در نظر می‏گیرد، می‏پردازیم و سپس در قالب الگوی نظری ارائه شده توسط ون رنن و صندوق بین المللی پول، ناهمگنی نیروی كار به لحاظ جنسیت را در نظر می‏گیریم وتابع تقاضای نیروی كار زنان را استخراج می‏كنیم. در ادامه بحث، به منظور بررسی علل مختلف فرصت‏های نابرابر اشتغال برای زنان و مردان به بررسی تئوری‏های جنسیتی بازار كار می‏پردازیم.

2-1- مفهوم تقاضای نیروی كار

تقاضای نیروی كار به رابطه بین نرخ دستمزد (كه از نظر كارفرما هزینه استفاده از نیروی كار محسوب می شود‏) و مقدار نیروی كاری كه كارفرما مایل به به‏كارگیری آن است اطلاق می‏گردد. مشخصاً منحنی تقاضای نیروی كار نشان دهنده حداكثر مقدار نیروی كاری است كه كارفرما تمایل دارد در هر نرخ مزد معینی و در یك دوره زمانی معین به استخدام آن بپردازد (‏به شرط آن كه سایر عوامل ثابت بماند). به عبارت دیگر، تقاضای نیروی كار نشان‏‎دهنده حداكثر دستمزدی است كه كارفرما تمایل دارد برای مقدار مشخصی از نیروی كار در دوره زمانی معین پرداخت كند.

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق اشتغال زنان در بازار

لینک دانلود و توضیحات فایل”مبانی نظری و پیشینه تحقیق اشتغال زنان در بازار”