روش تحقیق راههای ایجاد علاقه به پوشش اسلامی

راههای ایجاد علاقه به پوشش اسلامی;حجاب;رشد اخلاقی;تشویق خانواده بر حجاب دختران;تاثیر پوشش معلمان دینی;تاثیر مدگرایی بر پوشش دختران

چکیده :

حجاب و پوشش یکی از دستورات تمامی ادیان مخصوصا دین مبین اسلام است که رعایت آن سبب پاک ماندن انسانها و جوامع شده و همچنین تکامل معنوی و رشد اخلاقی آنان را به دنبال خواهد داشت.

بی توجهی به این امر مهم و کم رنگ شدن آن در بین دانش آموزان ما را بر آن داشت تا موانع رعایت پوشش را تشخیص و به رفع آن بپردازیم تا زمینه برای رعایت حجاب و پوشش اسلامی دانش آموزان فراهم شود. برای این منظور مرکز پیش دانشگاهی و دبیرستان سماء پایه اول انتخاب شد و از طریق پرسشنامه نظرات آنها مورد بررسی و تشخیص قرار گرفت.

نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که به ترتیب : 1 – روحیه خود نمایی ؛ مدگرایی و تقلید از مدلهای نامناسب 2 – سطحی بودن شناخت نسبت به پوشش ؛ 3 – کم توجهی والدین به این امر، سبب بدحجابی دختران جوان ما شده است . اینجانب در پی برطرف نمودن دو عامل اول بر آمدم از روشهای تربیتی و آموزشی خاصی استفاده نمودم و توانستم در تفکر و اندیشه دانش آموزان تغییر ایجاد کنم . در بعضی از دانش آموزان تغییر در تفکر و اندیشه دانش آموزان رفتار گردید. در بعضی ها بطور موقت خود را نشان داد و در پرسش پایان پژوهش بعضی از دانش آموزان شرط تغییر رفتاری را گذشت تدریجی زمان می دانستند چون با تغییر دفعی رفتار، از طرف دوستان و اطرافیان زیر سوال می رفتند.

امیدوارم با استعانت از الطاف الهی و یاری مسئولین آموزش و پرورش تمامی موانع بدحجابی را از جلو راه فرزندانمان بر داریم تا آنان بتوانند وظیفه الهی خویش را در این زمینه انجام دهند.

انشاء الله

فهرست مطالب

عنوان ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….. صفحه

مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………………………

فصل اول : طرح تحقیق

1-1- بیان موضوع

1-2- توصیف وضعیت موجود و بیان مسئله

فصل دوم : یافته های تحقیق یا عوامل موثر در بدحجابی

2-1- گرد آوری اطلاعات ( شواهد ) ……………………………………………………………………………………………..

2-2- نظر مسئولین راجع به پوشش ……………………………………………………………………………………………….

2-3- دانش آموزان راجع به پوشش ………………………………………………………………………………………………

2-3-1- میزان پذیرش حجاب ………………………………………………………………………………………………………..

2-3-2- شناخت نسبت به حجاب در ادیان دیگر …………………………………………………………………………….

2-3-3- آیا چادر همان پوشش کامل است …………………………………………………………………………………….

2-3-4- شناخت دانش آموزان از قرآن راجع به پوشش ………………………………………………………………

2-3-5- شناخت نسبت به الگوهای حجاب ………………………………………………………………………………………

2-3-6- پوشش و سهل انگاری ………………………………………………………………………………………………………..

2-3-7- تشویق خانواده بر حجاب دختران ……………………………………………………………………………………..

2-3-8- تاثیر پوشش معلمان و مسئولین مدرسه …………………………………………………………………………..

2-3-9- تاثیر پوشش معلمان دینی ………………………………………………………………………………………………….

2-3-10- تاثیر خودنمایی بر پوشش دختران ………………………………………………………………………………….

2-3-11- تاثیر مدگرائی بر پوشش دختران ……………………………………………………………………………………

2-3-12- پوشش و حفظ معنویت …………………………………………………………………………………………………..

2-3-13- مدگرائی و اقتصاد خانواده ………………………………………………………………………………………………

2-3-14- میزان اعتقاد فرد بر حجاب …………………………………………………………………………………………….

2-4- تجزیه و تحلیل داده ها ………………………………………………………………………………………………………….

2-4-1- میزان شناخت دانش آموزان …………………………………………………………………………………………….

2-4-2- سهل انگاری و پوشش ………………………………………………………………………………………………………..

2-4-3- نقش خانواده در رعایت پوشش ……………………………………………………………………………………….

2-4-4- اثربخشی پوشش معلمان و مسئولین مدرسه ……………………………………………………………………

2-4-5- اثر بخشی پوشش معلمان دینی …………………………………………………………………………………………

2-4-6- خودنمایی …………………………………………………………………………………………………………………………..

2-4-7- مدگرایی …………………………………………………………………………………………………………………………….

2-4-8- پوشش و معنویت ………………………………………………………………………………………………………………

2-4-9- پوشش و اقتصاد ………………………………………………………………………………………………………………..

2-4-10- اعتقاد و تعهد نسبت به حجاب …………………………………………………………………………………………

فصل سوم : ارائه راه حل برای رفع و عوامل بدحجابی

3-1- انتخاب راه حل جدید ……………………………………………………………………………………………………………..

3-2- اجرای طرح ……………………………………………………………………………………………………………………………

3-2-1- گام اول ………………………………………………………………………………………………………………………………

3-2-2- گام دوم ……………………………………………………………………………………………………………………………..

3-2-3- گام سوم …………………………………………………………………………………………………………………………….

فصل چهارم : ارزیابی تاثیرگذاری راه حل

4-1- گردآوری اطلاعات ( شواهد 2 ) …………………………………………………………………………………………..

4-2- مشاهدات ……………………………………………………………………………………………………………………………….

4-3- ارزیابی یافته های جدید و تعیین اعتبار …………………………………………………………………………………..

4-3-1- نظر مسئولین و بعضی از دبیران راجع به تغییر رفتار در پوشش دانش آموزان ……………

4-3-2- نظر دانش آموزان راجع به پوشش خود بعد از دوره پژوهش و تحقیق ………………………..

فصل پنجم :

5-1- چند پیشنهاد …………………………………………………………………………………………………………………………….

5-2- پیوستها و منابع ………………………………………………………………………………………………………………………..

فصل اول :

طرح تحقیق

مقدمه :

دین مبین اسلام، بعنوان یک دین کامل، جامع و منطبق با فطرت انسان، به تمام نیازهای روحی، روانی، اجتماعی و . . . پاسخ لازم و کافی داده است. طبیعی است برای رفع نیازهای متفاوت انسان و تکامل و ترقی او تکالیفی را در قالب وجب ، مستحب، مکروه ، مباح برای زن و مرد در نظر گرفته است.

یکی از تکالیف واجب الهی حفظ حریم و رعایت پوشش در روابط زن و مرد است که انجام آن باعث پاک ماندن زن و مرد و در نیجه سبب پاک مانند جامعه از مفاسد، انحرافات و بی بند و باریهای اخلاقی و جنسی شده و تکامل معنوی و رشد اخلاقی را به دنبال دارد.

ما در این پژوهش، عوامل موثر در بدحجابی دانش آموزان مورد بررسی و تفحص قرار داده شده است تا بعد از تشخیص موانع پوشش بتوانیم توجه آنان را به این امر مهم معطوف داشته و انگیزه لازم را برای رعایت حجاب و حفظ حریم در روابط زن و مرد ایجاد کنیم.

1-3- بیان مسئله پژوهش

حفظ پوشش و رعایت حریم در روابط زن و مرد از جمله مسائلی است که در تمام ادیان آسمانی و حتی در بعضی از مکاتب بشری به آن سفارش شده است و دبین مبین اسلام بعنوان کاملترین دین ، پیروان خود را به رعایت آن ملزم نموده است .

از طرفی ما در سالهای اخیر متاسفانه نظاره گر کم رنگ شدن حفظ پوشش در بین جوانان هستیم که اگر بعنوان یک مشکل به آن توجه نکرده و به رفع آن پرداخته نشود پیامدهای ناگوار فردی ، و حتی اقتصادی اجتماعی، خانوادگی، سیاسی و . . . را به دنبال خواهد داشت

دانلود روش تحقیق راههای ایجاد علاقه به پوشش اسلامی

لینک دانلود و توضیحات فایل”روش تحقیق راههای ایجاد علاقه به پوشش اسلامی”